Blårøyk til besvær, av og til..

Anbefalte innlegg

Har ved noen anledninger de siste månedene opplevd delvis kraftig blårøyk bak A6'n. Jeg har tenkt at dette kanskje kan ha noe med turbo å gjøre og det at bilen av og til står litt på tomgang rett etter kaldstart uten at turboen har fått begynt å snurre slik at kanskje en dråpe eller femten med olje har blitt liggende i sneglehuset og når turboen først begynner å snurre så genererer dette den nevnte blårøyken.

 

I dag derimot opplevde jeg noe sært, jeg hadde vært på et jobbintervju en times tid(parkerte der med varm motor). Jeg startet opp bilen og kjørte noen hundre meter sikkert sånn ca på tomgang, så stoppet jeg og tok en telefon før jeg kjørte videre. Merket ingen røyk akkurat da, men dette gikk også veldig kultivert for seg uten noen form for høye turtell, men garantert nok til at turboen _burde_ ha snurra.

Så oppdaget jeg blårøyken og tenkte jeg skulle "brenne ut den", noe jeg forsåvidt gjorde med noen pådrag i mer eller mindre avsidesliggende strøk, og jeg merket ikke noe annet rart.

Så når blårøyken var borte skulle jeg parkere ved en sjappe jeg skulle innom, men for å sikre meg om at det ikke var mere røyk så trådde jeg inn clutchen og prøvde å ruse motor litt for å sjekke, men da stoppet motoren opp på 3000rpm, noe jeg syntes var merkelig så jeg ga faen i butikkbesøket og kjørte rundt butikken for å sjekke om problemet vedvarte. Det gjorde det ikke, for etter et halvt minutt eller noe så forsvant symptomene og jeg fikk det turtallet jeg måtte ønske, så jeg gikk inn på butikken og fullførte dagen..

 

Dette gjorde meg bekymret, og tankene vandret igjen til turbo, så etter å ha vært å handlet olje og filter så kontaktet jeg en bekjent(jeg liker å tenke på han som en venn, men la oss ikke overdrive, han kan bli litt forlegen) og lurte på om han med sine noe mer snertne lanker enn undertegnedes klubber kunne komme og kjenne om han kjente noe galt ved turboen.

Så jeg demonterte slik at det var mulig å komme til det trange hullet inn til sneglehuset, sto klar med latexhansken og lot selveste Pål Finned få stikker fingrene sine inn i det trange, ikke for kaldt eller varmt(akkurat passe), litt kronglete plasserte hullet til turboen.

Vi konkluderte etter mye mumling, fomling og overdreven bruk av obskøne fraser at alt virket normalt, turboen har jo forsåvidt også bare snurra 60.000km etter den ble byttet, så vi ble enige om at dette nok var ok.

Når vi tenkte oss om så kom vi på at "Hay, har vi ikke vag-com da?".. Jo, det har vi vett, så vi koblet til den for å sjekke feilmeldinger, men til ingen nytte.. Det lå ingen feilkoder what so ever som vag-com ville vise oss, så da er vi like langt og lite skjønner vi.. Vertfall jeg..

 

Så for å gjøre en lang historie litt kortfattet:

Det handler om en 2.0tdi motor, motorkode BRE med ca 260.000km på klokka.

 

Turbo kjennes OK

VAG-com gir ingen feilmeldinger

 

Indikasjon 1: Blårøyk som virker å komme når motor blir stående litt på tomgang etter oppstart.

Indikasjon 2: Ett tilfelle hvor motor nektet å snurre over 3000rpm ved rusing uten belastning rett etter en blårøyk-insident.

 

Så, er det noen som har noen forklaring på dette? Kan blårøyken komme fra EGR feks? Eller noe annen fancy shit frammi der som jeg ikke skjønner meg på? Er turboen gåen selv om vi ikke kjenner tegn til slitasje ut over normal bevegelse i høyderetning, den beveger seg ikke ut/inn og den snurrer lett..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være noe med dysene tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå røyk er oljerøyk, og sort/grå/hvit røyk er dieselrøyk.

Sliter med et lignende problem på en 2003 passat 1.9TDI. Den går som en gammel sjarkmotor og ryker blå røyk hver gang når den har stått en stund, og hvis man belaster den med en tung henger blir det liggende et blått teppe bak. Og sorte oljeflekker på bakluka. Når jeg har kjørt et minutt går den helt fint og ingen røyk.

Har også hatt ute injectorene, rengjort og justert opp trykk, satt de tilbake med nye ringer og pakninger. Tilbake til din bil; tror ikke det er turbo eller injectorer. Men sjekk IC og slanger om det er mye olje i de, som kommer fra veivhusventilasjonen. Hvis det er mye olje der, kan det dras med inn i motor.

På min bil har jeg fått tips om at det kan være ventiltetningene, og/eller stempelfjærer. Men har ikke fått tatt kompresjons test eller gjort noe med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har også vært min tanke, at blårøyken er olje, men tenkte det kunne tas med uansett for å eliminere det bort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.