#1 Skrevet Mai 10, 2018 Hei.. Nå er det jo et år siden sist bilen plutselig stoppet, så da fant den ut det var på tide med noe faenskap igjen... Bilen bare kinner når jeg prøver å starte, har opplevd det før og da var det plugger som var svarte som fy, gikk derfor til innkjøp av nye plugger, men ingen videre suksess... Kinner fortsatt. Tatt ut alle plugger og samtlige har fått svimerke på, og samtlige lukter bensin, så da må jo både tenning og bensinsystemet fungere... Suger luft som fy, så da får den jo det også... Eneste jeg leser ut fra motoren er at den kinner på 160rpm,vet ikke om det er lavt eller ei.. Noen tips? Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 10, 2018 Startsperre trøbbel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 10, 2018 Startsperre trøbbel?Ingen indikator på det, startsperrelyset går av mens jeg kinner.Og ingen feilkode på startsperre som jeg kan lese ut. Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2018 Tviler på startsperra, da skulle jo motor startet. Var borti en A8 2.8q. Den ville ikke starte den heller, eller det vil si den var vanskelig å starte. Er noen år siden, så husker ikke så godt. Men husker at vi fant ut at gass-spjeld hang litt så dette gikk ikke helt til 0-posisjon. Mye enklere å starte når vi pirket litt på noen stag slik at spjeld lukket helt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2018 Tviler på startsperra, da skulle jo motor startet. Var borti en A8 2.8q. Den ville ikke starte den heller, eller det vil si den var vanskelig å starte. Er noen år siden, så husker ikke så godt. Men husker at vi fant ut at gass-spjeld hang litt så dette gikk ikke helt til 0-posisjon. Mye enklere å starte når vi pirket litt på noen stag slik at spjeld lukket helt. Vet du hvor dere pirket sånn circa? [emoji3] Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 10, 2018 Mener vi stod på venstre side av bilen og brukte en 1/2" forlenger på siden av spjeldet. Når vi traff rette plassen så hørte vi et "klikk" som kom av at spjeldet "løsnet". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 10, 2018 Mener jeg har skrevet om dette før også i en tråd du hadde. Finner du den igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 10, 2018 Mener jeg har skrevet om dette før også i en tråd du hadde. Finner du den igjen?Denne tipper jeg [emoji3] https://forum.vacn.no/showthread.php?281658-Audi-A8-D2-2-8-ingen-start-vibrasjon-i-bremser-og-vindusspyler Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 13, 2018 Mener jeg har skrevet om dette før også i en tråd du hadde. Finner du den igjen?Da har jeg prøvd å banke på spjeldhuset, er ikke mye plass å bevege seg på... Men merket ingen lyder eller hørte noen endring Har sjekket at regreim er hel også, så det var ikke det heller.. Kan det være startmotoren? Den drar jo 160rpm når jeg leser ut hidden, men vet ikke om det er for lite? Hvis starteren var død skulle man vel forventet 0rpm? Så et par tråder på nett hvor folk snakket om at det kunne være speed sensor eller cam sensor, noen som vet om disse kan leses ut? Kan jeg evt ohme noe? Hjelper det å plugge de ut? Ser jo tydelig svimerke etter gnist på pluggene jeg nettopp installerte, lukter bensin på samtlige og hvis jeg tar av innsugslangen og legger hånden framfor kjenner jeg sug når motoren kinner... Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 13, 2018 Skjedde en gang med min gamle A8 2.8 også. Etter bilen hadde stått en dag inne på Hurtigruta Bilglass. Kinna og kinna i et minutt, null antydning til start. Fikk rulla bilen ut av lokalet, prøvde vel et halvt minutt til og sakte men sikkert hørte jeg at en og en sylinder begyne å tenne. Fikk til slutt start og dette skjedde aldri igjen, så fant ikke ut av problemet.. Skjønner fortsatt ikke problemet, men det må nesten ha vært noe inne i lokalet som forstyrra et eller annet signal..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 13, 2018 Skjedde en gang med min gamle A8 2.8 også. Etter bilen hadde stått en dag inne på Hurtigruta Bilglass. Kinna og kinna i et minutt, null antydning til start. Fikk rulla bilen ut av lokalet, prøvde vel et halvt minutt til og sakte men sikkert hørte jeg at en og en sylinder begyne å tenne. Fikk til slutt start og dette skjedde aldri igjen, så fant ikke ut av problemet.. Skjønner fortsatt ikke problemet, men det må nesten ha vært noe inne i lokalet som forstyrra et eller annet signal..? Kanskje jeg må fortsette å kinne.. Har holdt den I maks 20 sekunder, ville jo ikke drukne den i bensin heller.. Har prøvd nøkkel nummer to også uten hell, hvis det skulle være noe trøbbel der, har tatt av batteriet for natten, kanskje det evt løsner noe... Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 14, 2018 Men pass på så startmotoren ikke tar fyr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 20, 2018 Da har jeg banket endel uten noen effekt, fortsatt like død Men... jeg fant ut at man kan kjøre en TBA og se status på spjeldet den veien. Det jeg ser er på 01- Engine - Measuring Blocks - 60. 1 - 14% 2 - 85% 3 - 8 4 - ADP is OK Men hvis jeg prøver å kjøre en TBA via Basic Settings får jeg ut følgende : 1 - 11% 2 - 88% 3 - 8 4 - ERROR Mistenker da at den ikke klarer å lukke spjeldet, jeg leser verdiene som maks lukket \ maks åpen verdi, men jeg vet ikke om det stemmer... Noen andre som har en 2.8 som kan lese ut sine verdier og se hvordan de ser ut ? Tipper 1 skal være 0 og 2 skal være 100... men ikke vet jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 20, 2018 Ta av innsigsslangen og se om spjeldet fysisk åpner og lukker når du kjører TBA ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 20, 2018 Ta av innsigsslangen og se om spjeldet fysisk åpner og lukker når du kjører TBA ?Jeg hører spjeldet bevege seg når jeg kjører testen, men kan ikke se selve spjeldet fra innsuget, er en 90 graders vinkel på det virker det som :-) Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 20, 2018 Får forøvrig denne når jeg prøver å kjøre TBA.. P1568 -*Throttle valve control unit mechanical malfunction* Intermittent Jeg hører spjeldet bevege seg når jeg kjører testen, men kan ikke se selve spjeldet fra innsuget, er en 90 graders vinkel på det virker det som :-) Sent from my VIE-L09 using Tapatalk Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 20, 2018 Før i tiden taua man bilene i gang, både 3 og 5 runder rundt kvartalet før den starta som ei gammal kvern, men du har vel automat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 20, 2018 Før i tiden taua man bilene i gang, både 3 og 5 runder rundt kvartalet før den starta som ei gammal kvern, men du har vel automat?Jepp, og hvis spjeldet henger nå blir det vel ikke bedre neste gang jeg stopper [emoji14] Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 22, 2018 Søker jeg etter delenummer får jeg opp to alternativer virker det som. I min gamle etka fra 2011 får jeg opp 078133062B, men hvis jeg søker på nett får jeg også opp 078133063AG.. Noen som vet om de passer om hverandre eller om den siste er et nyere nummer? Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 22, 2018 Sjekk kompresjon, kan ha hoppa over på reima og da vil det være lite eller mindre komp. Kan også ta ut en plugg og se at det er bra gnist. (mens du kinner ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 22, 2018 Sjekk kompresjon, kan ha hoppa over på reima og da vil det være lite eller mindre komp. Kan også ta ut en plugg og se at det er bra gnist. (mens du kinner )Reim ble byttet for fire måneder siden med ny strammer iallefall. Har ikke utstyr eller erfaring for komptesting Gnister bra, de nye pluggene har svimerker alle sammen, så ville ikke tro det er noe galt der. Siden jeg har feilmelding på spjeld kan det vel være logisk at det er noe der? Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 23, 2018 078133063AG Passer kun noen modeller med manuell gearkasse. https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A8-4D-2-8-Throttle-Body-99-to-02-Bosch-078133062B-Top-Quality-Replacement-/332309738480 Ser at motorkoden også er viktig for valg av riktig Throttle Body. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 23, 2018 Takk! Jeg har AQD mener jeg. 078133063AG Passer kun noen modeller med manuell gearkasse. https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A8-4D-2-8-Throttle-Body-99-to-02-Bosch-078133062B-Top-Quality-Replacement-/332309738480 Ser at motorkoden også er viktig for valg av riktig Throttle Body. Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 23, 2018 Reim ble byttet for fire måneder siden med ny strammer iallefall. Har ikke utstyr eller erfaring for komptesting Gnister bra, de nye pluggene har svimerker alle sammen, så ville ikke tro det er noe galt der. Siden jeg har feilmelding på spjeld kan det vel være logisk at det er noe der? Sent from my VIE-L09 using Tapatalk Ja det kan være ja men virker rart at en bil ikke skal kunne starte med gasspedalen litt trødd inn. Er elektrisk spjeld på min A8 og hadde feil på det men startet fordi. Komptesting er ikke veldig mere avansert enn å sette inn en plugg, eller dyrt, Biltema har flere varianter. Se et par youtubevideoer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 19, 2018 (endret) Har iallefall fått nytt spjeld fra Tyskland for 1400,- nå må jeg bare få tid til å bytte det.. Fant en hel YouTubevideo som dekket jobben, så burde vel kanskje klare det... Sent from my VIE-L09 using Tapatalk https://youtu.be/KB_WnIlt3IA 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...