Anbefalte innlegg

Kan vel egentlig begynne egen tråd om dette. Har som sagt tatt invendig motorvask (comma engine flush) og fylt på ny olje (Mobil 5-50) i min 80 GTE.Har kjørt ca 600km etter dette.

 

Som resultat har jeg fått mer ventil-tikking en jeg hadde før og desuten så har det kommet en til ulyd som jeg lurer på hva er. Den kommer kun ved kjøring og kun på forholdsvis lav turtal. Lyden kommer feks når jeg kjører 3-4 gir opp en svakk bakke og turtalet liger på 2000 rpm så trår jeg pedalen i gålvet og da kommer det en skranglette lyd under aks til rund 3300rpm så forsvinner den.

Kan også inrømme at lyden kom etter jeg hadde kjørt en tur med tilhenger hvor jeg testet dreiemomentet litt men ikke noe voldsomt. Jeg har ikke lyst at det skal være rådebank ( ikke i det hele tatt) . Noen forslag om hva dette kan være mottas med takk.

 

Hvorderer også å skifte olje en gang til til Castrol 15-50 som Per her på forumet bruker.

 

Iriterende med lyder du ikke vet hva er.... . : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne lyden kan være alt fra rådebank, til tenningsbank, til et deksel som har løsnet og vibrerer. Spørsmålet er jo også, hvor langt har motoren i GTE'n din gått egentlig? Og når ble det sist gjort en "service" utover det å bytte olje? Tenker da på ting som tennplugger, rotor/fordelerlokk og kontroll/justering av tenning.

 

Jeg brukte samme motorrensen fra Comma som du har brukt, og erfarte ikke at motoren tikket mere i ventilløfterne, snarere tvert i mot. Jeg har fylt Castrol Magnatec olje, den ble anbefalt for tikkende VAG-motorer, både hos Mekonomen hjvor jeg kjøpte den, og den lokale VAG-forhandleren/verkstedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har gått 195'. Tror ikke motoren eller toppen har vært overhalt men fordeler og andre utvendige slitedeler ble byttet rett før jeg kjøpte bilen. Hadde vert fint hvis det fantes lydfiler med alle disse ulydene... .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnatec 15/40 er vel mineralsk olje. Er det den du bruker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Magnatec 5W40, og den er syntetisk, ikke mineralsk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å si at motoren går mye roligere hvis jeg gir den en haltimes hard kjør. Virker som oljen jeg har ikke smører godt under vanlig kjøring. Vurderer Magnatec 5-40 eller 15-40 som Castrol anbefaler for gamle biler. Har noen prøvd den forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Magnatec 5W40, og den er syntetisk, ikke mineralsk.

Vel, kommer an på hva man definerer som syntetisk. Fakta: Det er en olje laget av baseolje fra gruppe III, hydrocracket mineralsk olje. Castrol oljen som kalles "German Castrol" Formula RS er helsyntetisk (se Castrols tyske websider).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, kommer an på hva man definerer som syntetisk. Fakta: Det er en olje laget av baseolje fra gruppe III, hydrocracket mineralsk olje. Castrol oljen som kalles "German Castrol" Formula RS er helsyntetisk (se Castrols tyske websider).
uansett er det vel lite gunstig å vaske en motor innvendig som har gått såpass. syntetisk på den motoren i det hele tatt ! fjerner sot osv,og vil etterhvert bruke mer og mer olje. men lyden minner mest om tenningsbank""""

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett er det vel lite gunstig å vaske en motor innvendig som har gått såpass. syntetisk på den motoren i det hele tatt ! fjerner sot osv,og vil etterhvert bruke mer og mer olje. men lyden minner mest om tenningsbank""""
sorry tok feil av deg og en annen. trodde det var an gammel 80 audi. på den er synt ok,hvis den ikke er sliten da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å si at motoren går mye roligere hvis jeg gir den en haltimes hard kjør. Virker som oljen jeg har ikke smører godt under vanlig kjøring. Vurderer Magnatec 5-40 eller 15-40 som Castrol anbefaler for gamle biler. Har noen prøvd den forresten?

Merkelig. Vanligvis blir det ventiltikking ol., når en motor har blitt kjørt hardt.

Kanskje oljen du bruker er for tykk og ikke blir lettflytende før den er "varmet" opp skikkelig?? Prøv Magnatecen og se om det blir bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig. Vanligvis blir det ventiltikking ol., når en motor har blitt kjørt hardt.

Kanskje oljen du bruker er for tykk og ikke blir lettflytende før den er "varmet" opp skikkelig?? Prøv Magnatecen og se om det blir bedre.

 

Yes. Det er det jeg tenker. Tror den er for tykk. Har lest så mye om olje her på forumet. Jeg tror jeg konkluderer med at mye av ulyder kommer pga bytte av olje type. Det var mobil 15-40 i min men den typen finnes kun på usa nettsider. I norske kataloger så finnes ikke den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, kommer an på hva man definerer som syntetisk. Fakta: Det er en olje laget av baseolje fra gruppe III, hydrocracket mineralsk olje. Castrol oljen som kalles "German Castrol" Formula RS er helsyntetisk (se Castrols tyske websider).

 

Fra Castrols Norske nettsider:

 

 

GTX Magnatec 5W/40

Spesialutviklet motorolje som gir maksimal beskyttelse til moderne bensin- eller dieselmotorer. Unik sammensetning av syntetiske baseoljer og additiver, sikerer smøring med en gang motoren starter opp. Gir meget gode vedhengs-egenskaper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyll en tank 98oktan å se om lyden forsvinner.. Hvis den gjør det, så er det tenningsbank.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra Castrols Norske nettsider:

 

 

GTX Magnatec 5W/40

Spesialutviklet motorolje som gir maksimal beskyttelse til moderne bensin- eller dieselmotorer. Unik sammensetning av syntetiske baseoljer og additiver, sikerer smøring med en gang motoren starter opp. Gir meget gode vedhengs-egenskaper.

Castrol har etter 1997 ikke brukt ren syntetisk base (PAO eller ester) i sine oljer. De bruker hydrocracket mineralolje (dinosaurolje). De betaler 50-60% mindre for innholdet i oljen og selger den videre som syntetiske godsaker til samme pris som før.

Dette kan du lese side opp og ned om. Søk litt med google på ordene Castrol Mobil 1997. Ordet syntetisk olje sier ingenting om det faktiske innholdet i oljen etter Castrol vant over Mobils klage til National Advertising Division (NAD) of the Council of Better Business Bureaus. Nå betyr det kun at oljen har egenskaper som om den var syntetisk. Er kun Mobil, Motul, Amsoil og noen mindre kjente selskap som bruker syntetisk base i sine syntetiske oljer.

Fin artikkel fra Lubricants world (selv om artikkelen her brukes til markedsføring av Amsoil):

http://www.1st-in-synthetics.com/articles60.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.