#1 Skrevet Januar 27, 2018 Et komplett bremsebytte foran og bak (skiver + klosser) er snart på tide på min Q5. Siden det er et hav av merker/produsenter å velge i vil jeg gjerne ha folkets anbefalinger og tips til valg. Som tittel sier så vil jeg ha tilsvarende OEM kvalitet eller bedre. Men noe slissede/borrede skiver og bane-fokuserte klosser er ikke nødvendig Har kikket litt på ATE, Zimmermann, Brembo og noen andre merker, men usikker på hva man skal velge. Vet noen forresten hvilken produsent VAG bruker på Audi Q5 11-mod? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2018 Kan anbefale EBC fra Brakes.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 27, 2018 Har 100k snart på orginale skiver og klosser. Har du hørt på pris på orginale? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2018 Kan anbefale EBC fra Brakes.no Takk for tips. Er ikke EBC litt mer sportslig orientert? Har 100k snart på orginale skiver og klosser. Har du hørt på pris på orginale? Ja, Albjerk skulle ha 9.000,- for skiver/klosser foran og bak (14.600,- inkl montering) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 27, 2018 Jeg ville gått for brembo via en side fra utlandet. Da får du en rimelig fin pris, samt brembo er noe av "det bedre" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 27, 2018 Jeg velger å tro både av utseende på deler samt erfaring at det orginale er det beste og at du ikke får samme eller bedre kvalitet. Selvom du går for samme produsent som fabrikken bruker. Men selvfølgelig kan det være at et sett med f.eks brembo holder helt fint til ditt bruk. Det vi ofte har sett på uorginale skiver av litt størrelse er at det fort blir vibrasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 27, 2018 Takk for tips. Er ikke EBC litt mer sportslig EBC har OEM erstatning å, men åsså litt mer sporty med bedre feste om det ønskes. Jeg bytter alltid til litt mer sporty på mine biler når det er tid for å bytte det orginale, prisen er som regel godt under OEM åsså, ihvertfall på det jeg har kjøpt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 27, 2018 Jeg ville tatt av hjulet og lest av produsent; ofte lett synlig da. Jeg har 165’km på originalbremsene foran og bak på en 10 år gammel Touran. Det står det bremser fra TRW originalt, så jeg har kjøpt inn TRW. På Audi A2’en har de brukt ATE mener jeg å huske. Volvo bruker også ATE på XC60 forresten. Det viktigste ift levetid er vel kjørestil og at ingen kalipper henger etter at du har bytta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 27, 2018 Veldig god erfaring med både Bosch og Brembo sine bremser. Jeg er nok litt inhabil der, fordi vi også selger disse, men jeg hadde lett satt de på min egen bil også. Ikke hatt inne en eneste reklamasjon på disse enda. Bosch sine skiver kan leveres med en coating som gjør at senteret på skiva ikke ruster så lett. (Vet veldig godt at du får dette på mange andre også) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 27, 2018 Ja Bosch er også bra; har skifta dette på en Polo og E-klasse en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 27, 2018 Jeg ville gått for brembo via en side fra utlandet. Da får du en rimelig fin pris, samt brembo er noe av "det bedre" Takk for tips Jeg velger å tro både av utseende på deler samt erfaring at det orginale er det beste og at du ikke får samme eller bedre kvalitet. Selvom du går for samme produsent som fabrikken bruker. Men selvfølgelig kan det være at et sett med f.eks brembo holder helt fint til ditt bruk. Det vi ofte har sett på uorginale skiver av litt størrelse er at det fort blir vibrasjon. Bruker ikke bilprodusenter deler fra andre merker slik som ATE/TRW etc? Er de delene som selges til bilprodusentene av høyere kvalitet enn de som selges til privatmarkedet? Jeg ville tatt av hjulet og lest av produsent; ofte lett synlig da. Jeg har 165’km på originalbremsene foran og bak på en 10 år gammel Touran. Det står det bremser fra TRW originalt, så jeg har kjøpt inn TRW. På Audi A2’en har de brukt ATE mener jeg å huske. Volvo bruker også ATE på XC60 forresten. Det viktigste ift levetid er vel kjørestil og at ingen kalipper henger etter at du har bytta? Det stod TRW på caliper, og FER 139-23 FE (Ferodo?) på klossene bak, men så ingen merking på skivene. Veldig god erfaring med både Bosch og Brembo sine bremser. Jeg er nok litt inhabil der, fordi vi også selger disse, men jeg hadde lett satt de på min egen bil også. Ikke hatt inne en eneste reklamasjon på disse enda. Bosch sine skiver kan leveres med en coating som gjør at senteret på skiva ikke ruster så lett. (Vet veldig godt at du får dette på mange andre også) Takk for tips. Skiver med coating er et stort pluss da de ikke ruster så fort. Ja Bosch er også bra; har skifta dette på en Polo og E-klasse en gang. Takk for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 29, 2018 Stadigvekk rabatt her, men idag er det ihvertfall 20%: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 29, 2018 Jeg ville ha bestilt det billigste fra en av de kjente, for eksempel Bosch, Brembo, Zimmermann osv. Pass på at du velger riktig dimensjon på skiver. Nyere biler har gjerne flere størrelser. Fyll ut her for å få brukerinfo på e-post. Jeg bestilte fra NAP for ca to uker siden. https://www.nap.dk/dk/om-nap/kundeservice/vacn-norge-login.aspx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 31, 2018 Har hatt flere merker på bilene gjennom 18 år med Audi, (Supraen sliter fint lite klosser og skiver..) og må si Zimmermann hullventilerte sportsskiver (kommer bare til å bestille hullede/slissede skiver heretter!) kombinert med Textar klosser er de som har rustet aller minst. Har sett både Brembo og Bosch ruste og bli belagt, men Biltema(!) skiver foran har nå overlevd overraskende lenge på Cabben! Det er nok ennå viktigere å velge riktig belegg. Heller et belegg som sliter ut skiva enn ett som ikke klarer å holde de rene.. Greenstuff og NK har jeg opplevd at har delaminert med mye igjen av klossen, ATE, Mintex og Bosch har klart seg bedre. Holder en knapp på Mintex og Textar, selv om disse selvfølgelig også lager varer av forskjellig kvalitet. Handler hos lott.de, mister-auto.no, rexbo.eu og bildeler/autodeler/skruvat og Mekonomen/andre lokale sånn helt tilfeldig, men falle ofte tilbake til de tre første.. Fikk også et sett skiver fra AutohausAZ i USA en gang, men der har frakten skutt i været, så det er ikke så interessant lenger! NAP skal jeg definitivt prøve, Martin! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...