Audi 3.0 L V6T Supercharged - erfaring med oljeforbruk?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter her å vurderer å gå inn for å kjøpe en S4 B8, og var og så på en idag. Helt fantastisk bil, ble veldig gira. Rota litt rundt i kvitteringene som lå i hanskerommet og fant at bilen hadde vært levert på sjekk for oljeforbruk. Her begynte jeg å bli veldig skeptisk. Han hadde vært hos Møller og fått beskjed at det var helt normalt. Så jeg spurte hva forbruket lå på, 0.7 - 1 l per 1000 km.

 

Bilen er veldig godt vedlikeholdt, NAF test lå ved hvor feilene var utbedret. Så en person som har tatt godt vare på bilen føler jeg ihvertfall. Servicehefte fylt hele veien til dags dato.

 

På vei inn kjørte jeg innom min lokale Møller og spurte, og de mente alt over 0.5 l per 1000 km var alt for mye.

 

Sitti å søkt litt på nettet, og finner mange som fikset noe i PCV systemet som har gjort vidunder på oljeforbruket. Snakket også med en kamerat som kjører S4 B8.5 som ikke har brukt noe merkbart de siste 6000 km han kjørt.

 

Noen som har noen erfaring her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen erfaringer på S4, men om en bil bruker opp mot 1 liter olje pr 1000km så hadde jeg styrt unna selv om VAG utrolig nok mener dette er innen for normalen :P Hvor er logikken i at man skal etterfylle 30L olje mellom longlifeservicene f.eks? :P

 

Hadde en A5 med den beryktede 2.0T motoren, den brukte 1 liter pr 10 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig enig der. Bare etter noen timer med googling, så finner jeg at mange som har fått find redusert forbruket sitt ved å bytte pcv ventilen.

 

Masse tråder på audizine, audi-sports, vwvortex. Er veldig opp og ned hvor mye de bruker og ser jeg, men heller litt mot å styre unna. Bare så kjipt når alt er riktig av utstyr etc :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen klaffer ellers, så kan du jo ta en sjanse på at PCV-systemet ordner opp.

Den motoren er en ordentlig lidenskapelig kjøremaskin..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen selges igjennom forhandler med en garanti 3mnd, og selger var villig til å kjøpe med forhandlers garanti på 6 eller 12 mnd etter hva de kunne gi. Litt forskjell på hva de dekte. Men selger er ihvertfall seriøs. Tenkte å spørre om de ville se på det med PCV, rimelig deler, men jobben som er dyr.

 

Motor med ufattelig potensiell ihvertfall! Motoren er kjørt på 5w30, ikke det litt tynn olje for en slik motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tatt en sjangs :)

Tviler på det er det mekaniske, er nok utpåliggende.

 

Ikke dumt og gå for en noe tjukkere heller. :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke egentlig. Det er den olja som dukker opp i Castrols oljevelger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen erfaringer på S4, men om en bil bruker opp mot 1 liter olje pr 1000km så hadde jeg styrt unna selv om VAG utrolig nok mener dette er innen for normalen :P Hvor er logikken i at man skal etterfylle 30L olje mellom longlifeservicene f.eks? :P

 

Hadde en A5 med den beryktede 2.0T motoren, den brukte 1 liter pr 10 000km.

 

Det er jo logisk det!! da kjører du på fersk å fin olje selv om det er 30 000km siden siste oljeskift : smil ::bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har S4 B8 og det forbruket er nok vel høyt. De bruker olje men ikke så mye som det den bilen gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ille når møller mener at det er normalt å måtte etterfylle 10l olje på et år [emoji23]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ille når møller mener at det er normalt å måtte etterfylle 10l olje på et år [emoji23]
Eller 40 liter for oss som kjører litt mer ;)

 

Synes selv 0.5 per 1500 er mye, men det er langt innafor ifølge boka på min A8

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen selges igjennom forhandler med en garanti 3mnd, og selger var villig til å kjøpe med forhandlers garanti på 6 eller 12 mnd etter hva de kunne gi. Litt forskjell på hva de dekte. Men selger er ihvertfall seriøs. Tenkte å spørre om de ville se på det med PCV, rimelig deler, men jobben som er dyr.

 

Med en forhandler som gir 3mnd garanti på en bil i en slik prisklasse så hadde jeg blitt meget skeptisk. Er bilen ny nok til å få drivlinjeforsikring i tilfelle alt skulle gå til h.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller 40 liter for oss som kjører litt mer ;)

 

Synes selv 0.5 per 1500 er mye, men det er langt innafor ifølge boka på min A8

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Jeg syns det er ubehagelig når bilen hyler om olje uansett! Har etterfylt ca 1l på 10000km på a6n, men det er fordi toppdeksler svetter, og vakuumpumpe lekker i tetninger [emoji23]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en forhandler som gir 3mnd garanti på en bil i en slik prisklasse så hadde jeg blitt meget skeptisk. Er bilen ny nok til å få drivlinjeforsikring i tilfelle alt skulle gå til h.. ?

 

Etter å ha fått litt mer info så er 3mnd/3000km garantien noe eier av bilen gir. Regninga splittes 50/50 på han og meg. Men, hvis jeg bestemte meg innen rimelig tid så skulle han kjøpe med garanti fra forhandleren som gjelder enten 6 mnd eller 12 mnd avhenger av hva de kan gi på denne bilen. Hva de 2 dekker er variert, men den førstnevnte dekker: motorblokk, toppblokk, og alle innvendige mekaniske komponenter. Girkasse, drivstoffsystem, elektriske komponenter som turteller, drivstoffmåler og spylermotor.

 

Leser så i vilkårene at skader som var på bilen ved salg dekkes ikke, så kommer jo ikke veldig langt. 12mnd dekker en god del om ting skulle gå til H.

 

Beklager for litt surr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns det er ubehagelig når bilen hyler om olje uansett! Har etterfylt ca 1l på 10000km på a6n, men det er fordi toppdeksler svetter, og vakuumpumpe lekker i tetninger [emoji23]
Min gamle A6 4F 2008 2.0Tdi fylte jeg 0.25 etter per 10000 ca, den hadde jeg i fem år og 150000km [emoji14]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha fått litt mer info så er 3mnd/3000km garantien noe eier av bilen gir. Regninga splittes 50/50 på han og meg. Men, hvis jeg bestemte meg innen rimelig tid så skulle han kjøpe med garanti fra forhandleren som gjelder enten 6 mnd eller 12 mnd avhenger av hva de kan gi på denne bilen. Hva de 2 dekker er variert, men den førstnevnte dekker: motorblokk, toppblokk, og alle innvendige mekaniske komponenter. Girkasse, drivstoffsystem, elektriske komponenter som turteller, drivstoffmåler og spylermotor.

 

Leser så i vilkårene at skader som var på bilen ved salg dekkes ikke, så kommer jo ikke veldig langt. 12mnd dekker en god del om ting skulle gå til H.

 

Beklager for litt surr.

 

Er det en privatperson som selger da ? Beklager at jeg maser litt om garantier, men jobber som bilselger selv så syns dette virket så useriøst :) 50/50 garanti er ikke noe som heter. Om du skal få en garanti så skal den være bedre en hva du har i den vanlige reklamasjonsretten, så i praksis så kan du bare bruke reklamasjonsretten istedet for "garantien" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhandler som selger bilen hans, de markedsfører den og når den blir solgt så tar de sitt kutt av summen. De står for å vise den frem etc.

 

Som sagt så snakker vi om en B8, en 2010 modell så er vell ingen garanti/reklamasjon igjen her utenom rust garanti :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhandler som selger bilen hans, de markedsfører den og når den blir solgt så tar de sitt kutt av summen. De står for å vise den frem etc.

 

Som sagt så snakker vi om en B8, en 2010 modell så er vell ingen garanti/reklamasjon igjen her utenom rust garanti :)

 

2 år reklamasjonsrett mot privatperson, 5 år mot firma. Det er et helvette å selge bil egentlig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 år reklamasjonsrett mot privatperson, 5 år mot firma. Det er et helvette å selge bil egentlig :D

 

Det er jo opplyst om oljeforbruket, så kan man nesten ikke reklamere på det etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 år reklamasjonsrett mot privatperson, 5 år mot firma. Det er et helvette å selge bil egentlig :D

Gjerne utdyp litt mer :P Vet ikke helt hvordan de gjør det videre, forhandleren har jo ikke kjøpt bilen av eieren. De bare hjelper med å selge den.

 

Det er jo opplyst om oljeforbruket, så kan man nesten ikke reklamere på det etterpå.

Opplyst og opplyst, fant en kvittering på at bilen hadde vært inne for sjekk på det. Og da spurte jeg så om det.

 

Ting har gått litt off-topic, men mye grei info.

 

Noen som har noen erfaring med utbedring av oljeforbruk på disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjerne utdyp litt mer :P Vet ikke helt hvordan de gjør det videre, forhandleren har jo ikke kjøpt bilen av eieren. De bare hjelper med å selge den.

 

 

Opplyst og opplyst, fant en kvittering på at bilen hadde vært inne for sjekk på det. Og da spurte jeg så om det.

 

Ting har gått litt off-topic, men mye grei info.

 

Noen som har noen erfaring med utbedring av oljeforbruk på disse motorene?

 

Sorry, my bad! Så det nå [emoji1]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo opplyst om oljeforbruket, så kan man nesten ikke reklamere på det etterpå.

 

Enig i det. Men om de gir 50/50 garanti på bilen, som egentlig ikke er en garanti så virker det litt useriøst for meg. En forhandler plikter ikke å gi garanti, men når man gir en så bør det i det minste være en garanti man faktisk kan bruke. Man kan selvsagt ikke klage på noe som man allerede vet ved kjøp, så sant det ikke da utvikler seg til noe verre en hva som var forventet.

 

Helt ærlig så hadde jeg kjøpt meg en annen bil, så sant det ikke er en enkel fix på problemet, eller at prisen er såpass gunstig at du kan legge inn en kostbar reperasjon i regnestykket i tilfelle.

 

 

http://kna.no/aktuelt/5050-garanti/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ærlig så hadde jeg kjøpt meg en annen bil, så sant det ikke er en enkel fix på problemet, eller at prisen er såpass gunstig at du kan legge inn en kostbar reperasjon i regnestykket i tilfelle.

 

 

http://kna.no/aktuelt/5050-garanti/

 

Er kun 1 til salgs av den som følger de kriteriene jeg har, og sist gang jeg så en til salgs var ifjor høst. Derfor jeg tok meg bryderiet å laget denne tråden, i håp om det er en løsning på problemet, eller om det er bare å smøre seg på tålmodighet til neste dukker opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kun 1 til salgs av den som følger de kriteriene jeg har, og sist gang jeg så en til salgs var ifjor høst. Derfor jeg tok meg bryderiet å laget denne tråden, i håp om det er en løsning på problemet, eller om det er bare å smøre seg på tålmodighet til neste dukker opp.

 

Da må du finne ut om det er enklere å tilpasse en annen bil til dine kriterier, eller å eventuelt kvitte deg med oljeforbruket på denne :)

Av nyskjerrighet, hvilken bil er det snakk om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du finne ut om det er enklere å tilpasse en annen bil til dine kriterier, eller å eventuelt kvitte deg med oljeforbruket på denne :)

Av nyskjerrighet, hvilken bil er det snakk om?

 

Sender deg en PM. Ønsker som sagt å skjerme selger da han virker som en ordentlig kar. Men går nok dårlig å tilpasse, så er det med å få redusert oljeforbruket er saken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.