Erfaring DIY «Flocking» av dashbord..?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å gjøre dette selv og blir det bra, og ikke minst holdbart..?

Har sett noen filmer på youtube og det ser jo greit ut..!

Gjerne også tips til produkter og hvor å handle.

Eller er det best å overlate til de som har gjort det før..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere typer, denne her er jo av "hobbytype" men koster alikevel rundt en 5-6k nytt. Og den funker egentlig best på mindre detaljer, da den ikke er strømsterk nok til å "lade" et helt dashbord. Da må man opp på neste modell som er rundt 10k. Poenget med elektrostatisk flocking er jo at fibrene da vil stå 90 grader rett ut fra overflaten, for jevnest mulig finish.

Prøvde denne på bl.a dekselet på innsiden av bakluken i Lupoen jeg hadde, og selv det ble for stort. Med resultat at det ble veldig tynt lag med fibre som ville feste seg på den store flaten av dekselet, men det ble veldig bra på kantene/10-15cm inn fra disse.

En annen metode er jo å bruke en sånn liten "puffer" som blåser fibrene rett på limflaten. Disse koster jo kun noen hundrelapper. Blir ikke samme jevne finish, men har da sett noen greie resultater på nett.

Uansett er det viktigste at man har rett limtype. Finnes i alt fra vannbasert lim, løsemiddelbasert lim og til 2-komponent epoxy. Sistnevnte er det man bør bruke på et dashbord (eller detaljer i et interiør forøvrig) Man må som regel også blande inn fargepigmenter slik at limet blir av samme farge som flockfibrene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har handla inn en del for å teste ut dette men enda ikke fått tid til å prøve det.

Fulgt oppskriften som vises i denne videoen:

Handla alt på ebay, inkl batteriholderene som han anbefaler for å øke volt styrken.

https://www.ebay.com/itm/GJ05-Mini-Flocking-Static-Grass-Applicator-SCENIC-MODELLING-NEW-/352234523469?hash=item5202d04b4d

Selges også flere pakker med materiale i allslags farger bla her:

https://www.ebay.com/itm/FLOC-king-BLACK-FLOCK-FLOCKING-KIT-CHRISTMAS-GIFT-STOCKING-FILLER-FLOCKING-/262190062073?hash=item3d0bbed9f9

Som sagt ikke fått gjort annet enn å pakke det ut enda men er en del gode videoer der ute som beskriver fremgangsmåten:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar her!

I de filmene jeg så på youtube så koblet de ikke på noe strøm.

Og det å få fibrene til å stå 90 grader ut fra overflaten går vel ikke med de

«Sykkel-pumpe» lignende blåserne som selges på ebay.

Kanskje best å overlate til de som kan dette først som sist..som Kollevold eller M-teknikk..!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også god erfaring med Berntsen på Composit.no tror jeg betalte rundt 3000 for dashbord sist gang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også god erfaring med Berntsen på Composit.no tror jeg betalte rundt 3000 for dashbord sist gang

Har avtalt med composit-Lars :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent utført av Berntsen bil og composite på Roa

Rimelig til 1700,- for dashbord og en ramme til midtkonsoll

581E309C-6B1F-4CAE-B29D-E4C2D2B5C02C_zps

4AC9998C-91D0-4760-9473-7AEFC8841723_zps

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.