#1 Skrevet September 20, 2018 Hei, Jeg har over en lenger periode hatt litt problemer med min A3, litt lang historie men har lagt ut flere tråder på forumet uten å få noen tips. Så jeg prøver meg igjen om det er noen som har en god oversikt over hvilke standard verdier en bør lese av med diagnoseverktøy ifra ECU / ODB2. Disse verdiene er det jeg kan lese ut (Biltema ODB2 leser) når bilen står på tomgang og er varm: DTC Stored number = 0 Calculated Load Value = 19,6% Engine Coolant Temperature = 87c - Denne kan variere mellom 79-87c selv om tempmåleren i dashbord viser 90c konstant, har også sette at denne dropper til 80-85c selv på sommeren. Intake Manifold Absolute Preassure = 108kPare Engine RPM = 834 - Har opplevd at RPM ikke synker ned og den blir liggende på 950Rpm selv på tomgang. Vehicle Speed Sensor = 0km/h Intake Air Temperature = 27c Mass Air Flow Sensor = 13,52g/s Absolute Throttle Position = 84,7% Location of 02 Sensor = B1S1 Fuel Rail Pressure(gauge) = 32220kPa Equivalence Ration O2 B1S1 = 0.361 02 Sensor output Voltage (B1S1) = 1,008v Commanded EGR = 0.0% (NB EGR Delete utført på bilen) EGR Error = -0.8% (NB EGR Delete utført på bilen) Number og Warm-ups Since DTC Cleared = 8 Distance Sisne TC Cleared = xxxkm Barometric Preassure = 99kPa Controll Module Voltage = 14,2v - Denne kan variere mellom 14,1-14,5v, Ambient Air Temperature = 13c Accelerator Pedal Position D = 14,5% Accelerator Pedal Position E = 14,5% - Denne har jeg sett variere mellom 0-14,5%, kan det være dårlig kontakt ett sted? Commanded Throttle Actuator Controll = 100% Er det noen som vet hva disse bør være og hva jeg må se etter for eventuelt å finne ut om det er en sensor som ikke fungerer som den skal? Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 22, 2018 Hei Helt naturlig at tomgang øker til 950rpm ved for eks klima aktivert eller når man har på en del forbrukere som trekker strøm. 90 grader i instrument med 70-90 grader i måleverdi er også korrekt, ellers ville tempmåleren flydd opp og ned hele tiden Disse måleverdiene gir egentlig ingen pekepinn.. Hva er det du opplever av problemer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22, 2018 (endret) Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement 13 timer siden, Øyvind Rasch-Olsen skrev: Hei Helt naturlig at tomgang øker til 950rpm ved for eks klima aktivert eller når man har på en del forbrukere som trekker strøm. 90 grader i instrument med 70-90 grader i måleverdi er også korrekt, ellers ville tempmåleren flydd opp og ned hele tiden Disse måleverdiene gir egentlig ingen pekepinn.. Hva er det du opplever av problemer? Hei @Øyvind Rasch-Olsen, takk for svar. Jeg har slitt mye med start vansker spesielt når det har været kaldt, ujevnt gange, motor mister motorkraft ved lavt turtall, lukten av utbrent diesel og røyk ifra eksosen. Det som er litt ironisk er at jeg forrige uke byttet batteri på bilen da jeg opplevde starteren nesten ikke ville gå rundt etter å stoppet for å fylle drivstoff etter en lenger kjøretur. Etter batteri bytte har bilen oppført seg mer eller mindre normalt. En og annen gang har jeg opplevd at motoren har vært litt ujevn men "hentet" seg fint inn igjen med en gang. DPF lampa har lyste ett par ganger og jeg har kjørt regenerering, jeg antar at når DPF begynner å feile så vil motoren potensielt kunne begynne fuske. Grunnen til at jeg spør om "standard" verdiene er for å ha noe å sammenligne med, jeg har de siste ukene kjørt med diagnosen på for å se live hidden. Da kan jeg når jeg opplever at motoren fuske se om noen av verdiene er "rare" men da hadde det vært fint å vite hvilke verdier jeg bør se. Jeg er på tanken å få kjørt DPF delete også siden bilen har EGR delete allerede og DPF har vist tegn til feil. Takker for tilbake med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...