Oljetempsensor - for høy verdi?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Oljetemperaturen skaut i været i går, og nådde langt over 100 gr før temp på kjølevannet reagerte. I dag viste oljetemp ca 170 ved varm motor. Mistenker oljetempsensoren, og skal teste denne senere.

 

Men for sikkehetsskyld, her kan ikke være stopp i oljesirkulasjonen? Gjelder en 2.5 ake motor dette, og da sitter tempsensor på et rør som går inn til turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha sjekket dette før jeg hadde burkt bilen mer, hvis det var min bil. Ved veldig hard kjøring er det ikke unormalt å ha oljetemp på 120-130 grader, men 170 grader alt for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips kan være å sjekke frostvæske, om denne tåler nok minusgrader og om den eventuelt har fryst/delvist fryst, så det der dårlig sirkulasjon. Opplevde det samme på en mk2 16v for mange år siden, der olja ble kjempevarm og kjølevæske var fortsatt "kald". Hvis det var stopp i oljesirkulasjonen, ville du nok ha fått noen bekymringsverdige lyder fra motor.

 

Uansett ikke noe jeg ville ha kjørt med før man har sjekket grundig opp i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved slike tilfeller kan det være kjekt å ha en IR temperaturmåler for hånden, og sjekke temperaturen på eller like ved oljetemperatur-sensoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for tips!

 

Nå har jeg undersøkt videre, og når jeg får koblet meg opp med Vag-Com, så får jeg lest av oljetemp på oljetilførselen for turbo, og her er det normale verdier. Dvs tilsvarende det samme som kjølevæsken. Temperaturen på oljen som vises i instrumentpanelet kommer visstnok fra oljenivåsensoren på bunnpanna, og denne kan jeg ikke finne igjen på noen kanal verken på motor eller instruments i Vag-Com. Under en kjøretur så falt temp på olje i instrumentet helt ut, så jeg har konkludert at det er feil på denne sensoren.

 

Kjølevæsken er ganske ny. Dessuten bor jeg på vestlandet hvor det sjeldent er under -1 gr.....

 

Jeg kunne uansett tenkt meg å få lest av oljetrykket på bilen. Når jeg ser ned i oljetilførselen så synes jeg å erindre at det var mer oljeskvetting før når motor var i gang. Husker ikke om dette var før eller etter jeg bygde om til rullevippearmer... Her var dog tydelig oljefilm rundt kamlobene, men trykk er uansett greit å vite om. Var en tur på BT for å kjøpe settet dem har, men dem var utsolgt og settet skal erstattes av et nytt som ikke var i katalogen. Noen tips på andre "lokale" leverandører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.