Anbefalte innlegg

Tror jeg har sletet nok med disse lysene nå, stått i garasjen og grublet over hvordan man monterer disse irretable linselysene.

Tror rett å slett jeg hiver bilen inn på et verksted for å få jobben gjort der, hvis ikke noen av dere kan beskrive klart å tydelig hva jeg må gjøre for å få lys i disse j... lysene.

 

Linselysene skal monteres nederst på min frontspoiler

Bilen jeg har er en VW Golf 3 1,8 93 mod.

Slenger inn et bilde av hvordan disse lysene ser ut jeg...

Så får jeg bare krysse alt som går an til å krysse at noen av dere medlemmer kan hjelpe meg. Så slipper jeg å kjøre bilen på verksted for å spørre om de kan montere lys for meg, hehe... Høres kanskje litt dumt ut ? : haha :

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/42/Large/42-339_l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er problemet da?

det er jo bare å skry de fast, koble opp ett rele, som får strøm fra park-lys, via en bryter inne, slik at du kan slå de av om du vil.

 

Ellers er det mange av disse tyske bilene, vet ikke helt på G3, men som har 2 trinn på tåkelys-bryteren, da det første er til kurve-lys.

Noen har det også slik at man kan trekke til seg hovedlys-bryteren...

 

ta ut bryterene å mål litt, greit å slippe i sette uoriginale brytere i dasjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er problemet da?

det er jo bare å skry de fast, koble opp ett rele, som får strøm fra park-lys, via en bryter inne, slik at du kan slå de av om du vil.

 

Ellers er det mange av disse tyske bilene, vet ikke helt på G3, men som har 2 trinn på tåkelys-bryteren, da det første er til kurve-lys.

Noen har det også slik at man kan trekke til seg hovedlys-bryteren...

 

ta ut bryterene å mål litt, greit å slippe i sette uoriginale brytere i dasjen...

 

Kan bare si det at strøm og jeg er ikke beste venner.. Men, får gjøre det beste utav det, selv om jeg vet at bilen kommer til å havne på verksted til slutt.. blir vel så forbannet at jeg knuser de lysene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da ikke noe å bli forbannet over!

 

Som nevnt, du må skru fast lyktene (for å begynne med det mest grunnleggende), det regner jeg med at du greier.

 

Så, nå må det trekkes ledninger. Da trenger du ledninger i minst 2 farger (f.eks. rød til pluss, svart til jord), et rele og evt en bryter. La oss gå ut i fra at du har en separat bryter, for å gjøre dette enkelt.

 

Fra pærene på lampene skal ledningene trekkes til posisjon 87 på releet.

 

Minus på lampene skal du legge til jord, dvs til karroseriet eller motoren eller et annet egnet jordingspunkt. Husk på at på alle VAG-biler så er jordingsledningene brune!

 

Fra 86 på releet skal ledningen komme FRA bryteren. Fra parklys-kretsen skal det gå en ledning TIL bryteren.

 

Fra 85 på releet skal du ha en ledning til jord.

 

Fra 30 på releet skal du ha strøm fra batteriet. Husk sikring, en 10A sikring holder hvis du bruker vanlig 55 watt pærer.

 

Hvis du har gjort nøyaktig som jeg har skrevet her, så er det bare å stille lysene, de skal lyse vannrett, så er det bare ut og råne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da ikke noe å bli forbannet over!

 

Som nevnt, du må skru fast lyktene (for å begynne med det mest grunnleggende), det regner jeg med at du greier.

 

Så, nå må det trekkes ledninger. Da trenger du ledninger i minst 2 farger (f.eks. rød til pluss, svart til jord), et rele og evt en bryter. La oss gå ut i fra at du har en separat bryter, for å gjøre dette enkelt.

 

Fra pærene på lampene skal ledningene trekkes til posisjon 87 på releet.

 

Minus på lampene skal du legge til jord, dvs til karroseriet eller motoren eller et annet egnet jordingspunkt. Husk på at på alle VAG-biler så er jordingsledningene brune!

 

Fra 86 på releet skal ledningen komme FRA bryteren. Fra parklys-kretsen skal det gå en ledning TIL bryteren.

 

Fra 85 på releet skal du ha en ledning til jord.

 

Fra 30 på releet skal du ha strøm fra batteriet. Husk sikring, en 10A sikring holder hvis du bruker vanlig 55 watt pærer.

 

Hvis du har gjort nøyaktig som jeg har skrevet her, så er det bare å stille lysene, de skal lyse vannrett, så er det bare ut og råne!

 

Tusen takk for dette Per, men det er 1 problem igjen her.

Jeg har en ledning som er rød ja, men de andre 4 er hvit, svart, grønn å blå. Altså jeg har 5 ledninger, med farge, rød, hvit, blå, 2 svarte og 1 grønn. hehe, det skal ikke være lett dette her.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå gir jeg opp, gidder ikke mer. Tror jeg har sitti i garasjen å pønsket på hvordan dette skal kobles til, det er jo 100 forskjellige ledninger som skal dit og dit og dit. FAEN ASS : bh :

Skulle ikke sagt noe hadde lysene gått på vanlige klokkebatterier, alt er så jævla avansert :jegerdum:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo ikke mer avansert enn et klokkebatteri?

 

du trenger 12v pluss, 12v minus

 

for at ikke ledningene skal brenne opp må du bruke et relè.

 

for at lysene ikke skal lyse hele tiden og tømme batteriet ditt, må du styre strømmen via en bryter.

 

verre er det ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo ikke mer avansert enn et klokkebatteri?

 

du trenger 12v pluss, 12v minus

 

for at ikke ledningene skal brenne opp må du bruke et relè.

 

for at lysene ikke skal lyse hele tiden og tømme batteriet ditt, må du styre strømmen via en bryter.

 

verre er det ikke..

 

Jeg vet det, er liksom¨så mange ledninger å stash. Som sagt tidligere, jeg og elektronikk går ikke så bra sammen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det, er liksom¨så mange ledninger å stash. Som sagt tidligere, jeg og elektronikk går ikke så bra sammen

 

hehe.. vel det er drøyt å skulle levere inn bilen på verksted for en slik enkel sak.

 

kjenner du ingen som er litt gladere i elektronikk og ledninger?

 

kanskje en enkel tegning hadde hjulpet, ikke vet jeg.

 

du trenger hvertfall ikke gi opp :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert billigere og spandere på en i klubben flybilett til stavanger og hjelpe deg enn ett verksted :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett denne?

 

Innlegg nr.2 av Bjørn Tore her i klubben...

Oi, se her jah, kan gjerne bli litt lettere nå, ikke vet jeg..

man får prøve en omgang til da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert billigere og spandere på en i klubben flybilett til stavanger og hjelpe deg enn ett verksted :P

 

haha, jeg føler meg helt dustemikkel nå jeg.. kan ikke koble et lys liksom : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. vel det er drøyt å skulle levere inn bilen på verksted for en slik enkel sak.

 

kjenner du ingen som er litt gladere i elektronikk og ledninger?

 

kanskje en enkel tegning hadde hjulpet, ikke vet jeg.

 

du trenger hvertfall ikke gi opp :-)

 

Jah, tror det er en smule flaut å levere inn bilen pga montering av 2 små lys.. Men vi er forskjellige mennesker, noen kan ditt og noen kan datt, ikke sant ? hehe..

Jeg får prøve en eller flerne omganger til med dette da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jone:

 

Har du den lysbryteren som er på det bildet i den tråden som Knut-Erik linket til?(Wow, lang setning) Bare å vri bryteren til parklys(midtposisjon) og dra den mot deg(ut), hvis den kan dras 2hakk ut så er du i mål..

 

Følg instruksjonene som jeg har laget i den nevnte tråden..

Er såre enkelt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jone:

 

Har du den lysbryteren som er på det bildet i den tråden som Knut-Erik linket til?(Wow, lang setning) Bare å vri bryteren til parklys(midtposisjon) og dra den mot deg(ut), hvis den kan dras 2hakk ut så er du i mål..

 

Følg instruksjonene som jeg har laget i den nevnte tråden..

Er såre enkelt.. :)

 

Jah, Bjørn, jeg har det. Har nesten prikk lik din bil, har en VW golf 3 1,8 GL med samme farge som din ;) Men når jeg ser på den sorte dingsen som du snakket om, (der jeg kan koble lysene) så er det noen små grønne plastgreier som er nedi der, hvordan få ut disse da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut av det?

 

Send Pm til eksperten (Bjørn) : eek :

 

Holder vel på med Tørrfisk for tiden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jone:

 

1. Ta løs den sorte runde "boksen", er en klemme som holder den på plass, løsne litt på den og dra ut "boksen".. Denne åpner du ved å vri på den, mot klokka/mot venstre..

 

2. Så drar du frem Multimeteret/Måleapparet/Testlampa, den sorte ledningen på apparatet holder du mot en del av karroseriet mens du flytter den røde mellom de forskjellige "stikkene" helt til du får utslag på måleapparet.. Du bør ha en medhjelper som kan sitte inne i bilen og slå av og på tåkelyset..

Hos meg tror jeg ledningen var grå eller hvit..

 

3. Når du så har funnet ledningen så bruker du en strømstjeler på ledningen som går til det "stikket".. Nå har du + til lysene dine.. Strekk så 2ledninger fra den nevnte strømstjeleren ut til lysene dine.. - kan du hente ifra - polen på batteriet.. Altså en + og en - til hvert lys..

 

4. Sett deg i bilen og slå på rånelysene og rån rundt mens du gliser bredt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4. Sett deg i bilen og slå på rånelysene og rån rundt mens du gliser bredt
: rock :

 

Hum, kanskje jeg må ha litt hjelp jeg oxo vist jeg får tak i de lysene jeg har blitt lovet til min bil...

Eneste problemet er at jeg har sånn kjip lysbryter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rock :

 

Hum, kanskje jeg må ha litt hjelp jeg oxo vist jeg får tak i de lysene jeg har blitt lovet til min bil...

Eneste problemet er at jeg har sånn kjip lysbryter.

 

Regner med at det er lagt opp ferdig ledningsnett til et koblingspunkt foran på din bil også.. VW opererte sikkert med bare 1ledningsnett, så tror ikke det skal bli så vanskelig å få montert lys hos deg også Knut-Erik:)

Har du sjekket pris på ny bryter? Er vel ikke lett å oppdrive brukt, men mulig du kan finne en på enkelte styling/tuning nettsider.. Vet at en får kjøpt til G3 ifra Usa ivertfall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er snakk om ca. 1000Kr for bryteren..

 

Komplett sett med lys, ledninger og plastdekselene er vist 3850.

 

Men, er lovet ett brukt sett med lys, ledninger og plastdekslene til 850.

Eneste var at det er steinsprang i glasset.

Hella solgte ikke nye glass, men nye lamper koster 650..

 

Så uansett sparer jeg mye på det vil jeg tro.

Kan bruke en annen bryter mens jeg holder utkikk etter en ny da :)

 

Må jo ha rånelys på Fauske..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.