Hjullagerbytte på Transporter T5...

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da er tiden kommet for å skifte et hjullager på T5'en. All info jeg har funnet, spesifiserer at man trenger et spesialverktøy til å demontere/montere lageret. Gjelder dette uansett? Eller bare dersom man lar fjærbeinet stå på bilen?

 

Jeg tenker å bytte demper og fjær samtidig, da jeg regner med at det er en god stund siden det har blitt gjort. Synes jeg kjenner at bilen er litt slapp...

 

Klarer jeg meg uten spesialverktøy, dersom jeg tar av fjærbeinet? Har tilgang på vanlig presse og lagerbytteverktøy fra SKF. Men ingen spesielt for denne jobben.

 

Mvh

Stig Sarre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du hvordan lageret sitter så mulig du klarer deg uten verktøyet, men ser ganske enkelt ut med verktøy.

 

[video=youtube;Lc-GJMoH2b0]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har verktøy og det gjorde jobben mye enklere, men det går vel uten også om du finner mothold og riktige sylindrer til å presse med.

Ser i filmen at det står "bruk en skrutrekker og skyv ut abs sensoren"... det skal vel noe til at det går.

Hos meg blei det 2 nye sensorer også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde den jobben på min i høst med verktøyet fra bildeler. Gikk som en drøm. Bestill like godt abs sensor for den går til helv..

Bilen har jeg ikke lenger så du kan kjøpe det for halv pris. Brukt en gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verktøyet som demonstreres gjør jobben 100 ganger enklere, men er ikke nødvendig.

Har du tilgang på vanlig verkstedspresse og demonterer spindel klarer du det uten spesialverktøy.

Mobil hydraulikkpresse fungerer også med de rette adapterene, men ofte er det vrient å få inn låseringen korrekt. (uten rett adapter)

Låseringen kan dyttes/bankes inn etter at lageret er presset inn, men det er ikke "politisk korrekt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.