Kan E85 lagres på lukket fat i ca 1 år?

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å kjøpe E85 i Sverige. Hvor lenge kan jeg lagre E85 på lukket fat før jeg vil få problemer?

Noen som har noen erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er null problem å lagre lenge, her i verkstedet har det stått i 2-3 år uten problem. Men noter at det er stor forskjell på E85 kvalitet sommer og vinter på pumpe-E85 fra bensinstasjon. Best å kjøpe om sommeren. Man kan åsså kjøpe teknisk sprit og blande selv, prisen blir 15 ish kr litern +/-. Men da må du kjøpe minimum 1000liter [emoji28][emoji28] Kimmit Racing selger ferdigblandet til 17 kr litern tror jeg det var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være stålfat og være helt tett. Etanol er hygroskopisk, dvs at det trekker til seg fuktighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er null problem å lagre lenge, her i verkstedet har det stått i 2-3 år uten problem. Men noter at det er stor forskjell på E85 kvalitet sommer og vinter på pumpe-E85 fra bensinstasjon. Best å kjøpe om sommeren. Man kan åsså kjøpe teknisk sprit og blande selv, prisen blir 15 ish kr litern +/-. Men da må du kjøpe minimum 1000liter [emoji28][emoji28] Kimmit Racing selger ferdigblandet til 17 kr litern tror jeg det var.

 

Stig jeg har og fat lagret, også halvfulle, så lenge etanolen ikke har tilgang på ny luft hele tia så skal den jo ikke trekke til seg uendelige mengder med vann

 

Sjekka siden til KSR men fant bare 60L til 1800kr og 204L fat til 5700kr ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka siden til KSR men fant bare 60L til 1800kr og 204L fat til 5700kr ?

 

Mulig dem har satt opp prisen da forespørselen ble større da [emoji12][emoji12]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limer inn denne fra DynoPerformance på Husnes, men også her er det rundt 30kr/liter.

 

Då har me blitt forhandler av maxxol race etanol og vil ha dette på lager, kan levere E85 OG E100

 

pris 4784kr+mva for 208liter

 

Så det kommer vel ann på hva som lønner seg med tanke på hvor langt det er til Sverige om man kjører tur/retur for å handle E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limer inn denne fra DynoPerformance på Husnes, men også her er det rundt 30kr/liter.

 

 

 

Så det kommer vel ann på hva som lønner seg med tanke på hvor langt det er til Sverige om man kjører tur/retur for å handle E85.

Kommer ann på hvor mye man skal hente og om man blir stoppet på grensa eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men E85 er vel ikke E85?

 

En del av de som nevnes her kalles racefuel av div sort.

 

vanlig E85 på pumpe er vel 85% etanol også 15% vanlig blyfri 95?

 

Mener suppa papsen bruker på rallybilen har 104 oktan på bensinkomponenten. Skal ikke si det 100% eksakt, men er godt over blyfri 95 hvertfall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjent med maxxol, men det virka litt kjipern.

 

Kan se om jeg finner specsheetet neste gang jeg er i verkstedet hos papsen.

 

Men ser at det sies at vanlig pumpe E85 har en bankefasthet på 104 oktan.

 

ELF sin "race" E85 har en bankefasthet på 108 oktan.

Basert på hvor liten prosentandel som er bensin så skulle man tro det var mer enn 98 oktan i ELF sin hvertfall :)

 

Skal jo og sies at det her finnes ufattelig mye forskjellig, så må vel nesten ta en vurdering på pumpe E85 versus akkurat den typen man evt vurderer.

E85 på pumpe kan jo fort vise seg å være nærmere E75 på vinteren også.

 

Får jo E100 hvis man virkelig vil ha det moro : rock :

 

Edit: Ser du og nevnte E100 Haakon, må jo ikke blande den ut heller : smil :

 

Kan og legge til at det går helt fint å oppbevare på fat over tid, hvertfall det vi har erfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt 2 fat fra torshov med Profuel E99 :) de er 5700 per stykk og man får fraktet to stk for 750 i frakt. Så kan man jo blande ut hvis man vil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående oktantall med forskjellig type bensin og prosent etanol:

Etanol i bensin.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.