Hvilken olje anbefalespå 1.8T?

Anbefalte innlegg

Skal bytte olje på min Audi A4 1.8T 99mod,siste servicen på 108.000km byttet de olje hos Audi.Vet noen åssen olje de bruker? Bilen har nå gått 122,700km og skal bytte olje nå.Åssen olje anbefaler folket på 1.8T motorer,5-50 eller 10-60 etc? Og hvilke merke? ;)

 

Takknemlig for alle svar! :)

 

PS: Har søkt på dette temaet men ikke funnet noen skikkelige svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bytte olje på min Audi A4 1.8T 99mod,siste servicen på 108.000km byttet de olje hos Audi.Vet noen åssen olje de bruker? Bilen har nå gått 122,700km og skal bytte olje nå.Åssen olje anbefaler folket på 1.8T motorer,5-50 eller 10-60 etc? Og hvilke merke? ;)

 

Takknemlig for alle svar! :)

 

PS: Har søkt på dette temaet men ikke funnet noen skikkelige svar!

Dette står i håndboka til bilen din :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette står i håndboka til bilen din :)

 

Ok,men ingen som har noen anbefalinger da? ;): klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velg helst en olje med en lav viskositetsindeks først-og en høy til slutt...Feks 10w-60 er en bra kombinasjon..Det første tallet er viskositeten ved kaldt-jo lavere jo bedre..Det siste står for viskositeten ved varmt-høyere jo bedre..

Vanskelig å si hva slags merke man skal velge..Men jeg tør påstå at alle syntetiske oljer av kjente(dyrere) merke er så og så like bra alle sammen..Noen vil velge Mobil1,andre Statoil,Shell,Castrol etc...Smaken er som baken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velg helst en olje med en lav viskositetsindeks først-og en høy til slutt...Feks 10w-60 er en bra kombinasjon..Det første tallet er viskositeten ved kaldt-jo lavere jo bedre..Det siste står for viskositeten ved varmt-høyere jo bedre..

Vanskelig å si hva slags merke man skal velge..Men jeg tør påstå at alle syntetiske oljer av kjente(dyrere) merke er så og så like bra alle sammen..Noen vil velge Mobil1,andre Statoil,Shell,Castrol etc...Smaken er som baken..

 

Ok,jeg får Statoil Helsyntetisc 5w-50 svinbillig gjennom jobben så det er ingen fare å bruke den? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinstasjonsolje = sopihop! :fy:

 

mobil1, castrol, q8 :tilber: , motul, silcolene så e du iallefall sikker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinstasjonsolje = sopihop! :fy:

 

mobil1, castrol, q8 :tilber: , motul, silcolene så e du iallefall sikker...

 

Ok,mulig jeg unner "pusen" en skikkelig Castrol olje da. ;) Hvor mange liter går det på en 1.8T inkl filterbytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljene er stort sett like gode, men har du en rå kjørestil vil jeg anbefale Castrol.

 

Dette er selvfølgelig ingen "vitenskaplig" test, men jeg brukte Castrol først, kjørte 500 mil og tappa av, virket kjempefin og ikke sort eller noe.

Fikk ett godt tilbud på noe Shell-olje som jeg fyllte på og kjørte rundt 500 mil på, når den ble tappa av var den kullsvart. Laddet på med ny dose av samme olja, kjørte 550 mil og den var også svart. Byttet tilbake til Castrol-olje igjen og kjørte 700 mil og den så enda ny ut. Ny ladning og 500 mil, ikke det minste svart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,mulig jeg unner "pusen" en skikkelig Castrol olje da. ;) Hvor mange liter går det på en 1.8T inkl filterbytte?

 

Mellom 4 og 4,5 l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig ingen "vitenskaplig" test, men jeg brukte Castrol først, kjørte 500 mil og tappa av, virket kjempefin og ikke sort eller noe.

Fikk ett godt tilbud på noe Shell-olje som jeg fyllte på og kjørte rundt 500 mil på, når den ble tappa av var den kullsvart. Laddet på med ny dose av samme olja, kjørte 550 mil og den var også svart. Byttet tilbake til Castrol-olje igjen og kjørte 700 mil og den så enda ny ut. Ny ladning og 500 mil, ikke det minste svart.

 

 

hvordan kan du da si at oljene er så å si like gode? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljene er stort sett like gode, men har du en rå kjørestil vil jeg anbefale Castrol.

 

Dette er selvfølgelig ingen "vitenskaplig" test, men jeg brukte Castrol først, kjørte 500 mil og tappa av, virket kjempefin og ikke sort eller noe.

Fikk ett godt tilbud på noe Shell-olje som jeg fyllte på og kjørte rundt 500 mil på, når den ble tappa av var den kullsvart. Laddet på med ny dose av samme olja, kjørte 550 mil og den var også svart. Byttet tilbake til Castrol-olje igjen og kjørte 700 mil og den så enda ny ut. Ny ladning og 500 mil, ikke det minste svart.

 

 

Ok,Castrol hva mer? 0w-50 etc? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom 4 og 4,5 l

 

Ok,takk! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljene er stort sett like gode, men har du en rå kjørestil vil jeg anbefale Castrol.

 

Dette er selvfølgelig ingen "vitenskaplig" test, men jeg brukte Castrol først, kjørte 500 mil og tappa av, virket kjempefin og ikke sort eller noe.

Fikk ett godt tilbud på noe Shell-olje som jeg fyllte på og kjørte rundt 500 mil på, når den ble tappa av var den kullsvart. Laddet på med ny dose av samme olja, kjørte 550 mil og den var også svart. Byttet tilbake til Castrol-olje igjen og kjørte 700 mil og den så enda ny ut. Ny ladning og 500 mil, ikke det minste svart.

 

 

Om olja blir svart har ingen betydning på kvaliteten på olja..Blir den svart så tyder det på at olja tar opp avfallstoffene i motoren effektivt..Men Castrol er nok av det bedre som kan helles inn i motoren ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinstasjonsolje = sopihop! :fy:

 

mobil1, castrol, q8 :tilber: , motul, silcolene så e du iallefall sikker...

 

ikke glem, valvoline da. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller bruker Helsyntetisk olje på 1.8T motorene iallefall, velger du i tillegg en av de nevte merkene over, gjør du iallefall ikke noe feil. Husk å bytte oljefiltersamtidig. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinstasjonsolje = sopihop! :fy:

 

mobil1, castrol, q8 :tilber: , motul, silcolene så e du iallefall sikker...

 

Jeg har brukt Mobil 1 og bilen min tikket som ett uvær og fikk også problem med oljetrykket! Kjører nå med delsyntetisk Valvoline Maxlife og sålangt er både oljetrykksproblem og tikking borte vekk...

 

Mellom 4 og 4,5 l

 

Dette varierer fra 1.8T til 1.8T, bl.a. skal Passat/A4 97-00 (ABE?) ha 3,5 liter, mener Golfen skulle ha over 5 liter!

 

SÅ mitt råd, har du ikke ekstreme behov (banekjøring o.l.) så kjøp Valvoline Maxlife, er mye billigere enn de fullsyntetiske og i de fleste tilfeller gjør den enn vell så bra jobb (i mitt tilfelle, MYE bedre)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom 4 og 4,5 l

Holder fint med en 4 liters kanne...tipper 3,9l eller no.

Jeg har bestandig en liten skvett igjen når jeg byttet olje og filter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder fint med en 4 liters kanne...tipper 3,9l eller no.

Jeg har bestandig en liten skvett igjen når jeg byttet olje og filter

 

Som allerede skrevet varierer det fra de forskjellige utgavene av 1.8T motorene, Golfen min skal ha mer enn Passaten, og iflg papirene skal Passaten har 3.5 liter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange liter går det på en 1.8T inkl filterbytte?

Gikk ca 3,5 halv liter på min med filterbytte ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom 4 og 4,5 l

 

 

Nei, det går 3,5l inkl. filter.

 

(skrev svar før jeg leste hele tåden her, men nå har du det ihvertfall fra mange hold :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk castrol 10x 60 tsw olje og bytte oftere en det du har gjort til nå.

 

Bare en anbefalning. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,ok. har bittelitt tikking i motoren min men dette er lite.Så på olje i dag Castrol GTX 5w-40 Magnatec.Er det noe å satse på eller burde jeg ha feks ha 10w-60?Så litt på Castrol sin side nå,de anbefaler SLX longlife III olje ser jeg... : klø : Skal ha intervaller på 500mil når,men forrige eier kjørt 1500mil. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Catrol Longlife og Valoline Maxlife er vell to sider av omtrent samme sak så det hadde jeg satset på. 10w-60 o.l. har en i mine øyne null bruk for til daglig bruk på en vanlig familiebil som er kjørt 130' og tikkinga vil sannsynligvis øke med en slik olje. Mot tikking er delsyntetisk (som Longlif/Maxlife) MYE bedre valg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det går 3,5l inkl. filter.

 

Tord har da tydeligvis veldig rett i at det varierer fra 1,8T til 1,8T. Jeg helte på rundt 4,7 liter olje på min Golf da jeg bytta olje og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tord har da tydeligvis veldig rett i at det varierer fra 1,8T til 1,8T. Jeg helte på rundt 4,7 liter olje på min Golf da jeg bytta olje og filter.

 

Det er kanskje forskjell på langsstilt og tverrstilt 1.8T som gjør det da? Jeg hadde Passat 1.8T med langsstilt motor og der fikk jeg på litt under 4 liter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.