Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp. På min fars 2015 Octavia er det en klonkelyd når han kjører i litt "skarpe" humper/hull. F.eks hull i asfalten, vaskebrett på grusveg, og der det er påmalt litt tykke striper på asfalten. Det er ingenting å høre når han kjører i litt større humper, f.eks telehiv og lignende.

klonkelyden høres litt "hul" ut om man kan si det....

På sist service gikk merkeverksted over hele forstilling uten å finne noe galt. Brodern har også 2015 octavia og der er det ikke antydning til ulyder i tilsvarende humper.

Noen som har tips om hva som bør sjekkes? Kan det være støtdempere? Bilen har forresten gått 69000 km.

Mvh

Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger litt hjelp. På min fars 2015 Octavia er det en klonkelyd når han kjører i litt "skarpe" humper/hull. F.eks hull i asfalten, vaskebrett på grusveg, og der det er påmalt litt tykke striper på asfalten. Det er ingenting å høre når han kjører i litt større humper, f.eks telehiv og lignende.

klonkelyden høres litt "hul" ut om man kan si det....

På sist service gikk merkeverksted over hele forstilling uten å finne noe galt. Brodern har også 2015 octavia og der er det ikke antydning til ulyder i tilsvarende humper.

Noen som har tips om hva som bør sjekkes? Kan det være støtdempere? Bilen har forresten gått 69000 km.

Mvh

Per

Sjekk etter slakk i fôringer skruen på toppen som holder fjæra i demperen kan det være slakk i, bærekule, stabilisator stag osv kan fort lage klonke lyd, så bare sjekk rundt om alt som sitter med bolter og fôringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en fabrikkfeil på bakdemperene på noen Octavia fra 2015-2016. Ligger en TPI på dette hos Møller, vi har akkurat skiftet begge bak - opplevde samme type lyder, dog dette hørtes godt at det kom fra bakstilling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far sier han er sikker på at lyden kommer bakfra, men jeg er mer usikker. Uansett kjører han denne bilen hver dag, jeg et par ganger i mnd så han vet nok best. :)

Spørs om vi skal ta en tur innom møller Trondheim neste gang vi er i byen og be de sjekke bakdemperne.

Takk for tips begge to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt kanskje fjærbeinslager foran?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt kanskje fjærbeinslager foran?

Har tenkt tanken. Var omtrent samme lyd da fjærbeinslageret på en A4 B5 jeg hadde var utslitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.