korrekt ladespenning 2007 mod V6 tdi

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Bilen det gjelder er 2007 mod Q7 3.0 tdi. Men problematikken gjelder vel flere Audi fra denne generasjonen tipper jeg..

 

Når jeg ser i service historikken har den bytta batteri unormalt ofte, og jeg merker det ikke er et mye "reserver" på batteriet nå, dvs hører starter går saktere om jeg har brukt litt strøm webasto og lignede.

 

Fikk et hot tips av en vis mann å sjekke ladespenning. Den lå på 14.0-14.1v

 

Hva er korrekt ladespenning ?

Og er det mulig å booste spenninga litt på disse med nye regulator ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin ladespenning det.

 

Batteriet er jo 12v, mens dynamo skal produsere 14,4v

 

Så trekker du fra litt trekk til diverse ting som går på bilen og motstand i kabler så havner du rundt 14v

 

Batteriet skal etter hva jeg har forstått ta til seg lading om dynamoen hadde produsert 12,8v også. Et fulladet batteri ligger vel typisk litt godt opp på 12 tallet.

 

Personlig har jeg 13,5v som en grense, hvis obd-kontakt og målinger rundtom ikke viser mer enn det så har det hittil vært god indikator på at det er på tide å friske opp noen jordinger osv.

 

 

 

Edit: Vil bare ha det sagt at jeg ikke er noen elektriker eller lignende, men dette er basert på egne erfaringer, litt lesing på det store internett og noen spørsmål til pappa, som er elektriker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne vært greit og måle utladingen av batteriet, om det er noen forbrukere som tapper batteriet når bilen er låst.

 

Ellers kan det være veldig greit og lade batteriet jevnlig, spesielt når det er bruk av webasto, setevarmer, varmetråder og lignende. Med bruk av disse forbrukerne så skal du kjøre veldig langt for å lade batteri like mye som du tapper det.

 

På 06- Allroad`n min så sto det koblet til en defa-lader, aldri plaget med batteriet på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det finnes oppdatering på batteristyreenhet. Kan evt hjelpe sammen med evt nytt batteri

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv hadde jeg en Audi A6 2007 TDI,denne var i mitt eie kun parkert ute (2011-2015) og parkeres fortsatt ute av min far (2015-)

 

Har ikke vært byttet batteri på den så lenge jeg har eid den,ei min far,og jeg mener jeg sjekket stempel på den før jeg ga den til fatteren at det sto 2007 på batteriet.

Fungerer fortsatt strålende,har aldri brukt lader på det og aldri boosted bilen

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bytte av batteri, dynamo og reimer er fortsatt min 2011 Audi Q7 som din. Fryktelig treig innimellom som om det er lite batteri. Står til lading ihvertfall 1 gang i uka. Neste på feilsøkingslista blir å sjekke tapping og starter. Skal ikke være sånn her. Følger tråden din...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å kode inn batteri, kan bli feil med lading og utladning om ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å kode inn batteri, kan bli feil med lading og utladning om ikke.

 

Dette skal vist være gjort i følge møller. Men begynner faktisk å tvile litt nå...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyputladninger (feks bruk av Webasto), konstant ladespenning og boostladninger er vel sikker måte å ta livet av batteriet på.

 

Jeg har Banner batterier i begge bilene; kjempefornøyd sålangt.

 

Når du starter en bil forsvinner rundt en amperetime, om lys og elektronisk utstyr står på. Resultatene av testen viser at Banner-batteriet krever bare åtte minutters kjøretid for å lade det opp til det nivået det hadde før start. Til sammenligning tok det over 19 minutter med Euro Globe og 14 minutter med Varta.

 

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-bilbatterier/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey!

 

Bilen det gjelder er 2007 mod Q7 3.0 tdi. Men problematikken gjelder vel flere Audi fra denne generasjonen tipper jeg..

 

Når jeg ser i service historikken har den bytta batteri unormalt ofte, og jeg merker det ikke er et mye "reserver" på batteriet nå, dvs hører starter går saktere om jeg har brukt litt strøm webasto og lignede.

 

Fikk et hot tips av en vis mann å sjekke ladespenning. Den lå på 14.0-14.1v

 

Hva er korrekt ladespenning ?

Og er det mulig å booste spenninga litt på disse med nye regulator ?

 

.

Samme problemet her!

 

Har en 2007/2008 4f A6 Allroad 3.0TDI - Batteriet er et Sønnak superline sb1100 ( 110 amper )

 

Hvilespenning på rundt 11.7-12.0 v og ladespenning på 14-14.1v

 

Specified generator voltage ligger på 14.3v

 

Ved 15v output test lader den ca 14.7v med setevarmere og vifter på.

 

Har sjekka alle sikringer men finner ikke strømtrekk på noen, er skeptisk til å koble fra batteriet for å måle strømtrekk så har bestilt meg et tangampermeter.

Ellers må jeg lade en gang i uka ved mye småkjøring, ved langkjøring holder den seg helt "ok" med hvilespenning på 12.2v.

 

Finner ikke prod.dato på mitt batteri.

 

Jeg regner med at det er batteriet som er problemet med meg ivertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimal ladespenning er 14.4v ved 20gr... Mer ved lavere temp, lavere ved høyere temp.. Finnes tabell på det. 12.7v på batteri er fullt, 11.7 er flatt..

Erling, det er batteriet ditt som er problemet ja. Det er dårlig, eller per definisjon flatt, med den hvilespenningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.