Gjelder 12 års rustgaranti på bruktimport Audi/VW?

Anbefalte innlegg

Gjelder 12 års rustgaranti på Audi/Vw som er bruktimportert?

Er vel kun norsk nybilsgaranti som ikke gjelder ved import?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder 12 års rustgaranti på Audi/Vw som er bruktimportert?

Er vel kun norsk nybilsgaranti som ikke gjelder ved import?

 

Om jeg ikke tar feil så krever de at bilen har komplett servicehistorikk på merkeverksted, men om det holder med et merkeverksted hvor som helst eller om det må være i Norge er jeg usikker på.

 

Enkleste er å spørre dem. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var akkuratt gjennom dette på min 2013 A4. Rust på understellet, 0 garanti sa min lokale Audi forhandler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanskelig å få dekt noe der uansett... Dette gjelder kun hvis rusten kommer fra innsiden og det er blitt hull, og kun på steder der det ikke er bruks slitasje. Feks midt på ei dør . Eller midt på panser. Og absolutt alle serviser må være fulgt til punkt og prikke. Og det skal heller ikke være bulker på den delen det gjelder som ikke er blitt utbedret. Så 12 års rustgaranti , det er med ei klype salt... Det er 5 års reklamasjon som gjelder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med siste. Hadde Touranen inne fordi panseret på undersiden har begynt å ruste i falsingen. Altså helt beskyttet fra ytre miljø, men likevel gjerne et området som fanger mye saltsørpe og vaskes lite. Jeg hadde vært fornøyd med noe tectyl der, men merkeforhandler ville bytte hele panseret. Såre vel, men kun med 50% goodwill; dvs 7000 laken takk.

 

Droppa det ja.. (og det absurde er vel egentlig at forhandler hadde tjent penger selvom de fremlegger det som goodwill)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med siste. Hadde Touranen inne fordi panseret på undersiden har begynt å ruste i falsingen. Altså helt beskyttet fra ytre miljø, men likevel gjerne et området som fanger mye saltsørpe og vaskes lite. Jeg hadde vært fornøyd med noe tectyl der, men merkeforhandler ville bytte hele panseret. Såre vel, men kun med 50% goodwill; dvs 7000 laken takk.

 

Droppa det ja.. (og det absurde er vel egentlig at forhandler hadde tjent penger selvom de fremlegger det som goodwill)

 

Akkurat samme har skjedd på min Touran. Falsen/kanten i øverste hjørne på førerside.

Har krabbet rundt og begynt å ruste under lakken på utsiden.

Veldig irriterende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder 12 års rustgaranti på Audi/Vw som er bruktimportert?

Er vel kun norsk nybilsgaranti som ikke gjelder ved import?

 

Rust garantien gis av fabrikken og følger bilen uansett land den befinner seg i.

 

Før var fabrikk garanti 2 år og 3/5. året var det importøren som ga, dette tilfellet Møller. Det fikk ikke import biler.

 

Nå gjelder også fabrikk garanti i 5 år og da også import.

 

Så ja garanti mot gjennomrusting gjelder alle biler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med siste. Hadde Touranen inne fordi panseret på undersiden har begynt å ruste i falsingen. Altså helt beskyttet fra ytre miljø, men likevel gjerne et området som fanger mye saltsørpe og vaskes lite. Jeg hadde vært fornøyd med noe tectyl der, men merkeforhandler ville bytte hele panseret. Såre vel, men kun med 50% goodwill; dvs 7000 laken takk.

 

Droppa det ja.. (og det absurde er vel egentlig at forhandler hadde tjent penger selvom de fremlegger det som goodwill)

Koster jo mer enn 7000kr. Så di tjener nok ingenting

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme har skjedd på min Touran. Falsen/kanten i øverste hjørne på førerside.

Har krabbet rundt og begynt å ruste under lakken på utsiden.

Veldig irriterende!

 

På min er det midt på, på undersiden, der som panseret består av to lag. Bilen er rustfri i praksis forøvrig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster jo mer enn 7000kr. Så di tjener nok ingenting

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

 

Jeg ville tro det ferdig grunna panseret kom gratis fra Tyskland. 2 timers lakkjobb, og 1 times montering med internprising vil koste mindre enn 7000 spenn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tro det ferdig grunna panseret kom gratis fra Tyskland. 2 timers lakkjobb, og 1 times montering med internprising vil koste mindre enn 7000 spenn?
Ja fabrikken sender oss stort sett deler gratis [emoji23]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja fabrikken sender oss stort sett deler gratis [emoji23]

 

Så Gumpen dekker deler som fabrikken har utstedt 12 års garanti på? Og innprisen for Gumpen for et panser ferdig montert er større enn 7000,-?

 

EGR ventilene som byttes på TBM etter EA189 skandalen, betaler Gumpen for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis panseret ikke ble tatt på garanti, men goodwill, som virker å være det det gikk på mtp måten du selv fremlegger 50% goodwill. Så har nok forhandler betalt for panseret, da det ikke er en garanti sak, men goodwill fra forhandler/importør.

 

Goodwill på rust og EA189 blir vel ikke helt epler mot epler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) rust midt under panseret i hele pansets bredde; burde det være garanti?

2) hva er goodwill? 50% garanti? 50% innrømmelse av feil? 50% grei mot kunde?

3) betaler merkeforhandler 7000,- for er panser?

4) når jeg sier at mye kunne være løst med 1 times jobb på lakkverkstedet, vha litt tectyl eller lign, men blir møtt med noe usammenhengende og juridisk ulogisk babbel om goodwill (jfr pkt 2) og ei regning på 7000,-, da gidder jeg ikke fordi videre ping-pong med forhandler ikke er regningssvarende

 

Hadde merkeforhandler hatt litt baller mot fabrikk, vært på kundens side, så ville dette vært betalt av fabrikk. Det bekrefter du jo indirekte mht EA189.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer generelt: Er ikke kjeden kunde-forhandler-importør-produsent?

 

Dvs at det ikke er noen relasjon direkte mellom merkeforhandler og produsent? (Og at mange slike avklaringer mellom 2 parter i kjeden vil avhenge av hva som evt dekkes videre bakover?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har ingen formening om det var rett eller feil behandling fra forhandler, det vet jeg ikke nok om saken til å svare på.

 

Men sånn det hittil er fremlagt så er det jo sannsynlig at forhandler har hatt et utlegg i form av panser og lakk.

 

Ikke helt sikker på hvordan du drar baller konklusjonen fra at jeg sier EA189 og rust under et panser ikke er epler mot epler, men det får så være.

 

Personlig holder jeg meg stort sett til biler uten garanti, så slipper jeg forholde meg til problemstillingen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nichlas; saken er ikke mer komplisert enn at det rust midt under panseret. Ikke farlig, ikke synlig. Bil var da ca 7 år gammel. Full servicehistorikk; sågar med årlig service istedetfor 2 åring (15’ vs 30’ km)

 

Forhandler tar bilder og sender inn under en vanlig service. Får deretter beskjed om 50% goodwill. Jeg sier tectyl hadde vært ok, men nei 7000,- spenn for nytt panser takk.

 

Man trenger ikke mer info eller rakettforskerutdannelse for å stilling til at enhver kunde hadde blitt oppgitt.

 

Svar på om et panser koster 7000,- for en forhandler da? Jeg tror ikke det, så derfor mener jeg at om forhandler hadde hatt baller hadde han fikset rusten på stående fot og sendt regninga til importør/fabrikk. At det skal sendes inn bilder for en vurdering i Oslo eller Wolfsburg er jo ikke akkurat å ha balletro på egen vurderingsevne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg orker ikke melde meg inn i diskusjon tror jeg. Men å tro at forhandler kan gjøre jobbe for deg med 50% rabatt og tjene penger? Ja...

Du viser igjen at du har lite forståelse for hvordan ting funker og at å drive et merkeverksted ikke innebærer kostnader for forhandler.

 

Så heldig du var som fikk tilbud om å reparerert bilen med 50% av egen lomme selvom bilen var utenfor garanti :) Må da være bedre enn ingenting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan Aimer; tror ikke du har lest postene, og jeg syns du viser lite forståelse for kunden, ditt levebrød, når kunden finner rust hvor det ikke skal være rust etter 7 år og innenfor garantiperioden.

 

Og du svarer heller ikke på spørsmålene; tjener VW penger når det gis 50% goodwill? I dette tilfellet et panser til 7000,- Jeg tror det.

 

I det multinasjonale selskapet jeg jobber i, tar jeg vurderingen der og da om det er garanti eller ikke. Og prisene våre er minimum 80% under listepris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KIA har 7 års garanti f.eks. Så du kan jo vurdere å skli over til et annet merke til siden Møller og VW bare er drit og dårlig kundeservice :)

Lurer stadig på hva du egentlig gjør i denne klubben for det er bare gulp i hver eneste post!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KIA har 7 års garanti f.eks. Så du kan jo vurdere å skli over til et annet merke til siden Møller og VW bare er drit og dårlig kundeservice :)

Lurer stadig på hva du egentlig gjør i denne klubben for det er bare gulp i hver eneste post!

 

Dette var rare greier Jan Aimar. Vi setter stopp nå så det ikke blir enda mer awkward når jeg er på dørstokken din. God jul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nichlas; saken er ikke mer komplisert enn at det rust midt under panseret. Ikke farlig, ikke synlig. Bil var da ca 7 år gammel. Full servicehistorikk; sågar med årlig service istedetfor 2 åring (15’ vs 30’ km)

 

Forhandler tar bilder og sender inn under en vanlig service. Får deretter beskjed om 50% goodwill. Jeg sier tectyl hadde vært ok, men nei 7000,- spenn for nytt panser takk.

 

Man trenger ikke mer info eller rakettforskerutdannelse for å stilling til at enhver kunde hadde blitt oppgitt.

 

Svar på om et panser koster 7000,- for en forhandler da? Jeg tror ikke det, så derfor mener jeg at om forhandler hadde hatt baller hadde han fikset rusten på stående fot og sendt regninga til importør/fabrikk. At det skal sendes inn bilder for en vurdering i Oslo eller Wolfsburg er jo ikke akkurat å ha balletro på egen vurderingsevne?

Da hadde jeg også stusset og mtp at du er innenfor gjennomrustgarantien antatt at Volkswagen ville fikset det.

 

Men jeg hadde ikke akseptert å betale 50% da hadde jeg heller droppa å fikse det og samtidig bedt om grunnlaget for avgjørelsen. Men det er litt utenfor diskusjonen, jeg er enig i at det er rart.

 

et panser fra tredjepartsleverandør koster 2000-2500 (i England) så 25% moms, la oss si 3000,- for å gjøre det enkelt.

Basert på en del kjøp av deler og paneler fra Møller og tredjepartsleverandører i inn/utland vil jeg faktisk tro at når et oem panser har nådd forhandler så er vi på det beløpet.

Du anslår selv 2 timer lakk og 1 time montasje, hvis vi legger oss på 1200,- i timepris er vi oppe i 6600,- Argumentere med internpriser osv på arbeidet blir feil. Hvertfall basert på hvordan ting funker i min bransje, for dette er jo ren tid du mister en person på vanlig arbeide, så timeprisen burde nesten vært regnet høyere.

 

Så 6600,- før vi har regna kost på selve lakken. Da har vi budsjett på 400,- til lakk hvis forhandler skal klare å gå i 0,-

Panseret koster nok under 7k, det er jeg enig i, men når vi tar med arbeidet som skal gjøres blir det et annet regnestykke.

Det at man ikke har "baller" til å påta bedriften en potensiell større kostnad forstår jeg godt og er vanlig i en rekke bransjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig; jeg gjorde som du hadde gjort.

 

Jeg fikk lakka en grunna Votex støtfanger hos Gumpen. 1200,- kosta det med mva og lakk. Man har ikke mva for internkost, og la oss si ca 1200/1,25=960,- for å lakke støtfangeren.

 

Legger man til grunn ca samme pris for panseret, og et panser som neppe er dyrere for VW enn det avbildet under, tror jeg som nevnt VW gjør gode penger på såkalt 50% goodwill. Husk også at VW har momsfradrag for hva de kjøper inn.

 

Edit; og med baller mener jeg enkle ting som dette. Bagateller av kostnad og risiko for forhandler, men et vesentlig innhogg i pungen for kunde. Eller i dette tilfellet en oppgitt kunde. Kommer kunden med en herpa RS3 ellign og vil reklamere, ville jeg sikkert også ha sjekket litt internt først.

 

4C6C215D-6D98-4231-812F-23F26E21C84C.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Nå gjelder også fabrikk garanti i 5 år og da også import.

 

 

Sikker på dette? Har VAG 5 år på alt i hele Europa? Trodde man måtte kjøpe dette da bilen var ny i utlandet, men det kan selvsagt ha endret seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig 50% goodwill? Hva avgjør goodwill og ikke? Enten så dekkes det av garanti eller ikke.. Hvem koster/dekker goodwillen? Forhandler, fabrikk eller en kvasi? En annen forhandler jeg har kjennskap til (ikke Møller) de trikset med flere ting så fabrikken dekket alt, mens kunden betalte 50% på et motorbytte. Da tjener man penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.