V6 TDI driftstemperatur om vinteren

Anbefalte innlegg

Som topic sier lurer jeg på hvordan 3.0 TDI er i minusgrader om vinteren. 2.0 TDI bruker jo lang tid på å få ordentlig temperatur, og er det kaldt nok ser man jo måleren for kjølevannstemp begynner å falle når man står i ro (feks venter på en ferje).

 

Mener å huske at noen sa at V6 TDI ikke hadde dette problemet da motoren lager nok overskuddsvarme. Nå har jeg bensinbil og har heldigvis ikke dette problemet i normale norske minusgrader. 2.0 TDI blir det nok ikke igjen, men det har jo fristet med 3.0.

 

Og er det forskjell på hvilken utgave av V6eren man har - 204/211/218/240/245/272 osv?

 

Noen som har erfaringer å dele?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt 2 stk 3.0tdi og disse ble fort varme og holdt varmen. Skal jeg ha diesel igjen blir det 3.0tdi .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen erfaringer fra meg :)

 

Den siste A4`en jeg hadde 2.0tdi (common rail) var jeg langt fra fornøyd med når det kommer til dette med driftstemperatur på kalde dager! 3.0 literen i A6`en er av en annen verden! Den får driftstemperatur veldig fort, samtidig som motor/kupe varmeren er utrolig effektiv i disse bilene. Den har isfrie ruter i løpet av kort tid selv på de kaldeste dagene.

 

204/245/313 er biler før faceliften i 2015. 211HK er en Norges version av 218HK! Neste på stigen er 272 etterfulgt av 320HK :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 05' a6 3.0tdi, og på det kaldeste brukte bilen rundt 10-15min å bli 90grader, men bilen var god og varm lenge før det.

Ikke like effektiv som bensin, men hadde lite å klage på det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm... min 3.0tdi blir aldri på 90 grader ifølge måleren, men da er det kanskje tempgivern som er problemet , har bytta termostat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2018m 3.0 tdi nå. Hadde en 2013 3.0 tdi før. Begge blir varm på 10 til 15min, men varme i kupeen før det. Har heller ikke det temperaturfallet på tomgang som min 2.0tdi hadde i kaldt vær :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm... min 3.0tdi blir aldri på 90 grader ifølge måleren, men da er det kanskje tempgivern som er problemet , har bytta termostat
Da er det et problem ja :)

 

Selv ikke over Saltfjellet i jula, der bilen målte litt under -30 i sterk vind rørte nåla på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar gutta, dette er godt å vite. Frister med en slik motor kjenner jeg, krefter og lavt forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk at på min 1.9TDI står nåla rett opp på 90 grader selvom rapportert temperatur på canbussen er feks 60 grader. Det ligger også en tidsforsinkelse på nåla så det tar tid før den først faller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er også at 3.0 TDI ikke sliter med drifstemp i kaldt vær. Både på 2006 modell og 2013 som er de to jeg har kjørt mye. Og bank i bordet; har aldri måtte røre så mye som en skrue på noen av disse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er også at 3.0 TDI ikke sliter med drifstemp i kaldt vær. Både på 2006 modell og 2013 som er de to jeg har kjørt mye. Og bank i bordet; har aldri måtte røre så mye som en skrue på noen av disse :)

 

Takker for input Martin, det er godt å vite at denne motoren faktisk er slik.

 

Dog jeg mener å huske at 2.0 TDI pumpedyse var bedre på dette enn 2.0 CR motorene - kan det stemme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for input Martin, det er godt å vite at denne motoren faktisk er slik.

 

Dog jeg mener å huske at 2.0 TDI pumpedyse var bedre på dette enn 2.0 CR motorene - kan det stemme?

 

Akkurat mtp på varme er PD'en bedre ja. Men der er det en del andre ting som ikke er helt bra :P

 

Kan nevne at jeg mistenkte at injectorene fylte motoren med diesel da jeg byttet inn min 2006 A8 3.0 med 160000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig et dumt spørsmål, men hvordan er 2.0 BiTDI man finner i blant annet Passat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk at på min 1.9TDI står nåla rett opp på 90 grader selvom rapportert temperatur på canbussen er feks 60 grader. Det ligger også en tidsforsinkelse på nåla så det tar tid før den først faller.

 

Bare deler et bilde jeg fikk tatt nylig; bemerk de ulike temperaturene og nåla:

 

A6AA1DAE-14A8-4B87-912F-C4EDAC628050.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike avvik er det vel andre veien også - at det kan være 110 grader ved aktiv kjøring og sommertemp, men nåla står på 90 (og det gjør ingenting). "90" burde vært erstattet med N / Normal, synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike avvik er det vel andre veien også - at det kan være 110 grader ved aktiv kjøring og sommertemp, men nåla står på 90 (og det gjør ingenting). "90" burde vært erstattet med N / Normal, synes jeg.

 

Stemmer; har hatt 100 grader på både vannet og oljen, med nåla rett opp.

 

Nåla er ikke akkurat nøyaktig nei; og den opererer med en stor hysteresekurve så nåla beveger seg ikke før lenge etter temperaturen har endret seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen motorer har ekstravarmer som skrur seg på for å varme opp fortere ved visse temperaturer. Min 3.0tdi 2007 233hk kommer lunka luft innen 2 minutter fra klima. Ingen fjernstyrt webasto.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildet er fra en bil med Webastoen i sving; den blir ikke varm på 2 minutter. Det gjør imidlertid Audien med 1.4TDI som spyr ut varme etter 1 minutt vha elektrisk varmeregister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen motorer har ekstravarmer som skrur seg på for å varme opp fortere ved visse temperaturer. Min 3.0tdi 2007 233hk kommer lunka luft innen 2 minutter fra klima. Ingen fjernstyrt webasto.
Du har ikke elektriske tråder i luftekanaler da? Hadde jeg på min 2008 a6

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er det det er ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 3.0tdi v6 fra 2015 har ptc element tror jeg. 211 218 og 272 er samme motor bare annen sw har jeg hørt

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med 218 V6 TDI i A4? Sitter å ser på blant annet A4 allroad 252 TFSI men utvalget er labert. 
 

Hvordan er 218TDIen på vinteren? Jeg har forøvrig kun 7 km til jobb. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke erfaring fra diesel, men nyere Audi/VW har et spesielt kjølesystem på bensinmotorene som varierer i temp pga. utslipp, (varm ved lave turtall, kaldere ved høyere.) Av en eller annen grunn har de valgt å sette grader i tempmåleren, jeg lurte lenge på hvorfor bilen kokte men hadde 'normal' temp, (90=115 grader) og andre ganger viste overtemp uten å koke.. :p (Det var vannpumpa som var i flere biter)

Fikset ved å bytte lekkende manifold i bakkant av motor og ny vannpumpe.

Sannsynligvis samme løsning på diesel, som forklarer forskjellene i temperaturmåling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.