Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvor mange K lyspærene er originalt..? Vurderer å gå opp litt, om det er noe poeng. Ser det er noen som selger alt fra 4000, 6000 og 8000K

En er gått og må kjøpe ny. Må vel kjøpe begge da for å få et likt resultat.

Om noen vet om en side å handle fra med vettuge priser, så er jeg takknemlig. Ebay.de er jo et alternativ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4300K er originalt fra fabrikk. Når man passerer 5000K og oppover begynner det å bli blått og gir dårligere lys. Jeg selv monterte 6000K på en Audi for noen år siden og angret fort.

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

4300k replicates natural sunlight and is commonly found on all Xenon and Bi-Xenon headlights

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Bjørn Gisle sier, men ingen regel uten unntak: 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som virkelig forkorter levetiden til xenonpærene er antall ganger de tennes. Lyssenor og daglig kjøreturer i feks tunneler er altså en dårlig kombinasjon. Så kan du deaktivere lyssensor/leaving home, spiller det inn positivt inn på levetid.

 

Xenonpærene i Touranen, hvor pærene er tent hele tiden, er fra 2007 og bilen nærmer seg 180’km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både tenning og det å bruke dem forkorter levetiden - sistnevnte fargemessig og hvor mye lumen de gir. Xenonpærer svekkes over tid, i motsetning til halogen som ryker "tvert". Har en eldre bil uten lyssensor, så jeg bruker park og tåkelys så mye som mulig for å spare på pærene.

 

Tilbake til det trådstarter lurte på: Både Osram og Philips er temmelig trygt å kjøpe på Ebay, da det har blitt verre for folk å selge falske pærer. Du kan sjekke om de er ekte ved hjelp av koder på eskene på hjemmesiden til de to respektive produsentene. Viser de seg å være falske når du har mottatt de, kan man opprette en sak på enten Ebay eller Paypal - eventuelt begge stedene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste at tenninger er det som ofte knekker pæra siden det er så mye verre enn å bare la bære være tent. Det var en signifikant innvirkning på levetiden, men jeg klarer selcfølgelig ikke å finne tilbake til dette nå dessverre..

 

Nå som xenonpærene har synket betraktelig i pris (ikke som før hvor Møller tok 4500,- per pære på A6), tror jeg ikke det er økonomisk å kjøre med tåkelys siden disse brenner ut oftere. Det er også et sikkerhetsavspekt ved å kjøre med tåkelys; simpelten at de lyser elendig kontra hovedlys om det er halogen eller xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mye bra svar! Videoen var interessant. 

Jeg kjører alltid med lys på. Men merker vel nå at pærene ikke lenger er like "spreke" som de var når bilen var ny. Og så går jo verden videre. Det som var veldig bra i 2011, er jo ikke nødvendigvis det lenger. :-)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.