#1 Skrevet Mars 23, 2018 hvor mange nm skal alu og stål felger strammes til? har hørt så mye rart [emoji28] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 23, 2018 Kommer ann på bilen åsså, ikke bare felg. Men til personbil er 110nm på alu og 130nm på stål. Amarok har jo 180nm på alufelgene sine [emoji28][emoji28] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 23, 2018 Står her, det meste for de fleste nåværende biler:Tiltrekking i Nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 23, 2018 Står her, det meste for de fleste nåværende biler:Tiltrekking i Nm.Du den der var smart [emoji106][emoji106] Visste ikke denne tabell eksisterte engang [emoji28][emoji28] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 24, 2018 Øj! Om du driver med mekaniske ting, så finnes det tabeller for det meste...... Momentet er avhengig av flere ting, så da finner du det i en haug av tabeller: som her. Men de fleste bruker vel ikke momentnøkkel, og drar til på feelingen, og da går det ofte skeis en gang i blandt, særlig på mindre bolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 25, 2018 Typisk skal man dra til med mindre moment dersom man setter boltene inn med smøremidler/fett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 25, 2018 Typisk skal man dra til med mindre moment dersom man setter boltene inn med smøremidler/fett. Det er veldig delte meninger om dette og jeg har enda ikke funnet noen fasit, jeg selv bruker ikke noe fett på boltene, men jeg bruker riktig moment + en kvart runde ca. Sånn hurtig resonnert tenker jeg at det å bruke fett i tillegg til mindre moment er en dårlig idé - men jeg har tatt feil før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 25, 2018 Man oppnår jo tidligere momentet ved tørre bolter, da det gir mer motstand. Dette ligger det flere eksempler på YouTube om... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 25, 2018 Jeg bruker ikke smøring på boltene, men sørger for at gjengene er rene for dritt. Bruker gjengeverktøy å renser bolter og nav ved behov. Drar til med 120nm. Har ikke hatt noen problemer med dette. Passer selvfølgelig på å treffe på gjengene slik at jeg ikke fjerner annet enn dritt. Har på litt kobberpasta på navet slik at ikke felgen setter seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 25, 2018 Holder på med Service på en golf iv, der jeg blandt annet har byttet tennplugger, tappet olje osv, har god erfaring med riktig moment når jeg rengjør gjenger og bruker litt kobberpasta, Føler jeg har riktig moment da, det er i allefall min erfaring nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 25, 2018 Holder på med Service på en golf iv, der jeg blandt annet har byttet tennplugger, tappet olje osv, har god erfaring med riktig moment når jeg rengjør gjenger og bruker litt kobberpasta, Føler jeg har riktig moment da, det er i allefall min erfaring nå Jepp, ta det på felingen ja, her er en tabell som viser tørr og smørt bolt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...