2002 1.4TDI PD 75HK motorcode AMF - noen som har erfaring med å bygge om til mekanisk

Anbefalte innlegg

Ønsker å bygge om min A2 fra elektro-hydraulisk servostyring til god gammeldags, sikker, enkel, pålitelig mekanisk tannstangstyring uten en eneste sensor som kødder det til...

 

Noen som har erfaring ?

 

Noen som vet hvilken mekanisk tannstang som passer ?

Noen som vet om det går an å loope de to inngangene til hydraulikk på tannstanga/eventuelt ta ut stempelet og la tannstanga kun ha mekanisk funksjon ??

 

Er det andre funksjoner som trenger signal fra styrevinkel/rattvinkelsensor enn den elektriske servopumpa ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor passer ikke den fra 1.2TDI?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A2 1.2TDI har vel også en smalere/lettere 4x100 forstilling trolig fra Polo/Lupo/Arosa/Fabia+++ mens A2 1.4TDI vel har sin egen 5x100... finner iallefall ikke noen andre som bruker 8Z1419051 tannstang. Har ikke til nå funnet noen som har tilgang på denne i Norge.

 

Dersom helt manuell tannstang fra feks Polo kan brukes så hadde jo det vært gull.... noen som har erfaring / en god ide ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ole-Martin, Godt Nytt År !!

 

Ser i to forskjellige produsentkataloger at at 1.2TDI ANY har elektrisk/mekanisk styring (uten at jeg helt skjønner hva det er) kan det være feil/unøyaktighet i listene?

 

som feks her: https://www.piese-auto.ro/caseta-directie-audi-a2-8z0-1-2-tdi-spidan-51888/14402/100199/item-831759/

 

Godt nytt år!

 

Jeg mener jeg har lest at 1.2TDI opprinnelig kom uten servo (og bla 21 liters tank). Etter litt kritikk ble 1.2TDI også etterhvert levert med servo (og 34(?) liters tank).

 

Men jeg har ikke sjekket delekataloger osv.

 

«Servo mangler

A2 1.2 TDI er liten, har en svært god svingradius og en stor bakrute. Den perfekte bybil? Nei, faktisk ikke. Audi har nemlig kuttet ut servostyringen for å redusere drivstoff-forbruket. Dette gjør bilen tung å lukeparkere, til tross for smale dekk.»

 

https://www.dinside.no/motor/motor-og-kjoreegenskaper/62554607

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at 1.2TDI ble levert med både servo og mekanisk/manuell styring. Har flere referanser på det men finner ikke delenummer som jeg stoler på...

Ender nok med å kjøpe en manuell tannstang m endeledd på hogger som jeg kan prøve på den av 1.4 TDI' ene som jeg bygger om først.

Da kan jeg prøve ut lengder på armene og gjenger på armene i begge ender og lengden på endeledd og at konene er like.

1.2TDI og 1.4TDI har forskjellig sporvidde så jeg kan risikere at flere av delene har forskjellig lengde.

 

En liten gledesdreper er prisen på 3500kr for en brukt mekanisk tannstang som ser uhyggelig lik en til manuell Polo som koster 5-600kr ny fra mange forskjellige leverandører...

 

Håper fortsatt det finnes en eller annen luring som har prøvd om det passer eller har et eller annet underverk i en delekatalog :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en ny tannstang koster 500,- så er det vel nesten verdt å gamble? Du kunne også prøvd A2OC forumet.

 

Hvor har du lest at sporbredden er annerledes?

 

Hva skjedde med den gamle tannstanga; jeg skifta nettopp servoolje på min 1.4TDI. Den passerer i disse dager 150’km, og målet var at tannstanga holder i 150’km til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Donorbil hadde løst mange av problemene men jeg får ikke ha flere... :-)

Bytte servoolje: det hjelper garantert på levetid. Hos meg er det el feil som er hovedproblem, felles for alle mine dessverre.

 

Din blå er jo en perle ! Flott å se hvor godt du steller med den, mange artige oppgraderinger også..

Mine er til arbeids-kjøring og har kjørt langt og fått lite stell utover motorlje, oljefilter kjøleveske og dieselfilter.

 

Kilde for sporviddeforskjell: https://www.auto-hidden.net/no/?f=showCar&car_id=4894

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporvidde-differanse; kan ikke ligge i forskjellige hjulstørrelser da? Ser 1,2'n har 4.5x14 og 145/80 dekk, og 1,4'n har 5.5x15 med 175/60.

 

IMG_20180108_170533.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Freddy, jo det er jo også en mulig faktor, 1.2TDi bruker ikke samme hub eller blekksprut som 1.4TDi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke elfeil har du på tannstanga, og hvor langt har du kjørt bilene?

 

Har du noengang ødelagt bunnpluggen i dieselfilterhuset? Den lille i midten som skal strammes med 2nm. Fikk du tak i slangeklemmer for å unngå luft når du bytta filter? Jeg finner ikke egnede klemmer.

 

Har du noen gang opplevd lekk vannpumpe? Ofte skifter du regreim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkoder på servopumpe & styresystem: styrevinkelsensor, lavt pumpetrykk, pumpefuksjon, servstyrng error ++ må ha passert 10 forskjellige... mest alvorlig; servo slutter å virke uten forvarsel, rød alarm m lydsignal, ikke mulig å vri på rattet... selv med spenntak møt døra, skjer dette i 80-110 inn i sving mot høyre er det kista neste, klarer ikke å stole på dette systemet..

 

Km: alle har gått langt, har kjøpt alle brukt med frynsete historie, så vil men kan ikke svare nøyaktig på det.. alle er importert i tillegg... 300+ og 2x +++

 

Filterhus -->2002 : Reddet både djevleskruen og filterhuset (men brukte opp myyye silikonspray for å redusere friksjon, prøvde også 4 piper før jeg fant en som ble godkjent...) uten gode råd på forumet hadde dette ikke gått bra... :-)

 

Tang til drivstoffslange: Trang 2x. Brukte en av disse og en gammel utgått modell i stål : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Tang-for-drivstoffslange-2000016988/

 

Liker mye ved disse rare bilene men plassering og teknisk løsning ifm dieselfilter er det dummeste jeg har sett til nå på bil.. Polo har en enkel filterholder i motorrummet som er snap-on og kan lett byttes i en nødsituasjon på fjellet. Audi burde ikke være så besatt av å lage løsninger som tvinger folk til sette dieselfilterbytte på verksted....

 

Bytter regreim: og vannpumpe og alle strammere og hjelpehjul på 150'. (det er antall kaldstarter og alderdom som dreper tannreima... denne er laget for storebror 4 syl 1.9TDi som er tyngre å dra rundt (prøv med momentnøkkel på kald motor)

 

Har aldri sett lekkasje i vannpumpe på disse 3-syl motorene. men spyler mine motorer innvendig når jeg kjøper en og bytter G12 hvert 2. år og det hjelper nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Djevelskrue hehe! På A2oc er det en som nå har lagd en ny bunnskrue. Jeg har bestilt 2. Dieselfilteret på Touranen er også helt superenkelt, så veldig enig med deg.

 

Takk for mye interessant info. Bruker bilene dine olje eller vann? Hva er holdbarheten på 1.2 TDi automatkassa?

 

D88394D0-534A-4B56-9465-3C3DE75FA906.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten; tror varmekablene i bakruta står på. Den er ikke så smart at den gjør dette selv ved lave temperaturer vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord Ole-Martin, men ligger nok langt bak deg i nyttige innlegg :-)

 

Varmetråder: Ville absolutt ikke kjørt med bakrute trådene på, særlig ikke på vinteren for trenger vi strøm nok til effektiv lading. Trådene trekker mye strøm.

 

Ingen av mine bruker kjøleveske eller olje. Har hatt en gåen toppakning men den var montert av en amatør. Pakningsflatene var ikke rengjort.

 

Luftfilter: Alle mine har hatt våte luftfilter, det er ikke bra og jeg vet ikke hvor vannet kommer inn.

 

1.2TDI girkasse: Styringsenheten er kjent for å ha et kort liv og koster med bytte ca 35000kr.... har du prøvd denne varianten? den har 3 modus, ECO da girer den opp ultraøkonomisk... og effekten settes ned til ca41hk og i 80 bruker du 0.27 uten problemer. Den har frihjul også. Denne girkassa skal være i familie med den i F40 :-) Den har også manuelt modus.

 

Dieselfilter bunnskrue: den så smart ut, hvor mye kommer en slik på ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk; syns det interessant å vite dine og andres erfaringer. Skal sjekke litt mer på varmetrådene.

 

Luftfilterplasseringen er også helt hårete på A2. Djevelskruen mk2 vil trolig havne på 2-3 pund, pluss frakt.

 

Leste her litt om 1.2TDI, fyren kjører bilen på 0,224l/mil!! Sjukt. Men helt på slutten poppa dette opp, så kanskje du burde henge deg på denne tråden;

 

«The RHD 1N2 racks are for UK models. Given that almost everything else at the front is different on a 1.2 and where the rack is located, I wouldn't take it for granted that a 1N2 rack would fit. The 1N6 track rods are also different, so adaptation may also be required here. The weight-saving even extended to the drive shafts, which are lightweight, miniature versions of those fitted to the other A2's. This was most likely applied to the steering mechanism as well, hence the different parts. The pump shouldn't be a problem though (located under the LH headlight)»

 

https://www.a2oc.net/community/index.php?threads/audi-a2-3l-bought-as-non-runner.33892/page-6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.