Luftfjæring Audi A6 C7 Avant 2013 mod

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått opp feilmeldingen: "Air Suspension Fault" med gul indikering.

Stoppet/startet bilen flere ganger for å se om dette ble borte, men det gjorde det ikke.

Lot bilen stå en liten stund, og startet opp igjen - feilmelding borte.

Testkjørte alle høydeinnstillinger stillestående både med og uten feilen.

 

Kunne fint kjøre noen dager, og idag dukket feilmeldingen opp igjen.

 

 

Såvidt jeg kunne se/høre når feilen var aktiv, hørte jeg lyd fra luft ved venstre bakhjul/luftfjæring, og kunne se at den slapp seg ned der.

Målte også at det var ca 2cm differanse på den hjulbuen mot de 3 andre.

 

Noen som aner hva som kan være feil? Finner ikke så mye om temaet når jeg leter på google.

 

EDIT: Eventuelt fint med noen praktiske tips til hvordan jeg selv kan avdekke hvor feilen ligger, har bestilt verkstedtime den 11. mai, men vil gjerne finne ut av dette før den tid, både med hvor lekkasjen er, og aller helst en diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter den å sige hvis den står parkert over natta, event lengre tid? Hvis den ikke siger mere er det neppe luftbelgen i seg selv som er problemet. Kan være nivåsensoren, men vanskelig uten å kjøre diagnose! Vet ikke hvor mye arbeid du vil legge i det før verkstedbesøket, men du kan jo alltids prøve å kryssbytte sensorer...

Usikker i farten om du må ha vagcom for dette også, isåfall er du jo like langt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter den å sige hvis den står parkert over natta, event lengre tid? Hvis den ikke siger mere er det neppe luftbelgen i seg selv som er problemet. Kan være nivåsensoren, men vanskelig uten å kjøre diagnose! Vet ikke hvor mye arbeid du vil legge i det før verkstedbesøket, men du kan jo alltids prøve å kryssbytte sensorer...

Usikker i farten om du må ha vagcom for dette også, isåfall er du jo like langt;)

 

Har hittil ikke merket at den har siget mer over natta eller litt tid, skal ut å sjekke litt senere om det er tilfelle nå - bilen står fortsatt på dynamic (det laveste) etter kjøring, for å sikre minst mulig differanse mot de 3 øvrige fjæringene.

Det er vel stor fare for at man må ha vagcom for det også ja, men takk for tipsene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering:

Har vært ute og startet opp bilen.

Feilen kommer ikke opp nå, etter at bilen sto i 5-10 min på tomgang.

Testkjørte hev/senk og comfort/dynamic noen ganger.

Bilen heves og senkes som den skal, så dette er det ikke lett å bli klok på: klø :

 

Så heller ikke noen tydelig tendens til at venstre bak var noe lavere enn i går når feilen var tilstede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk opp følgende feilkode etter sletting av gammel feilkode:

 

Address 34: Level Control Labels: 4G0-907-553.clb

Control Module Part Number: 4G0 907 553 F HW: 4G0 907 553 F

Component and/or Version: LUFE-DAEMPFER H18 0782

Software Coding: 008007

Work Shop Code: WSC 02391 785 00200

ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003024 (AU57)

ROD: EV_AirSuspe_VW51.rod

VCID: 2E10E2C171A56A34BA-807A

1 Fault Found:

 

198666 - Front Left Ride-Height Sensor

C1034 15 [009] - Open or Short to Plus

Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Reset counter: 195

Mileage: 87389 km

Date: 2018.05.02

Time: 13:50:01

 

Dette kom opp før:

 

Address 34: Level Control (J197) Labels:. 4G0-907-553.clb

Part No SW: 4G0 907 553 F HW: 4G0 907 553 F

Component: LUFE-DAEMPFER H18 0782

Coding: 008007

Shop #: WSC 02391 785 00200

ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003024

ROD: EV_AirSuspe_VW51.rod

VCID: 2E10E2C171A56A34BA-807A

 

1 Fault Found:

198666 - Front Left Ride-Height Sensor

C1034 15 [008] - Open or Short to Plus

Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 2

Reset counter: 235

Mileage: 87343 km

Date: 2018.04.28

Time: 19:56:58

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ser ut som samme feil før og etter sletting av feilkode, venstre fremre sensor. Men nå har vel bilen vært på verksted..fant de ut av det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var sensoren som måtte byttes.

Det dukket opp en ny feilkode (uten spesifisering på hvilket hjul) etter jeg hentet den på verkstedet. Viste seg å være kalibreringen som var utført feil, fikk hjelp av en bekjent med erfaring på dette til å ordne selv, samt at jeg fikk senket den ca 12mm ift. originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.