#1 Skrevet Februar 19, 2018 Jeg har søkt men kom ikke i havn. Skal kjøre på bane igjen til våren med min gode gamle 1.8t 20vt motor og i den stapper jeg M1 0w40 som har vw501-503 godkjenning. Har en ekstern oljekjøler og ser normalt sett 110-120c etter 15min. Jeg har alltid bakket litt når jeg kommer til 120c men hva sier folket? Bytte til tjukkere olje som ikke har vw godkjenning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2018 Gode gamle 1.8n kan meget fint gå på 10-60 castrol RS. Den vil da leve vesentlig bedre dager under press. Du kan nærme deg 130, men over dette da bør en begynne og ta kjøle runder. Men med 10-60 er det ikke utenkelig at du vil se mer stabile trykk og tempraturer Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2018 Er det ikke viktig å respektere vw godkjenning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2018 På banekjøring er det enda viktigre og ha god olje som tåler juling og som smører deretter ved høye tempraturer. Og en 1.8t er ikke så enormt kresen på spec'er. Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2018 Har 120c på RS4'n jeg kjører nå og hadde 125c på 2.2t i 200'n tidligere. Begge går nogelunde raskt opp dit, også stabiliserer de seg der. RS4'n kjører jeg OEM-anbefalt Castrol 5w30 olje og på 200'n kjørte jeg 5w50 ifra Biltema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 24, 2018 Jeg holder meg til VW spec olje intil videre. Kom over denne slitasjesammenlikningen over forskjellige oljer på interwebben https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/htmlview 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 24, 2018 Om det er en daily driver som av og til kjøres på bane så er historien en annen. Men om denne brukes mye på bane råder det ingen tvil om at du bør bytte til castrol RS 10-60. Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 24, 2018 Har bygd den primært for banekjøring men har skilter på den Jeg tror så lenge tempen holder seg under 120c så er viskositeten til den godkjente 0w-40 olja fremdeles bra. Jeg er skeptisk til å kjøre med oljer som ikke er godkjente. Ser jeg 130c i vår så får jeg revurdere saken... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 24, 2018 Er ikke bare temp som spiller inn når en kjører hardt 1.8t er jo en brenn sterk motor, så det ordner seg nok. Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...