Passat 3bg 1,9tdi 4motion; bremseproblem. Pedal går langt inn

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått et problem med bremsene på nevnte bil. Dette kom plutselig for 2 uker siden. Var ute å kjørte og merket at pedalen gikk nesten i gulvet før bremsene tok. Kjørte rolig hjem og parkerte bilen i garasjen. Merket at høyre skive bak var kald, resten lunka. Gjorde ikke noe mer den dagen da jeg måtte fikse noe i huset. Neste dag var alt ok igjen, men tok opp den kalipperen bak der skiva var kald. Ene glidebolten satt fast, så fikk denne ut, gjorde rent og smurte opp på nytt. Sjekket også at bremseslange ikke var tett innvendig etter tips av en bekjent. Luftet denne kalipperen etterpå selvfølgelig. Har nå kjørt i 2 uker og alt har fungert fint frem til i går kveld, da skjedde det samme igjen.

 

Pedalen går nesten i gulvet før bremsene tar. Slipper jeg opp og tråkker på nytt, blir pedalen mye bedre.

 

Kalipperene fremme ble overhalt i 2017. Originale kalippere, sandblåst, malt med Hammerite, nye stempel og pakninger (deler fra bildeler.no). Slangene fremme ble byttet for noen år siden (Bildeler.no mars 2015), bak er ikke byttet så disse er gamle (men har gått gjennom pkk frem tom. 11.04.2017)

 

Kalippere bak er fra Bildeler.no

 

Kan ikke se noen tegn til lekkasje. Bremsevæske er nettopp byttet, så denne bør være ok.

 

Hva kan dette være? Luft? Litt merkelig om det er luft siden forrige gang gikk det "over". Skriver "over" da jeg ikke kan se at det jeg gjorde med høyre bakre kalipper skulle ha noe utslag mtp plutselig bremsesvikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering her. Utifra at problemet dukket opp for 2 uker siden og forsvant dagen etterpå uten veldig stor innsats fra min side, så er det jo litt usikkert om jeg har løst problemet nå. Uansett....... Tok en runde på finn.no for å se litt på "ny" bil (Golf eller Passat stasjonsvogn), og etter en prat med kona så vurderte vi å kjøpe ny, men det passer ikke bra nå. Derfor bar det ut i garasjen og fikk bilen opp på løfteren (sa***an men jeg er blitt glad i sakseløfter nå). Av med hjula og kikke etter lekkasjer. Ingenting. Lufter bremser godt, kjører vel gjennom 0.5-0.6 liter. Etterfyller væske selvsagt. Helt på slutten legger jeg merke til at bremsevæsken renner mistenkelig sakte gjennom silen i beholder! På et tidspunkt så var det væske så vidt over min merket, men fullt over silen, altså rant ikke væska gjennom i det hele tatt! Plukket ut silen (får vel ikke denne løst, bare hele beholderen?). Nå biter bremsene som de skal igjen, null problem å få abs'n til å slå inn.

 

Så da HÅPER jeg at feilen er lokalisert og fikset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold meg gjerne oppdatert på åssen det går. Nesten alle disse (a4 b5, b6 passat 3bg) ser eg at veska sliter med og renne igjenom silen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt en kjøretur i dag på noen mil, ser bra ut enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.