#1 Skrevet Desember 2, 2017 Hei, har feil på abs'n på bilen. Funker ikke. Ved eu kontrol. Skal prøve å finne ut av dette selv, før æ evnt må på verksted med denne. Har lokalisert abs forbindelsen for bakhjulene under baksete. Tok litt tid før jeg fant denne, regnet liksom ikke med at dette lå under baksete Fremme er vel dette ved støtdemper tårnene. Regner med at dette skal måles med multimeter. Men, nu til det store spørsmålet. Hva skal multimeter stå på, og hvor mye skal jeg kunne måle for at sensoren er ok ?? Har også hørt at man kan måle ved ABS blokka. Slik at man er sikker på at det ikke finnes ledningsbrudd. Noen som vet hvilke pins dette kan være ?? Bilen er en 1989 mod. Reg nr. YE69587 Igjen, hvordan stille inn måleapparat ?? Kan feilen være så simpel som en sikring som kan være gåen ?? Eller annen el-feil ?? Hva ville DU ha undersøkt først ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 2, 2017 Regner med at abs lyset lyser? Noen år siden jeg ohmet abs følerere,men de ligger vel rett over 1000ohm eller noe sånt.. måler du alle 4,ser du iallefall om det er en som avviker fra de andre.. her er vel abs ringen på drivknuta? dritt/rust i den vil skape plunder. Du har en sikring og ett relé,mener det står i panelet under dash på fører siden,men sikringen stående på toppen av releet.. (aux panel 1?)men igjen,noen år siden jeg fikla med typ 44.. sikkert noen her inne som veit sikkert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 3, 2017 Takk for svar Ja, noen andre med innspill ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2017 Tja, når jeg hadde problemer med min så satte jeg den med hjula opp i lufta med bukker, satte bilen i 1.gir også målte jeg et og et hjul. Mens jeg målte på skjøtestykkene på AC Spenning 0-2v. Den første gangen fant jeg en sensor som hadde lavere verdi enn de 3 andre, dyttet inn abs-sensoren litt mer så den skulle lese kransen bedre. Det hjalp en vinter. Neste vinter så var det et annet hjul hvor jeg synes det ene hjulet ga en rar måling av og til. Da tok jeg i bruk et oscilloskop og da fant jeg et par tenner som hadde knekt. Byttet abs-kransen og da var den ok helt til jeg solgte bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...