Ulovlig for Møller å utlevere oversikt over sikringsboksen?

Anbefalte innlegg

Begge skiltlysene har sluttet å fungere på Tiguanen min, og det fungerte ikke å bytte pærene.

Dermed byttet jeg hele lysholderen men de fungerer fortsatt ikke.

 

Tenkte jeg skulle ta en kikk på sikringene, men fant ingen oversikt over sikringene i bilen min.

I instruksjonsboken står det at jeg må ta kontakt med forhandler.

 

Idag ringte jeg til Møller Stavanger for å få oversendt denne oversikten.

Da fikk jeg det overraskende svaret at det er ulovlig for Møller å gi meg denne oversikten (??) og at jeg måtte betale tilgang på erWin for å finne dette?

 

Det kan da umulig stemme at jeg må betale for tilgang til erWin for å finne sikringsoversikten i min egen bil?

 

Stein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se for meg at det er ulovlig, men at de er instruert av importør/fabrikk til å ikke gi det ut kan jo være..

 

Kanskje dette hjelper?

Tiguan Fuses.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at det er "bordsentralen" som leverer spenning til skiltlysene. Da er det i tilfelle to ting som kan være feil. Ledningsbrudd eller defekt Bordsentral. Hadde selv et kjørelys som ikke virket og ledningene var hele. Endte opp med ny bordsentral til 7000.- inkl bytting.

Ps. på nye biler er det denne som forsyner lys mm med strøm. Den har tre kontakter med 51pinner i hver kontakt.

 

Den heter J519

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode innspill, og genialt med det vedlegget. Skal få sett på det senere idag.

Jeg skal få lest ut litt feilkoder ikveld eller imorgen, vet du tilfeldigvis hvor J519 er plassert i bilen?

 

Har forresten fått tilbakemelding fra Møller sentralt:

Informasjon om sikringer er ikke hemmelig, men den er regnet som reparasjonslitteratur. Reparasjonslitteratur er tilgjengelig på erwin.com

 

Jeg får vel teste ut erWin og se hvilken informasjon som kan finnes der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ErWin er original VAG rep.litteratur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har etterhvert skjønt at det ligger mye bra info på erWin.

"Problemet" mitt er at jeg ikke skjønner at oversikt over sikringene er definert som reparasjonsliteratur.

I mine øyne er dette såpass basic at jeg forventer at det burde vært levert i instruksjonsboken.

 

Svaret fra Møller var at dersom en sikring ryker er det behov for en undersøkelse av bilen og dermed anbefales det at bilen blir undersøkt hos forhandler...

Og det er grunnen til at oversikt over sikringene blir definert som reparasjonslitteratur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minimum 5-1000 for å skifte ei sikring altså..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo helt vilt..

Så om du er uheldig og kjører fast vindusviskeren din i snø slik at sikringen ryker, så skal du egentlig måtte inn på verksted..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er en sikkreingsoversikt noe annet sted på bilen. Jeg har vært borti at oversikten har stått bakpå deksel man må ta av for å komme til sikringer, tilogmed at det er oversikt over sikringer inni bilen på dekselet til sikring i motorrom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beskjed på Møller om at det sikringsoversikt ikke fulgte med bilen pga så mange variasjoner på utstyr etc på bilene som er levert, derfor var det ikke noen standard-oversikt. Dette gjaldt en mk6 GTD, som jeg bannet over nettopp det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er en sikkreingsoversikt noe annet sted på bilen. Jeg har vært borti at oversikten har stått bakpå deksel man må ta av for å komme til sikringer, tilogmed at det er oversikt over sikringer inni bilen på dekselet til sikring i motorrom.

 

Det var nøyaktig slik jeg også tenkte, at det skulle være klistret en eller annen plass.

Men det står faktisk i instruksjonsboken akkurat det som Mads sier, at grunnen er mye variasjon i utstyr.

 

Tror aldri jeg kommer til å forstå logikken bak dette...

 

Uansett så hadde nok Bjørn korrekt at det var noe med J519, fordi det lå inn 4-5 feilkoder under 9 - Central electronics. (Skiltlys, varme i bakrute og noen flere)

Etter at jeg slettet feilkodene så fungerte alt igjen.. :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Amarok er også håpløst mtp sikringer, har funnet flere diagram, men ingen stemmer med opplegget i min sikringsboks. Skulle likt å vite hvor mange varianter av sikringslayout det eksisterer til en og samme modell : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle nesten tro VAG har flyttet fra tyskland til italia om alt dette stemmer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

J519 til min bil hadde standard delenummer som passet til golf, passat, tiguan, scirocco med flere men delelager ekspeditøren sa at de hadde forskjellige fargekoder i tillegg som var utstyr avhengig. Da han sjekket lagerstatus så fant han ingen i hele europa så da måtte den lages på bestilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.