Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk golf 3 1.8, en med ABS motor og en med ADZ motor. Den med ABS motoren er merkbart dauere.

Noen som har erfaringer med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen?

 

Noen som evnt har noen forslag til hva jeg kan gjøre/sjekke på den som går dårligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ytelsesmessig er det ingen forskjell på ABS og ADZ

 

begge er 90hk 1.8 med monomotronic sprut

 

moment er 145NM v/2500RPM

 

ADZ tok over for ABS i 94/95 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er det jeg å har funnet ut av. Merkelig at den jeg har har med ABS motor er latere enn den med ADZ motor.. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utslitt sikkert

 

 

 

Neida, den som går dårligst har kun gått 90 000 km, bruker ikke olje og normal komp. Den som går bra har gått straks 300 000 og bruker litt olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du målt lik kompresjon på begge motorene? Er det lik farge på pluggene til begge bilene? Det skal være "stratosbrune" på tuppen. Er det like plugger på dem? Tallet i navnet på pluggene, for eksempel 7.

Det kan hende den ene motoren ikke har optimal blanding/forbrenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske standard feil på ABS motor er at gummiplata under "forgasser" sprekker, da blir det masse falskluft og dårlig ytelse. Verdt å sjekke iaf. Biltema solgte faktisk denne før for 198.- mulig de fortsatt gjør det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du målt lik kompresjon på begge motorene? Er det lik farge på pluggene til begge bilene? Det skal være "stratosbrune" på tuppen. Er det like plugger på dem? Tallet i navnet på pluggene, for eksempel 7.

Det kan hende den ene motoren ikke har optimal blanding/forbrenning.

 

Ja, den er litt lavere på den som har gått langt.

Hvilke plugger er de riktige å bruke?

 

Pluggene på den som har gått langt er brune, kanskje litt mer enn stratosbrune, den som ikke har gått så langt er lys brun/offwhite.

Hvordan kan keg gjøre så den får optimal blanding da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske standard feil på ABS motor er at gummiplata under "forgasser" sprekker, da blir det masse falskluft og dårlig ytelse. Verdt å sjekke iaf. Biltema solgte faktisk denne før for 198.- mulig de fortsatt gjør det ;)

 

 

Det var den første jeg bytta, deretter lambda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den er litt lavere på den som har gått langt.

Hvilke plugger er de riktige å bruke?

 

Pluggene på den som har gått langt er brune, kanskje litt mer enn stratosbrune, den som ikke har gått så langt er lys brun/offwhite.

Hvordan kan keg gjøre så den får optimal blanding da?

 

For å gjøre det enkelt så er det 3 delenummer på pluggene ser jeg...

101000036AA

101000050AC

101000040AD

 

Det har ikke så mye å si hvilken produsent det er, bare det er riktig type plugg.

Det ser ut til at disse motorene skal ha ca 1mm åpning i tuppen og 3 jordingselektroder.

 

Hvis pluggene er kvite så får motoren for mye luft eller for lite bensin. Det er umulig å gjette seg til hva som skyldes dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenninga kan jo være ute av stilling også.

mye som kan være på bærtur :) sliten kam kan jo være en faktor. restriksjon på luft inn/ut kan jo være med å endre effekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenninga kan jo være ute av stilling også.

mye som kan være på bærtur :) sliten kam kan jo være en faktor. restriksjon på luft inn/ut kan jo være med å endre effekt

 

Tenninga er sjekket 3 ganger av 3 forskjellige, og den er riktig. Rart at kam er slitt etter bare 90 000 km? Da ville den vel være mer slitt på den som snart har gått 300 000 km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den på 90 000 har blitt oversett og tidligere eiere har gitt faen så er det jo ikke umulig at den er i dårligere stand enn denn som har gått 300 000... antall km er ikke "fasit" på hvor god en bil/motor er.. tidligere vedlikehold/bruk er vel så interessant på hvordan en bil kan føles.

 

hva som gjør at den som har gått minst føles dau ut kontra den som har gått 300 000 aner jeg jeg ikke, men noe må det jo være. kan være noe så trivielt som forskjellig girkasse og med det utveksling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den på 90 000 har blitt oversett og tidligere eiere har gitt faen så er det jo ikke umulig at den er i dårligere stand enn denn som har gått 300 000... antall km er ikke "fasit" på hvor god en bil/motor er.. tidligere vedlikehold/bruk er vel så interessant på hvordan en bil kan føles.

 

hva som gjør at den som har gått minst føles dau ut kontra den som har gått 300 000 aner jeg jeg ikke, men noe må det jo være. kan være noe så trivielt som forskjellig girkasse og med det utveksling?

 

Da skal jeg sjekke kam. Og kode på girkasse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.