Motoren/kjølevæsken går varm (2.2KV)

Anbefalte innlegg

Nå som det er sommer og varmere i været så sliter jeg med at motoren/kjølevæsken på Coupe'n går varm ved bykjøring (kjøring i små hastigheter). Så snart jeg kommer opp i en 60-sone og får holde jevn fart faller temperaturen til det normale igjen. Temperaturmåleren for oljen viser ikke noe unormalt høy temperatur (ligger såvidt over 80 grader). Noen som vet om sistnevnte føler ligger før eller etter filteret?

Termostaten, samt kjølevæsken, skiftet jeg for ett par dager siden, men problemet vedvarer, så det skyldes ikke dette.

Hører aldri at viften starter opp, så det er kanskje her problemet ligger? Ligger det noe rele en plass å styrer denne? Andre tips om hva problemet kan skyldes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva definerer du som varm? At motortemperaturen stiger opp til 100 grader + ved saktegående kjøring er normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om viften aldri starter, så er det der problemet ditt er!

 

Vifta mi går ganske så ofte under bykjøring i sommervarmen ja.

 

Om jeg ikke tar helt feil, så er det føleren nederst på radioatoren som styrer når vifta skal starte og stoppe. Du kan jo prøve og bytte den og se om vifta starter da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil, som også har 2.2 KV, så starter vifta først ved 104º, og stopper ved 95º, i bykjøring. Når jeg kjører på veien holder den seg stort sett på 95º konstant. Det virker som om det er mye, men det er tydeligvis slik det skal være. Husk på at kjølevæska øker kokepunktet til rundt 120º, ved 40% kjølevæske i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil, som også har 2.2 KV, så starter vifta først ved 104º, og stopper ved 95º, i bykjøring. Når jeg kjører på veien holder den seg stort sett på 95º konstant. Det virker som om det er mye, men det er tydeligvis slik det skal være. Husk på at kjølevæska øker kokepunktet til rundt 120º, ved 40% kjølevæske i systemet.

 

Stemmer, og anlegget står under trykk, slik at koketemperaturen øker ytterligere.

På min 2.3E ligger temperaturen stabilt på rundt 93 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du "kortslutter" ledningene som går på føleren nede bak radiatoren skal vifta starte. (med tenninga på). kan jo begynne med å sjekke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva definerer du som varm? At motortemperaturen stiger opp til 100 grader + ved saktegående kjøring er normalt.

 

Kunne kanskje skrevet det litt klarere i det første innlegget, men med "varm" så mener jeg at bilen koker om jeg ikke passer på. Hvis jeg kjører i byen lenge nok så bare stiger å stiger temperaturen til den begynner å ryke å koke. Jeg rekker å ta meg en kjapp tur nedom sentrum før jeg må ut på "landet" for å "lufte" bilen litt : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo og være termostaten din som ikke funker som den skal. Starter vifta? Kjenn på slangene som går fra motor og inn på radiator. De skal begge være varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

feilen er garantert vifta di om den ikke starter.. har hatt samme feilen.. da var føleren i radiatoren defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo og være termostaten din som ikke funker som den skal. Starter vifta? Kjenn på slangene som går fra motor og inn på radiator. De skal begge være varme.

 

Jepp, det jeg tenkte også... Men som jeg skrev innledningsvis så skiftet jeg termostaten for to dager siden. Der står det også at viften aldri starter ;) Så er vel mest sannsynlig her en plass problemet ligger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

feilen er garantert vifta di om den ikke starter.. har hatt samme feilen.. da var føleren i radiatoren defekt.

 

Ja jeg tror det må være ved viften en plass feilen ligger. Takk for tipset med denne føleren! Jeg får prøve å skifte denne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde du ute radiatoren når du skifta termostat.. har faktisk hatt ute radiatoren å glemt å plugge i kontakten til vifta en gang. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, radiatoren var ikke ute. Kun to slanger for å tappe ned kjølevæsken, samt termostaten da :)

Oppdaget forresten at radiatoren ikke er så gammel, er stemplet med produksjonsdato i midten av -03.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det jeg tenkte også... Men som jeg skrev innledningsvis så skiftet jeg termostaten for to dager siden. Der står det også at viften aldri starter ;) Så er vel mest sannsynlig her en plass problemet ligger...

 

Doh.. : dum : Leggetid for små barn.

 

La motor stå og gå på tomgang. Gjerne med panser oppe, da ser du lett om vifta går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg med 99,9% sikkerhet skal si at viften ikke går! :)

Eneste viften som går er den som blåser over toppdekselet og på dysene (?). En vifte som vanligvis bare er (skal) være på turbomotorer ettersom jeg har blitt fortalt. Så hva i huleste gjør den da i min motor :confused: Hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett så må du finne ut om vifte-kretsen fungerer. Som nevnt tidligere, ta av kontakten på temperatur-bryteren på radiatoren og "kortslutt" denne med en ledningsstump. Hvis alt fungerer da, så skal vifta starte. Hvis den ikke gjør det, så er det bare å fortsette feilsøkingen. F.eks. sjekke over sikringene, forsøke å gi vifta strøm direkte fra batteriet for å se om den fungerer osv.

 

I tillegg så er det en ekstra liten termokontakt som sitter bakerst på kamdekselet, på høyre side. Denne kontakten er for å starte vifta hvis det blir for varmt i motorrommet etter at du har stanset bilen. Jeg hører i blant at denne starter vifta på min bil om sommeren, gjerne ca 5 minutter etter at jeg har parkert. Denne kontakten er altså en liten føler og sitter i "friluft".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Per : ja :

 

Kan si såpass som at jeg allerede har koblet strøm direkte fra batteriet til vifta, og den gikk da rundt. Men når jeg prøver å snurre vifta for hånd er den "tung" å dreie rundt, samt at det "knepper" litt i den. Slik var det både før og etter at jeg koblet den direkte opp imot strøm.

Alle sikringene skal være sjekket, men skal gå over en gang til, evnt. måle litt, for å være på den "sikre" siden ;)

Men det sitter ikke noe rele en plass som "styrer" vifta da? Slik at dette evnt. kunne ha tatt kvelden tenker jeg på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er noe som styrer vifta ja, utenom termokontaktene, men helt sikker er jeg ikke. Jeg skal kikke på koblingsskjemaet til min egen bil etterpå, men nå er det grill-tid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det ville vært flott. Men for all del, det er ikke noe hastverk. I morgen formiddag så reiser jeg på sjøen, og der blir jeg værende i fire uker, og bilen parkert ditto... Så du rekker masse grillmat før den tid :D;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bare minne meg på det, for om 4 uker så har jeg garantert glemt dette! Send meg gjerne en PM så jeg kan oppdatere dene tråden hvis jeg har blitt noe klokere innen den tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.