Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Golf 3 1.8 som har alt for høy CO for å slippe igjennom PKK. Her er mye prøvd allerede, uten noe endring på CO.

- olje og filter er skiftet

- tennplugger skiftet

- flens mellom monopointsprut og manifold er skiftet

- G62 skiftet

 

Får heller ikke kontakt med motorstyringen for å lese av feilminnet.

 

Noen som har vært borti noe sånt? 

Defekt kat burde vel ikke gi 9.0 i CO? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du har en defekt lambda sensor, sjekk lambda verdien. Alle verdier henger sammen lambda(AFR), CO, CO2, NOx, HCC...

Mange fine grafiske fremstillinger på internett:

F.eks. fra http://www.endtuning.com/afr.html

lambda_airfuel.jpg.bcf79da83a39255a2164476866c5fbe4.jpg

 

Et annet:

lambda_w14ss.jpg.b70def2a6f43ecd2ce96c4689db7e03e.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt i stikket på lambda for å sjekke om det er liv i den. Fikk 0.7v rett etter oppstart. Men har ikke sjekket hva som skjer videre etterhvert som eksosen blir varm.

Planen var å bytte den, men den sitter dønn fast. Tenker å montere en ny lambda litt lenger ned og eventuelt trekke ny kabel til motorstyreenheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny lambda montert. CO gikk fra 9.2 til 7.9. Snart tom for idèer.

Ingen som er gode på monopoint her? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at CO målingene er korrekte?

 

Hva ligger AFR på?

Er pluggene sotet ned?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apparatet oppgir en lambdaverdi på 0.805 på tomgang. Pluggene ser fine ut. Både de jeg demonterte og de nye originale som står i nå. 

 

Apparatet er nylig kalibrert, så målingene skal være korrekte. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda på 0,805 er jo AFR = 14,7 * 0,805 = 11,8

Som igjen gir høy CO (se graf i innlegg #2).

 

Noen mulige årsaker:

ECU er i "open-loop" kontroll, dvs benytter ikke lambda sensoren.

ECU er i "closed-loop" kontroll (bruker lambda), men HW (dyser, LMM, ...) og/eller SW er helt feil, slik at ECU ikke klarer å regulere lambda.

Motoren er kald, du er i "kaldstart" modus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm. Får kontrollere om det kan være ledningsbrudd fra lambda til motorstyring. 

LMM er det ikke på denne motoren. Hadde vært interessant å prøvd med en annen monopointenhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mange som blir eksperter på disse motorene, rett og slett fordi motorstyringen er dritt og vanskelig å feilsøke på :P En mulig feilkilde er blå tempsensor som sitter på vannflensen i forkant av motoren, men da går den som regel som en bøtte med møkk om denne er defekt. Du kan bytte om stikket på de to tempsensorene på vannflensen for å se om den endrer gange - sensorene er til forskjellige ting, men de fungerer omhverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant du sier, den er vanskelig å feilsøke på. :P Denne motoren har en dobbeltempsensor. Den har jeg også byttet. Da ble den roligere på tomgang. 

Bensintrykk er nok også en ting jeg må sjekke ut. For alt jeg vet kan jo en tidligere eier ha byttet pumpe, og montert en annen type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødda masse en en golf 2 monopoint for mange år sia.. samme problem og det ble bytta en haug deler,og vakuum feil ble korrigert,men den bilen ble liksom aldri helt bra.. var bilen til en kompis,så feilsøkinga stakk seg over tid.. enden på visa ble en ny motorstyring.. 

 

men en ting jeg ikke ser du har gjort en gjort rein den sensoren (husker ikke ifarta hva den heter,eller hva den gjør) som sitter oppå monopionten rett ved siden av dysa.. fikk forklart at når den ble full av oljeslagg fra veivhus ventilasjonen så ble ting litt rart.. 

 

jeg hadde og ett litt lignende problem på s4’n min nå nylig,høy co og forbruk,men bilen gikk helt fint.. hadde bytta lambda for noen mnd siden,så tenkte ikke på den som noe problem. Så følte jeg at jeg hadde sett over det meste,så jeg endte opp med å sette lambda i skrustikka og varme den med ei blåselampe.. på multimeteret viste den 0,9v med flammen på,men når jeg tok vekk brenneren,sank volten veldig sakte. Kontrollerte en annen brukt lambda jeg hadde,fikk samme avlesning med flammen på,men der raste volten umiddelbart til 0 så fort jeg tok vekk brenneren.. monterte den,og problemet forsvant. 

 

Håper uansett du finner feilen fort,iallefall!😊 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monopoint er tydeligvis noe man kan holde på med en stund. :P Har akkurat satt inn ny motorstyring, men ingen endringer på bilen.

Ja, det står en liten tempsensor atmed dysa. Den var faktisk ren allerede. De som har eid bilen før har tydeligvis prøvd det meste for å få dette til.

Monterte helt ny lambda i går, og den jobbet seg opp til 0.9v. Den originale lambdaen var litt variabel, og hoppet mellom 0,7 - 0,9v.

CO verdien sank jo med en hel prosent, så litt hjalp det jo. :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en idè om at det kunne være for høyt bensintrykk, derav fet blanding. Målte trykket i dag, men det var på 1.2 bar, som er arbeidstrykket til monopoint. Dermed var jeg like langt. :/

 

Kan det være noe galt med dysa, eller hele «forgasseren» ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.