Anbefalte innlegg

Dette er vel et ganske kjent fenomen på disse bilene.

Lurer på om noen vet direkte hvor i systemet flaskehalsen er?

Måler 11,6 volt på nærlys og samme i sikringer.

Ladespenningen ligger på ca 14volt så et eller annet sted før sikringer er det et voldsomt spenningsfall.

Har også sjekket jordingspunkt som viste 0 ohm mot minus pol.

Noen som har forsket på det før og vet hvor man bør begynne å lete?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flaskehalsen er omveien som er laget. All strømmen går fra sikringsboks så via lysbryter og ut til lampene. Langt strekk og tynne kabler. Legg opp et relekit med strøm rett fra feks dynamo, samt jording rett i gods ved lampe.. Gjorde dette på 200'n for 8 år siden. Voldsom forskjell på lysa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk reflektoren til linsa, den smelter/blir brent i toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lysa på s4’n var betydelig gulere enn t6’n før montering av reléer.. målte kun 11,6v på pæra på tomgang.. tok ikke før bilde,da men.. nå er lysa veldig bra.. 7BBF1274-1986-4EE3-A26B-1FE696B46601.jpg

 

Så før du går amok med reflektorer,relé kit og greier,mål hva du har på pærene dine..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også 11,6volt målt på pære.

Har vurdert å sette inn releer med direkte strøm fra batteri, men vil helst unngå det om jeg kan.

Lurte mest på om det er Orginale komponenter som kan/bør byttes ut for å hindre spenningsfall.

Ser jo at tverrsnittet på kablene ikke akkurat er overdrevet stort, men tviler på at det forårsaker hele spenningsfallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ligger i at det er altfor langt fra batteriet og fram, dårlig tversnitt og at alt går igjennom bryter'n. Eneste som løser problemet med halogen er Releopplegg. Reflektorene er sikkert også ganske modne etter så mange år.

 

Dette er reflektoren fra Allroad'n min, gått 300 000km siden 2001. Xenon riktignok, men forde..

 

27583727_10160186785720500_1674275366_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)Helt korrekt som Mikkel sier.. ikke bare er det lang frem,men det er og etter Xår med støv,fett,nikotin osv osv inni brytere osv,og det hjelper ikke akkurat på.. jeg husker jeg fleska til med nye s4/TDi lamper og relé på den forrige 100’n og det var utrolig bra lys! Neste skritt for meg etterhvert blir å montere nye a6 lamper og flytte over glassene på bilen min,men jeg ble så fornøyd med lysa nå,at jeg ikke lenger prioriterer det..

så skal du på død og liv ikke montere relé,kan du bytte reflektorer/lamper og evt rense bryteren, bytte orginal relé å se om du klarer å trylle frem litt mere volt på pæra..

 

Aner ikke om det stemmer,men en kollega på verkstedet jeg jobbet på før,sa at man mister ca 50% lys pr volt som forsvinner.. det føles iallefall som om det stemmer..;)

Noen her kan sikkert regne ut noe om strømtap,watt og lys..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)Helt korrekt som Mikkel sier.. ikke bare er det lang frem,men det er og etter Xår med støv,fett,nikotin osv osv inni brytere osv,og det hjelper ikke akkurat på.. jeg husker jeg fleska til med nye s4/TDi lamper og relé på den forrige 100’n og det var utrolig bra lys! Neste skritt for meg etterhvert blir å montere nye a6 lamper og flytte over glassene på bilen min,men jeg ble så fornøyd med lysa nå,at jeg ikke lenger prioriterer det..

så skal du på død og liv ikke montere relé,kan du bytte reflektorer/lamper og evt rense bryteren, bytte orginal relé å se om du klarer å trylle frem litt mere volt på pæra..

 

Aner ikke om det stemmer,men en kollega på verkstedet jeg jobbet på før,sa at man mister ca 50% lys pr volt som forsvinner.. det føles iallefall som om det stemmer..;)

Noen her kan sikkert regne ut noe om strømtap,watt og lys..:)

 

Det stemmer ganske bra det, faktisk.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja..! Kan si jeg sleit over Haukeli natt til 2 april i fjor med ett lys i bakken å ett i skyene men Biltema pærer å 11,6V i regnvær,tåke og sludd med vinterdekker fra 2003..: haha : (var f%#n ikke no å le av,når jeg tenker meg om..:shf:)

Jeg har uansett montert relé kit fra biltema på alt jeg har hatt/har av bil siden 1928.. praktisk med ferdig ledninger i strømper og terminaler.. er egentlig P’nP til H4,men jeg har klippet og limt på biler med egne kontakter til lampene,som på s4’n og passaten f.eks. Koster vel rett norda for 200lappen..

 

Og Biltema pærer egner seg ikke i lamper plassert foran forhjula.. etter å ha bytta ei lampe på Carasporter’n min,hvor det satt ei vanlig osram pære i den lampa jeg bytta til,begynte jeg å leite etter jordings feil på den lampa som jeg ikke bytta.. det var stor forskjell på veggen jeg stod imot.. fant ikke noe feil,før jeg tok ut pæra å så hva det stod på den.. relé kit var allerede montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.