Anbefalte innlegg

Hei,

Har en A4 B6 2001 med motorkode AVJ, hvilke andre motorkoder er plug & play for og bruke?

Motoren har rullet 240000 og har nå fått feil med oljetrykk ++ så da er det på tide med en overhaling

Trenger innspill eller guide på hvordan enklest ta ut motoren :)

 

Takk for all hjelp på forhånd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe ekspert på området,men antar at du kan bruke BFB. Men jeg tror du kan bruke alle typer 1.8 turbo motorer,så lenge du flytter over alt "tilbehøret", men mulig det kan være litt forskjell på noen kontakter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 163hk utgaven? Tro hva som kan være annerledes der. Har prøvd og google og leite inne på audizine også men finner ikke det jeg leter etter.

Og de avj motoren som det er annonser på her til lands er alle solgt. Har funnet noen i sverige men de sender jo så klart ikke til norge.

Overhalt finnes og få tak på men synes 31tusen + moms + frakt fra sverige ble litt i meste laget, og da skal dem ha den gamle i retur :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun software som gjør at de har 163hk.

Men BFB satt både i B6 og b7 og hadde orginalt 163 ,så den passer rett på. Men har du prøvd å bytta sila i bunnpanna og rensa olje rør til og fra turboen ,også rensa olje åndings røra fra blokka? Det kan hjelpe det altså!

Det som skjer med disse 1.8 t motorene er at olja kokser inne i motoren ,også løsner dette igjen og tetter igjen olje Sila i bunnpanna, da vil oljetrykket bli for lavt, som ofte resulterer i turbo ras, men ved rensing ,og ny sil, og ny turbo (hvis den har rasa) så vil du kunne slippe å bytte motor, noen sier også at du burde bytte register kjede og strammer, da kjede kan strekke seg hvis det går varmt, men det absolutt ikke sikkert at det behøves, bare å sjekke timingen på kammene det så ser du jo det med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg se om det er større håp for og få tak på en BFB.

Nei jeg har ikke prøvd og bytte sila da det virker som at det tar like lang tid og skru ned bunnpanna på motoren, som det kanskje tar og skru motoren helt ut?

Jeg har dessverre ikke tilgang på løftebukk eller garage jeg kan stå i over tid, så jeg må gjøre dette hjemme på gårdsplassen :(

Ja dette med koksinga har jeg lest meg fram til og forstått at er et problem med slurv av oljeservice eller LL olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du tak i ny motor,så ta nå for guds skyld av bunnpanna og bytt Sila i denne før du monterer den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeg hadde ikke tenkt og bare sette i og tut og kjør nei..

Fikk tilbud av lokalt verksted her oppe i finnmark på bytte av oljesil med pumpe kjedestrammer og div småting i bunndelen, 16000,- med arbeidstid på 7T

Men jeg synes det blir for ille og bruke 16000 på bunndelen når jeg ikke vet hvordan tilstanden på toppdelen eller turbo er.

Derfor jeg leter alternativer og hurtigeste løsning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men tviler på at du får tak i motor med turbo.. den selges som regel for seg selv..

Og kjede og strammer ligger i toppen. Kun Sila som er i bunn.

Hvis du tar ut motor hjemme, og har ny sil, ny turbo liggende, så fikser du de tingene på et par timer ,så kan du sette den inn igjen. Just sayin.

Hva slags symptomer har du på bilen idag? Er det bare olje lampa som lyser ved lavt turtall, også slukker den hvis du gir på litt? Eller har du fått turbo havari i tillegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke kjedestrammeren i bunn og kamstrammeren i topp? :confused:

Par timer? Med og løfte motor og senke travers? Hmm ja da er det jo ikke noe og tenke på.

Fredag som var på vei til jobb hadde jeg litt travelt så gikk godt i alle gir, skulle gire til 5 og da kom det en ulyd som i form av kakkling og check oil med rødt.

Kakkle lyden kommer ikke på tomgang eller under 2000rpm, men med engang 2000rpm så kakkler det.

Lyden kommer fra nærmest torpedoveggen.

 

Tok av olja for og se, men den var fin og heller ingen spon eller biter i det som kom ut.

Da var det 2000km siden sist oljebytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente et par tre timer på å rense/bytte Sila og bytte kamkjede strammer og evt turbo på motoren -ETTER at motor var tatt ut.

Den jobben skal du jo gjøre allikevel, men jeg bar vil at du skal vurdere om du kanskje slipper å kjøpe ny motor, for sånn du beskriver dette så høres det ikke ut som motoren er ødelagt,men jeg tipper at Sila di er tett og at du får for lite oljetrykk. Og at muligens skoa på strammeren er gåene.

Så mitt forslag er da og bestille en ny kjedestrammer, nytt kjede.

Ny regreim,vannpumpe. Ny sil.

 

Ta ut motor, bytte disse delene, og montere motoren igjen,

Dette bør du fint klare på en helg feks ,uten å jobbe deg ihjel.

Ps. Husk å ta av olje åndingen og vask disse røra, og å vaske olje tilførsel røret til turboen innvendig når motor først er ute.

 

Men dette er jo bare et forslag fra min side.

Fint hvis andre kommer med innspill også, da jeg ikke er ekspert på dette, men jeg har byttet en 1.8 T motor bfb i en A4 B7 jeg hadde, og jeg mistenker/føler jeg ble litt lurt da jeg fikk beskjed om å bytte motor, fordi jeg tror ikke det er noe galt med selve motoren , hvis disse tingene jeg nevner blir byttet. Og da får du jo en ganske bra motor med nye viktige deler, noe jeg tror vil gjøre at den motoren vil virke i mange mange år til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er regreim som overfører kraften fra bunn/veiv og opp til kammen som ligger i toppen.

Også er det reimhjul på den ene kammen.

Så er det et kjede mellom kammene og en hydraulisk elektrisk strammer som justerer kjedet sånn at timingen mellom kammene blir riktig til en hver tid. Det er et par videoer på YouTube, også bytter du dette super enkelt!

Også ville jeg jo bytta vannpumpe og regreim hvis jeg tok ut motoren, for da er jo det super enkelt .

Sila tar jo 30 sekunder å bytte når bunnpanna er av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg misstenker også at det er tett oljesil eller pumpa som er defekt. Jeg håper på det beste, så jeg slipper bruke alt for mye penger for og få den kjørbar midlertidlig.

Planen var og kjøpe en delemotor og bygge opp ved siden av, men da var jo planen at bilen skulle være kjørbar fram til da så det ble en strek i planleggingen.

 

Har du noen plass du anbefaler og bestille fra?

Takk for all hjelp så langt : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.