Tilstandskontroll registerreim 1.4i AUA?

Anbefalte innlegg

Håndbok sier 90.000km skifteintervall. Conti nevner inspeksjoner per 30.000km etter 90.000km. Ingen nevner tidsbegrensning.

 

Audiforhandler er usikker. Audi skal inspisere neste uke, men hva ser de etter? Redd for at jeg bare får masse forbehold og melding om å bytte.

 

Noen som tør si noe om tilstanden basert på disse bildene? Jeg syns det ser greit ut.

 

A809F2DA-AF73-4278-9A9C-6AE43E1D6698.jpg

 

39720B9B-0ACC-4AE1-AD84-A3480C1111E9.jpg

 

026D91F9-6B2A-4F9F-89EF-A9BEE130F6A8.jpg

 

568A83FF-E313-41EB-B43D-E5B2EE55C49F.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er «kilereim og profilkilereim» på disse motorene?

 

Den ene av de må være multireima som trekker AC, dynamo osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har reima gått nå? Og hvor gammel er reima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

48000km. 18 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 18år så hadde jeg nok bytta reima. Billig forsikring i forhold til fiksing av motor etter havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ute etter det offisielle skifteintervallet på denne AUA motoren. Ev. vite hvordan Møller vurderer tilstanden på registerreim.

 

1) dersom en av «kilereim og profilkilereim» er registerreim, så sier manualen til bilen 120’km. Ingen alderbegrensning

2) Contitech i første post sier 90’km deretter inspeksjon hver 30’km. Ingen aldersbegrensning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at på biler med veldig lav kjørelengde men mange år på samme reg.reim så er det løpe- eller spennrulle som havarerer før reima ryker.

Hadde faktisk inne en Golf 4 med samme motoren som du har her på jobb for noen uker siden hvor løperulla til reima hadde røket på motorveien.

Bilen var 17 år gammel og gått 80’ ish på samme reim. Resultatet ble 8 bøyde ventiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at på biler med veldig lav kjørelengde men mange år på samme reg.reim så er det løpe- eller spennrulle som havarerer før reima ryker.

Hadde faktisk inne en Golf 4 med samme motoren som du har her på jobb for noen uker siden hvor løperulla til reima hadde røket på motorveien.

Bilen var 17 år gammel og gått 80’ ish på samme reim. Resultatet ble 8 bøyde ventiler.

 

Var det den fabrikkoriginale reima?

 

Hva tar du for regreimbytte forresten på denne motoren?

 

- - - Updated - - -

 

Hva er «kilereim og profilkilereim» på disse motorene?

 

Den ene av de må være multireima som trekker AC, dynamo osv?

 

Ingen som vet hva disse reimene er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De garantere vel 120k og 5 år,

 

Hva man anbefaler får å være safe, er 100k

 

Når det gjelder alder, så hadde jeg bytta den etter 5-8 år

 

Da dette er en billig forsikting enn et motor havari

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor står det 5 år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det den fabrikkoriginale reima?

 

Hva tar du for regreimbytte forresten på denne motoren?

 

- - - Updated - - -

 

 

 

Ingen som vet hva disse reimene er?

 

Det var den fabrikkmonterte reima ja.

Jeg skrur ikke svart, lenger.

Kilreim er god gammeldags V-reim, profilkilreim er det som kalles multireim. Begge driver AC, servo og dynamo, etter hva bilen er utstyrt med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel husker ikke hvor men du kan spørre hvem som helst versted om at reima er 18 år gammel, vil de si at du har bare hatt flaks at den ikke har ryki i det hele tatt, vw og audi reimer er kjent for å ryke tidligere en 120k og langt unna 5 års grensa.

 

Jeg ville ha bytta den reima asap

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var den fabrikkmonterte reima ja.

Jeg skrur ikke svart, lenger.

Kilreim er god gammeldags V-reim, profilkilreim er det som kalles multireim. Begge driver AC, servo og dynamo, etter hva bilen er utstyrt med.

 

Tenkte hvitt. Med continental-sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel husker ikke hvor men du kan spørre hvem som helst versted om at reima er 18 år gammel, vil de si at du har bare hatt flaks at den ikke har ryki i det hele tatt, vw og audi reimer er kjent for å ryke tidligere en 120k og langt unna 5 års grensa.

 

Jeg ville ha bytta den reima asap ��

 

Poenget er at det noe heter vedlikeholdsbok og instruksjonsbok som man blir forelagt når man kjøper bilen. Hvordan skal en sluttkunde ellers forholde seg korrekt bilhold og garanti?

 

Det står ingenting om regreim i boka. Audiforhandler sier de ikke vet, men kommer også trekkende generelt med 5 år. Contitech skriver heller ikke om år som du kan se i første post.

 

Det er ikke akkurst gratis å skifte denne reima, og heller ikke gratis om den ryker, så jeg ønsker naturligvis å ha dette riktig.

 

Utrolig jalla at ikke engang Audi vet, og kan vise til et dokument hvor det står!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du sier er sant, men dårlig med garanti på en 18 år gammel bil da, usikker på hvorfor det ikke står noe om alder men mest sannsynlig pågrunn av at dem som lager reinene ikke vil ha noe ansvar da gummi er fersk vare.

 

Uansett om man vil eller ei, så tror jeg det mest forluftige er å bytte reima eller kjøre til bilen stopper og så kaste bilen og kjøpe ny bil :)

 

Er litsom den mest kritiske delen på en motor som har intervall på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke riktig. Jeg har en annen 11 år gammel bil hvor forhandleren garanterer at regreima varer i 150’km. Ingen begrensning på alder. Ryker reima før 150’km, tar forhandler regninga ift motorskaden.

 

Det kan heller ikke være riktig at forhandler ikke vet regreim intervallet på bilen, men litt avhengig av dagsformen forteller kunden at 5 år er lurt «for å være på den sikre siden»

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke riktig. Jeg har en annen 11 år gammel bil hvor forhandleren garanterer at regreima varer i 150’km. Ingen begrensning på alder. Ryker reima før 150’km, tar forhandler regninga ift motorskaden.

 

Det kan heller ikke være riktig at forhandler ikke vet regreim intervallet på bilen, men litt avhengig av dagsformen forteller kunden at 5 år er lurt «for å være på den sikre siden»

 

Hvilket svar er det du har lyst på egentlig? Forhandler vet ikke fordi fabrikken ikke har satt noen tids-intervall på reima.. Etter 18 år er det vel bare å få den reima skiftet så slipper du å tenke noe mer på det? Alternativet ditt er å kjøre og vente på at den ryker, det blir hvertfall ikke billig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen forhandler eller importør som rekker motor skade om reima er 11 eller 18 år gammel, selv om det ikke er noe intervaller på tid.

 

Audi mener også at bytte av olje på tiptronic kassa ikke trengs. Tviler på at de bytter kassa mi etter 11 år om jeg dritter i å bytte den.

 

Men du kan jo prøve deg og se om dem dekker det, audi og vw blei ikke store og med god økonomi av å gi bort ting :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket svar er det du har lyst på egentlig? Forhandler vet ikke fordi fabrikken ikke har satt noen tids-intervall på reima.. Etter 18 år er det vel bare å få den reima skiftet så slipper du å tenke noe mer på det? Alternativet ditt er å kjøre og vente på at den ryker, det blir hvertfall ikke billig..

 

Altså; du sier konstruktøren av bilen har ikke satt en begrensning på når den mest vitale delen i motoren skal byttes? En del som i praksis fører til totalhavari av hele bilen. Du sier også at forhandler ikke vet noenting om dette, så dermed «tipper» man 5 år?

 

Som kunde skal jeg bare hoppe rett på den forklaringen og punge ut med i underkant av 10000kr?

 

Jeg søker som nevnt et dokument hvor regreimintervallet er beskrevet. Det var også grunnen til at jeg bevisst unnlot å nevne kmstand og alder i første post fordi jeg visste dette var en avsporing.

 

- - - Updated - - -

 

Er ingen forhandler eller importør som rekker motor skade om reima er 11 eller 18 år gammel, selv om det ikke er noe intervaller på tid.

 

Audi mener også at bytte av olje på tiptronic kassa ikke trengs. Tviler på at de bytter kassa mi etter 11 år om jeg dritter i å bytte den.

 

Men du kan jo prøve deg og se om dem dekker det, audi og vw blei ikke store og med god økonomi av å gi bort ting :)

 

Det har jeg skriftlig fra forhandler. Men for en VW, ikke denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså; du sier konstruktøren av bilen har ikke satt en begrensning på når den mest vitale delen i motoren skal byttes? En del som i praksis fører til totalhavari av hele bilen. Du sier også at forhandler ikke vet noenting om dette, så dermed «tipper» man 5 år?

 

Som kunde skal jeg bare hoppe rett på den forklaringen og punge ut med i underkant av 10000kr?

 

Jeg søker som nevnt et dokument hvor regreimintervallet er beskrevet. Det var også grunnen til at jeg bevisst unnlot å nevne kmstand og alder i første post fordi jeg visste dette var en avsporing.

 

- - - Updated - - -

 

 

 

Det har jeg skriftlig fra forhandler. Men for en VW, ikke denne.

 

Ja, det er det jeg sier. Hadde fabrikken satt en begrensning hadde forhandler kunne funnet frem dette i service/vedlikeholdstabellen. På biler som ikke har begrensning på tid er det som regel ett kontrollpunkt på service, og man ser da på tilstanden, men det er fortsatt vanskelig å garantere noe på en reim bare ved å se på den. 5 år er noe man brukte som en anbefaling fordi konsekvensen av at en reim ryker er relativt stor. I DITT tilfelle er reima 18 år gammel og har gjort sitt.. "Hoppe rett på forklaringen" Så du syns ikke at en anbefaling om skift av reim som er 18 år gammel høres fornuftig ut? Fabrikken har ikke satt en tidsbegrensning, det har heller ikke den produsenten som faktisk lager reima, men du forventer at forhandler skal sitte på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig mener jeg forhandler skal sitte på dette; det er jo trossalt de som har solgt bilen. Mener du kunde skal sitte på det når produsent eller forhandler ikke gjør det?

 

Når en kunde spør, så skal svaret være krystallklart fra forhandler med henvisning til produsenten vedlikeholdsskjema. Dersom forhandler mangler informasjon, så må forhandler få dette fra importør som deretter må få det fra produsent. Det kan ikke være opp til dagsformen til 19 åringen på gulvet å vurdere en helt essensiell drivreim til en bil som kan koste flere hundretusner. Det sier du jo selv hvor vanskelig det kan være. Eller i mangel på korrekt informasjon, forteller kunde at ingen her har peiling på bilen vi har solgt deg, men for å være «heelt sikker» bør du koste på bilen 7-10000 hvert 5år i ny gummireim.

 

18 år er en avsporing fra spørsmålet; om reima hadde vært 2,4 eller 8 år, hva sier vedlikeholdsskjemaet? Hva om reima røk etter 4,5år; ville det bare være «uflaks»?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir opp, du får se hva forhandlen sier. Jeg veit at jeg ikke hadde sovet god om natta hvis reima på min audi Q7 hadde vært 18 år gammel (har reg kjede)

 

Angående vedligholdsskjema så har jeg prøvde å finne det før og da jeg leita etter det så sto det på de fleste sider. Er reima over 5 år, så kan den ryke når som helst og det er ingen garanti eller reklamasjon på det, vil også minne om at reklamasjonsrett og garantier er som regel 5 år, så man må betale den kostnaden uansett selv

 

Men jeg er enig med deg, dem som lager reinene burde hatt et tids begrep hvor lenge reima burde holde, men det ser ikke ut som dem har det. Og da må man bruke sunn fornuft og tenke hva man har rå til, har selv reparert reg reim havari på en gammel A6 rekke 5 diesel, det kosta fort 25000kr for 10 år siden og det var kun deler, arbeid gjorde jeg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vet vel hva forhandler vil si...? Vi har ikke peiling, men anbefaler 5 år.

 

Forhandler garanterer reim utover 5 år for en VW jeg har.

 

Audi klarer å si noe om oljeskiftintervallet, men reima som holder hele motoren sammen klarer de altså ikke å ha noen formening om... skal man le eller gråte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vet vel hva forhandler vil si...? Vi har ikke peiling, men anbefaler 5 år.

 

Forhandler garanterer reim utover 5 år for en VW jeg har.

 

Audi klarer å si noe om oljeskiftintervallet, men reima som holder hele motoren sammen klarer de altså ikke å ha noen formening om... skal man le eller gråte?

 

Jo, de klarer det. De sier 120 000KM / uten tidsfrist.. Men i ditt tilfelle så har bilen gått 48 000km på 18 år, noe som er svært unormalt. I "normalt" eie hadde den reima vær skiftet minst én gang pga km stand..

 

Folk har gitt deg en anbefaling, men du gjør akkurat som du vil :) Til syvende og sist er det ikke min bil, så jeg bryr meg egentlig svært lite om hva du gjør med reima di.. Takk for meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhandler sier altså i første setning 120.000km / uten tidsfrist

 

Så sier samme forhandler i andre setning bytt reim hvert 5 år pga alder

 

Dette skurrer liksom ikke fra et kundeståsted?

 

Fikk forresten pris på bytte; 11.500kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.