#1 Skrevet Januar 9, 2018 (endret) Hei, Det skal ingen ende ta og noen utfordringer står i kø. Nå har det for min del dukket opp en ny utfordring som er litt utfordrende. For en tid tilbake begynte EGR ventilen min å klage. Denne er selvsagt såpass vanskelig plasser for en amatør som meg så jeg har ikke fått byttet den enda, men selv om denne ikke er helt frisk går bilen sjeldent i limp mode. Så jeg mistenker vell ikke at EGR er årsaken, men sikkert en innvirkende faktor. Pga 4x4 så kommer jeg ikke enkelt til under, tar gjerne mot tips for å bytte den. Det jeg uansett plages med er spesielt nå når det er kaldt at bilen er svært vanskelig å få startet. Det virker også som at den ikke går på alle sylindrene, dette er mer synsing en ett faktum. Symptomene jeg har er veldig ujevn gange og motoren dør. Det lar seg ikke øke turtall på motoren og det kan ta meg opptil 10-15 min før den begynner gå. Det ryker også mye ifra eksos som tyder på uforbrent diesel, samt at det "lukter" ifra eksosen. Jeg har byttet glødeplugger, men mistenker dyse®. Trenger noen tips til hva jeg kan sjekke, eventuelt om det er noen i Oslo området som kan utføre service på dysene. Kjøpe nye selv var rett og slett ikke billig. Jeg sjekker del nummeret på dysene - 03L130277J (Ebay 1500,- pluss fra og toll hjelpes..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2018 Kan også være EGR står på vidt gap og fortrenger luften som trengs for starte? Edit; har bilen vært hos Møller for 23R7 nedgraderingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2018 Edit: Ser at du har gjort det i høst som var.. Da er jeg litt mer lost. Håper det er andre som kan hjelpe deg videre her. Har du lest ut feilkoder? Det kan være noe der som gir en indikasjon på hva som kan være galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2018 Kan også være EGR står på vidt gap og fortrenger luften som trengs for starte? Edit; har bilen vært hos Møller for 23R7 nedgraderingen? Hei Ole-Martin, ja det kan jo tenkes. EGR ventilen rapporterer feil, og ja bilen har fått ny software. Takk for svar, tips til hvordan bytte EGR på en så enkel måte som mulig. Min er jo selvsagt lokalisert bak på blokka. Under grenrør og over fordelinskassen til 4x4. Veldig trangt. Edit: Ser at du har gjort det i høst som var.. Da er jeg litt mer lost. Håper det er andre som kan hjelpe deg videre her. Har du lest ut feilkoder? Det kan være noe der som gir en indikasjon på hva som kan være galt. Hei Daniel, eneste feil koden jeg får er på EGR ventilen. Takk for svar, ingen av dere som "mistenker" dyse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2018 Men da er du jo homefree; kjør til Møller, vis til TBM etter EA189 skandalen, og krev ny EGR, dyser, tandempumpe(?) og whatever som går at skogen i kjølevannet av 23R7 på garanti! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2018 Har 2.0TDi motorkode BRE BLB. Det er generasjonen før din, men dersom motorstyring følger samme logikk kan du ta av kontakten til Luftmassemåleren. MAF. Hjernen vil da trolig benytte ferdigprogramerte verdier og ikke legge så mye vekt på hva sensorene påstår. Dersom motoren går ''mindre feil'' med kontakten av vil du jo få en pekepinn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2018 Men da er du jo homefree; kjør til Møller, vis til TBM etter EA189 skandalen, og krev ny EGR, dyser, tandempumpe(?) og whatever som går at skogen i kjølevannet av 23R7 på garanti! Sendt Møller en mail for å undersøke litt, de er dels åpne for at visse utfordringer kan repareres på utvidet garanti. Men de krever at bilen skal inn for sjekk før de tar stilling til dette. Har 2.0TDi motorkode BRE BLB. Det er generasjonen før din, men dersom motorstyring følger samme logikk kan du ta av kontakten til Luftmassemåleren. MAF.Hjernen vil da trolig benytte ferdigprogramerte verdier og ikke legge så mye vekt på hva sensorene påstår. Dersom motoren går ''mindre feil'' med kontakten av vil du jo få en pekepinn... Dette kan jeg vell få testet har en 8PA, motorkode CFFB selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2018 «Det Tillitsbyggende Tiltaket dekker til sammen 11 komponenter innenfor systemene for avgasstilbakeføring, drivstoffinnsprøytning og avgassetterbehandling: lambdasonde, temperatursensor, EGR-omkoblingsventil, EGR-ventil, EGR-differansetrykksensor, injektor, høytrykkspumpe, drivstoffordeler, trykkreguleringsventil, trykksensor, høytrykksrør» http://www.audiforhandlere.no/EA189/tillitsbyggende-tiltak/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2018 «Det Tillitsbyggende Tiltaket dekker til sammen 11 komponenter innenfor systemene for avgasstilbakeføring, drivstoffinnsprøytning og avgassetterbehandling: lambdasonde, temperatursensor, EGR-omkoblingsventil, EGR-ventil, EGR-differansetrykksensor, injektor, høytrykkspumpe, drivstoffordeler, trykkreguleringsventil, trykksensor, høytrykksrør» http://www.audiforhandlere.no/EA189/tillitsbyggende-tiltak/ Takk for infoen Ole-Martin, dette kan jeg bruke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...