Bremser til trackday? S6 C4

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøre med bilen på Rudskogen i september på VACN treffet og lurer dermed på hva slags klosser som anbefales? Går det bra med OEM?

Hvilken bremsevæske burde jeg bruke?

Bilen har 272whp

 

Hilsen en som ikke har kjørt på bane før. [emoji4][emoji4]

 

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Det avhenger mye av hvor bra dekk du har også, hvor hardt og seint du kan gå på bremsene før sving. Jeg vil si jo bedre dekk, jo bedre bremser bør du ha for å utnytte dekka.

Vil anbefale deg å oppgradere fra OEM klosser, min erfaring er at de ikke tåler varmen de blir utsatt for. Det er ikke sikkert du merker det så godt når du kjører(bremsefading), men hvis du sjekker klossene etterpå vil du se at de begynner og smuldre opp...

 

EBC Yellowstuff er fine klosser, men her kan nok leverandør også hjelpe deg, mulig Redstuff passer deg bedre siden bilen brukes til daglig kjøring også!

 

Anbefaler også å bytte bremsevæske, EBC sin 307 væske er fin og ikke så dyr!

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferodo lager bra bremseklosser og bremsevæske med høyt kokepunkt. Hør med Kollevold, vi har rabatt på disse produktene hos dem, men det er i utgangspunkte ganske kostbare deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har kjørt på bane før, så bytt bremseveske med ny (ikke så viktig hvilken merke) og sett på nye original klosser (+mont. klips og glidepinner). Hvis du har tenkt å kjøre mye, så ta med et ekstra sett med klosser. Det er bortkastet å bruke "dyre klosser" hvis du ikke har kjørt mye på bane fra før. Det er viktigere å ha med instruktør som kan lære deg bremseteknikk og sporvalg. Ps. bytt til nye skiver hvis de er slitt for klossene holder ikke lenge hvis skivene har dype spor og kanskje ikke er rette. Du ser godt på de gamle klossene om skivene også er slitt. Pps. Norsk Bildelsenter har gode alternativ til oem skiver og klosser.

 

Mvh

Heine Sørensen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye gode poenger.

Ville bare skyte inn at EBC oppraderingsklosser nok er mer anbefalt med gule enn røde for lett banekjøring kombinert med banebruk, etter hva jeg husker med praten med Brakes Norge og Koolart i fjor (kjøpte gule til urquattroen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at med ok kvalitet ettermarked skiver og klosser og fersk DOT5.1 bremsevekse, så er jeg godt fornøyd med bremsene på min S6. Med DOT 5.1 bremseveske har jeg ikke opplevd fading på bremsene. Jeg må ta en rolig runde innimellom for å holde oljetemperaturen under 120-130 grader. Men da kan jeg kjøre et helt heat på Vålerbanen. Har ikke fått prøvd S6'en på Rudskogen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville startet enkelt, bytt bremsevæske til noe merket med DOT5.1, tatt en runde med instruktør og fått bort det aller værste med bremseteknikk også tatt det derifra med det du har idag.

Det skader nok ikke å ha nye klosser i bakhånd, hvis du skulle gå tom for klosser på rudskogen, men har ikke opplevd OEM-klosser til å være så ille. Jeg kjørte HP2-bremser på min og det er ikke sånn at du sliter ut et par klosser i normal kvalitet på en helg.

 

Vil du oppgradere klosser og tenker på EBC, så velger du Yellowstuff. Greenstuff har ikke så bra friksjon som OEM og de tar fyr, Redstuff støver noe sykt og de slites veldig fort på bane. Eneste minus med Yellowstuff er at de har ikke så bra bremsevirkning første sekundet når det er under 5 plussgrader ute og du kjører på veien, også er de litt harde mot skivene mtp. slitasje.

Jeg kjører Ferrodo DS2500 kjøpt ifra Kollevold og de fungerer supert, både når de er kalde, når de er varme og de har gode slitasjeratio klosser/skiver, vi har også rabatt hos Kollevold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens. :)

 

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.