GTE og eTron hybrider forsvinner



GTE og eTron hybrider forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49797

 

VW-GTE'ene blir borte, og Audis e-tron hybrider forsvinner også en periode, pga ovegang til ny (og mer realisitisk) målemetode (WLTP).

 

Noen som vet hvorfor en ny målemetode får disse konsekvensene? Høye kostnader ved ny typegodkjenning? Blir forbrukstallene så dårlige at bilene blir tyngre å selge? (Dette er ikke bare for Norge, så det har neppe noe å gjøre med endrede hybridavgifter fra halvårsskiftet. Og det gjelder bortimot alle hybrider, ikke bare VW/Audi)

Endret av Terje Rød

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen bombe, det er vel ikke til å stikke under en stol at disse bilene har levd på urealistisk lave utslippstall som har kompansert i pris for at de er dyre å produsere. Når de realistiske utslippene ligger til grunn (19g på en VW Passat stasjonsvogn - hallo!), blir nok avgiftene noe helt annet og også prisen som nå blir tung å selge for folk flest, og heller ikke noe salg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva Norge gjør med endring av bilavgifter tror jeg i liten grad påvirker hvilke modeller som utvikles og fjernes (I dette tilflellet er det jo podusenten som endrer, og ikke importøren som gjør et utvalg).

Synes bare det var merkelig at "mannefallet" blir så stort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse modellene har vært dyre,har hatt lite salg, men vært ideelle for å dra ned utslippssnittet. Når de nå faller gjennom, vil produsentene heller finne nye løsninger, men fakta er vel at man må ha mange små biler med lave utslipp for å kompensere for store modeller. Hybrid vil nok komme sterkere tilbake når de kan 'geostyres' så man kun kan bruke el innenfor utslippsoner. Det er nok uansett en stund frem i tid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan virke som at "stanse produksjonen" er midlertidig. WLTP test og typegodkjenning er mye mer omfattende, og må gjøres for et antall varianter (eks. 200+ hos VW) - sikkert avhengig av vekt/utstyr/dekkstørrelser osv. Så det er et kapasitetsproblem på test/godkjenning. Kan jo allikevel hende at man velger å ikke videreføre alle modeller/varianter i nytt regime.

 

Så vil vel dette gi nye tall som påvirker norske avgifter (med mindre man endrer avgiftssystemet). Jeg gjetter på at det kan bli mer vanlig å bestille nybil med "sykkelhjul" (med lavere CO2, avgifter osv) - og bestille fetere dekk separat - og bruke "sykkelhjulene" til vinterfelger osv.

 

Blir spennende å se hvordan de nye prisene blir, både for hybrider og andre........

 

https://www.audi.no/no/web/no/informasjon/wltp.html

https://www.volkswagen.no/no/teknikk-og-innovasjoner/wltp.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såå.. Det er igrunn bare å fortsette å kjøre vanlig bensinbil. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste et sted at GTEene får lengre rekkevidde dvs større batteri. Noen som vet om det stemmer, eller om bilene ikke endres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leste et sted at GTEene får lengre rekkevidde dvs større batteri. Noen som vet om det stemmer, eller om bilene ikke endres?
Bilen vil få større batterier med mer kapasitet for å komme innenfor de nye wltp(?) kravene. Rykter skal ha det til at teknologi fra GTI-hybrid-konseptet som ble vist på Wörthersee i år eller fjor skal inn i GTE mest sannsynlig. Selvfølgelig med mindre krefter sammenlagt, og ikke 2.0l motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, antar at det samme skjer med A3 og Q7 også da.

 

WLTP er vel ikke et sett av krav, bare en annen og mer realistisk målemetode? (og kravet er at det skal måles iht den)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjer nok over hele linja etterhvert med alt av hybrider, for de er ikke spesielt miljøvennlige om man ikke lader dem HELE tiden [emoji28][emoji28]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
WLTP er vel ikke et sett av krav, bare en annen og mer realistisk målemetode? (og kravet er at det skal måles iht den)

 

WLTP målemetoden/syklusen er mer krevende og vil føre til kortere rekkevidde, og dermed mer avgifter (bilene må ha 50km rekkevidde på strøm om de skal få full avgiftsfordel).

 

Som eksempel så har Mitsubishi Otlander PHEV i 2019 modellen fått ny motor, kraftigere elmotor og litt større batteri for å oppnå full fordel også med WLTP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp. Så i prinsippet kan GTEene forbli som de er, få typegodkjenning iht WLTP, få kortere rekkevidde, og økte avgifter (neste generasjoner er jo uansett ikke langt unna?) Eller få endringer (batteri osv) som gjør at avgiftene holdes lave. Det var evt fakta rundt dette jeg var på jakt etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nettopp. Så i prinsippet kan GTEene forbli som de er, få typegodkjenning iht WLTP, få kortere rekkevidde, og økte avgifter (neste generasjoner er jo uansett ikke langt unna?) Eller få endringer (batteri osv) som gjør at avgiftene holdes lave. Det var evt fakta rundt dette jeg var på jakt etter.

 

De forblir nok ikke som de er nå da hadde ikke produksjonen av de stoppet. Lengre rekkevidde på El-motor er noe jeg forventer at de kommer med skal de være med i kampen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tegn medlemskap i VACN eller logg inn for å poste et innlegg

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Tegn VACN-Medlemskap

Det er enkelt å melde seg inn for å bli med i diskusjonen!

Bli medlem

Logg inn

Er du allerede medlem? Logg inn her.

Logg inn nå

VACN 2018 Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.