#1 Skrevet Mars 27, 2018 Hei Skal bytte en 1.9 tdi AFN med tilsvarende motor i en A4 1999 quattro. Ser at en del anbefaler å ta ned hele travers med motor og gir, men jeg har ikke løftebukker. Mener det skal være mulig å få ut bare motor ved å ta ut fronten. Utfordringen er en del bolter nede på motor mot girkasse. De er vanskelig å komme til pga traversen. Noen som har tips til løsning? nas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 27, 2018 Jeg kan bare gi deg generelle tips angående dette, da jeg aldri har tatt ut en slik motor fra en A4. Det er veldig lurt å ta mange bilder, merke kontakter med fryseteip og skrive på hvor de skal. Kjøp lynlåsposer med skrivefelt og putt alle skruer og muttere i. Jeg har skrud mye på VW sine tverrstilte 1.9TDI, de er nesten helt identiske. Det er ikke mye ledninger, men kontaktene kan by på problemer da de har sprø plast. De fleste biler med rettstilt motor er laget slik at du kan ta ut bare motoren. Men det kan hende du må ta av fronten. Har du elefant? Hvis ikke blir dette veldig vanskelig. Jeg vil tro du kommer til boltene mellom girkasse og motor med forlenger og ledd på skralla eller fastnøkkel. Slik er det i hvert fall på alle andre motorer jeg har tatt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2018 Det enkleste er å ta ut motor og girkasse, ut fronten. Trenger ikke ta ut travers. Litt ekstra jobb og ta ut kassa, men sparer deg for syykt mye jobb når skal parre motor og kasse igjen hvis ene delen sitter i bilen. Og man slipper å tenke på tverrboltene mellom kasse og bunnpanne som du nevner. Anbefaler elefantjekk med justerbar åk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 28, 2018 Hei Takk for tips. Har fått tak i en Haynes manual, og der anbefaler de å løsne motorfester og heve motor og gir litt med kran for å komme til disse boltene nede. Men dette er beskrevet på forhjulstrekk. Jeg har quattro og mellomaksel, så kan det være en ide å løsne mellomakselen og så heve motor og gir opp? Ser at du sparer litt tid på boltene ved å ta med kassa ut, men det drar jo på seg med andre ting som lufting av clutch mm ved å ta ut kassa. Og vet ikke om det blir styr med å aligne girveksler også eller om det er kurrant? Manuell kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 6, 2018 Funket fint å løfte motoren litt med mtorkrana da kom jeg til boltene nederst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...