AC lekker uv-sporvæske ut kondensdreneringen

Anbefalte innlegg

Er på Cuben dette, men AC er nå AC og virker vel på samme måte på alle biler :)

 

Symptom:

Startet i dag med at det lå en liten pytt under bilen, med det som kan se ut som uv-sporvæske som en del av pytten?

36333952_10157005490525260_8147123618401222656_n.jpg

 

Merket ikke dette selv, men fikk en telefon om at det lå igjen en flekk etter bilen etter jeg var kjørt. Sjekket ute på jobb, og samme resultat der:

36242435_10157004914585260_7337085678204747776_n.jpg

 

Hadde den da opp i løftebukken for å se under, og fant ut hvor det kom fra, som tilsynelatende er kondensdreneringen til klimaanlegget:

36268653_10157005215120260_1667441750395846656_n.jpg

 

Hadde bilen stående med AC gående på bukken før jeg fant dette, og det var igjen en liten pytt under. Men mer utvannet enn de første to.

 

Ringte han som fylte gass på klimaen i fjor høst, han jobber kun med dette (kjøleteknikk) og han skjønte ikke hvordan det både kunne komme uv-væske (lekkasjefinner) ut, og at det fremdeles virket. Da gassen skulle vært long gone før det kom noe væske til syne.

 

Prøvde igjen hjemme på tunet med et hvitt ark under, etter noen minutter var det ganske fuktig, og ennå litt av uv-væsken. Tok noen dråper med kjølevæske fra radiatorlokket på samme arket, bare for å sjekke at det ikke var identisk.

36331355_10157005559075260_2997478712628215808_n.jpg

 

Men, AC virker - blåser like kaldt som alltid og pumpa går av og på som normalt når AC er på. Ingen synlige lekkasjer noen sted i motorrom. Men noe er jo ikke rett her :)

 

Noen kloke hoder der ute?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke god greie på dette, men byttet nettop et AC rør på Touaregen som var lekk og akkurat lik farge på sporstoffet. Så du har nok en lekkasje i AC systemet en plass og jeg tror kald luften lever på lånt tid :)

Men når det lekker ut av dreneringsrøret, så gjetter jeg på at det er fordamper radiatoren inni bilen som lekker. Er vel fra den det kommer kondensvann fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er fluoriserende AC olje (som det som oftes er om den er fargesatt) så går det ann å bruke UV lampe (blacklight) for å finne kilden.

 

er et rimelig simpelt system egentlig. så bør være overkommelig å finne ut av.

 

men er enig med han kjøleteknikeren, om såppas mye olje har kommet ut, så bør det være lite gass igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering, bilen har sluttet med å lekke, og AC virker fremdeles helt som den skal. Kanskje litt for bra til og med, har brukt mitt IR-termometer til å måle temp inni luftdysene, og der er det såvidt over i minusgrader.

 

Men uansett, det virker med full effekt. Er det noen sensor/overtrykksventil som kan slippe ut om det er for høyt trykk i systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.