Hvilken olje anbefalespå 1.8T?

Anbefalte innlegg

Catrol Longlife og Valoline Maxlife er vell to sider av omtrent samme sak så det hadde jeg satset på. 10w-60 o.l. har en i mine øyne null bruk for til daglig bruk på en vanlig familiebil som er kjørt 130' og tikkinga vil sannsynligvis øke med en slik olje. Mot tikking er delsyntetisk (som Longlif/Maxlife) MYE bedre valg :)

 

Ok. ;) Kanskje jeg sjulle prøve den Valvoline olja da,noen nettbutikker som har den? Har den ingen steder jeg bor.. : klø :

 

Er denne du tenker på?

http://www.valvoline.no/prod_smor_personbil_max.php

 

Hva med denne?

http://www.valvoline.no/prod_smor_personbil_turbo.php

 

: klø ::confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for Maxlife, Turbo V er mineralbassert så jeg tror Maxlife er bedre egnet... Men jeg vet Turbo V blir brukt i ekstreme tilfeller av tikking på VAG :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Nettbutikker med den olja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke olje anbefales vist der kan bli ca 20 minus om vinteren.

Men skal også tåle hard kjøring på sommeren.

Er 10w-60 noe da, eller burde jeg 0/5w -50/60 pga vinter kjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bytte olje på min Audi A4 1.8T 99mod,siste servicen på 108.000km byttet de olje hos Audi.Vet noen åssen olje de bruker? Bilen har nå gått 122,700km og skal bytte olje nå.Åssen olje anbefaler folket på 1.8T motorer,5-50 eller 10-60 etc? Og hvilke merke? ;)

 

Takknemlig for alle svar! :)

 

PS: Har søkt på dette temaet men ikke funnet noen skikkelige svar!

Bruk en syntetisk olje som overholder VW 502 00 standarden.

En xxW-50 eller xxW-60 er for tykk til normal bruk og du vil tom. merke at bensinforbruket går opp.

Ser enkelte råd om delsyntetisk. Anbefales absolutt ikke til en turbomotor. Selv om Audi har olje- og vannkjøling av turbo, blir det ekstremt varmt i turboen, spesielt etter du stopper motoren.

Annet eksempel: I USA der mange "sparer" på oljen og velger dino olje, har mange 1,8T tatt kvelden pga. "sludge". AoA (Audi of America) har sendt ut denne:

http://forums.audiworld.com/a4/msgs/2137644.phtml

Her er alle godkjente 502 00 oljer som selges i statene listet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke olje anbefales vist der kan bli ca 20 minus om vinteren.

Men skal også tåle hard kjøring på sommeren.

Er 10w-60 noe da, eller burde jeg 0/5w -50/60 pga vinter kjøring?

Bruk en godkjent (VW 502 00) olje til vanlig og bytt olje før/etter banekjøringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare skygg unna det som ikke er helsyntetisk. Mineralolje eller delsyntetisk på en moderne turbomotor er ikke veien å gå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En stund siden jeg byttet olje og filter nå,kjøpte Valvoline Maxlife. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Valvoline DuraBlend® MXL 5W-40 : rock : er utrulig fornøyd med den. Betaler 540kr for 4liter.

 

Har selv en Passat 3b 97mod 1,8T, den skal ha 3,8liter når jeg bytter olje å filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Valvoline DuraBlend® MXL 5W-40 : rock : er utrulig fornøyd med den. Betaler 540kr for 4liter.

 

Har selv en Passat 3b 97mod 1,8T, den skal ha 3,8liter når jeg bytter olje å filter.

Dyr er den. Bra er den sikkert også. Men godkjent av VAG er den ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyr er den. Bra er den sikkert også. Men godkjent av VAG er den ikke :)

 

Er Valvoline Maxlife det da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Valvoline Maxlife det da? : klø :

 

Vet ikke, men møller bruker shell på alle sine biler...

 

Ikke dermed sagt at den er best...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke, men møller bruker shell på alle sine biler...

 

Ikke dermed sagt at den er best...

 

Hmm,ok. Jessheim Auto bruker Castrol 0w-40olje på de fleste bilene sine. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører Castrol Magnatec, denhar jeg hatt på alle bilene min, midre tikking og mindre oljeforbruk. Er flere bilmek, som jeg kjenner som anbefaler den--

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører Castrol Magnatec, denhar jeg hatt på alle bilene min, midre tikking og mindre oljeforbruk. Er flere bilmek, som jeg kjenner som anbefaler den--

 

Ok,får prøve den neste ganga da. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Valvoline Maxlife det da? : klø :

Nix. Men det er vel egentlig ikke så farlig. Det viktigste er at oljen har riktig viskositet (SAE grad) og at man bytter olje og filter ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nix. Men det er vel egentlig ikke så farlig. Det viktigste er at oljen har riktig viskositet (SAE grad) og at man bytter olje og filter ofte.

 

Joa,den trua har jeg også.Skal bytte filter og olje hver 5000km jeg nå,forrige eier kjørte 15.000km! :fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at Mobil1 gir rikelig med tikking i ventilløfterene.

: haha : Hadde en bil som tikket med Mobil1, kjøpte nye løftere og ville bytte, men skiftet i mellomtiden over til Castrol, dermed var problemet løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører Castrol Magnatec, denhar jeg hatt på alle bilene min, midre tikking og mindre oljeforbruk. Er flere bilmek, som jeg kjenner som anbefaler den--

 

Denne har jeg brukt på "alle" mine biler også..rallyen har gått på racing valvoline 10-60 siden den 1,8 16vT ble putta i. Bytta på hver 5000km, men

har alltid synes att det var litt rasling i toppen på den..bytta i dag til castrol magnatec 5-40... da jeg starta opp etter skifte kjente jeg ikke att maskina..all rasling var vekk maskina gikk mye stillere..Dette hadde jeg aldri trodd.. blir ALDRI noe annen olje på denne heller......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter opp denne tråden igjen da den reddet dagen min :D

 

Min 1,8T tikket noe helt sykt og jeg trodde jeg måtte bytte oljepumpe og det som værre var...

Bilen har vært hos møller på servicer fra den var ny til jeg kjøpte den...

 

Så fylte jeg castrol magnatec 5-40 (etter og ha lest resten av denne tråden) og nå tikker ikke bilen i det hele tatt...

 

Så hva er det de driver med må Møller?

 

Blir ikke noe annet en castrol magnatec 5-40 på denna bilen hvertfall... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel si at dersom det tikker i løfterne uansett olje så er jo disse slitt. At lyden forsvinner med visse oljer betyr jo ikke at løfterene blir bra av den grunn :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fylte Mobil1 olje på passaten etter motorbytte, og merker litt lett tikking når bilen står på tomgang nå, med en motor som har gått 92.000KM. Skal prøve Castrol Magnatec 5W40 over helga tenker jeg, etter råd fra denne tråden!

 

Mye fin informasjon her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.