Anbefalte innlegg

Passaten min, 3C 1.9 BKC med 250.000km har begynt å lage ulyder når turboen slipper trykket. Lyden kan beskrives som metallisk skranglelyd i det den slutter å ladde, f.eks når jeg slipper gassen etter belastning eller jeg kommer over en bakketopp og den slutter å lade. 

Jeg hadde akkurat samme problemet på en A4 for noen år siden. Jeg kjørte med dette nesten 40.000 km før den begynte å gå i nødmodus ved høye turtall. Da kunne jeg til å begynne med slå av og på tenninga, så var problemet vekk til neste gang jeg dro den høyt (over 3000 rpm). Etter en stund var den i konstant nødmodus. På den bilen fikk jeg feilkode P0234 Engine Overboost Condition. Fant aldri noen løsning på dette og bilen gikk på skroten.

Motorlampa lyser ikke på Passaten og det er ellers ingen problemer med motor, men er redd dette skal bli samme helsikke som på Audien med tida. Er det hele turboen som er på veg i grava, eller kan det være andre ting relatert til denne? Sånn jeg ser det er det ganske åpenlyst at det er noe som har med overlading å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke svinghjulet som skrangler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Audien ble dette bytta sammen med clutch mens dette pågikk, og den ble ikke noe bedre av det. Dessuten skal man vel ikke få opp feilkode relatert til turbo om svinghjulet er dårlig? Antar derfor at Passaten det er snakk om lider av det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig resirk kan sørge for at turboen staller litt, hvordan er den ved oppskift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være noe feil/løst med trykkreguleringen inne i turboen? Kan forårsake skrangling samt feil turbotrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Dårlig resirk kan sørge for at turboen staller litt, hvordan er den ved oppskift?

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kan det være noe feil/løst med trykkreguleringen inne i turboen? Kan forårsake skrangling samt feil turbotrykk.

 

Den går som normalt. Er dette noe som fikses selv rimelig greit eller må hele turboen byttes for å få det i orden?

Evt om den må "kjøres i stykker" litt mer før jeg finner ut av dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resirk er jo enkel å både sjekke og bytte, så jeg hadde begynt med den. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

 

Den går som normalt. Er dette noe som fikses selv rimelig greit eller må hele turboen byttes for å få det i orden?

Evt om den må "kjøres i stykker" litt mer før jeg finner ut av dette.

Har dessverre liten erfaring med slike turboer, men vet at treghet i reguleringen kan forårsake høyt turbotrykk. Sitter det en ekstern boks tilsvarende en wastegate på turboen din? Denne har i så fall en arm som går inn i turboen og regulerer "skovlene" på innsiden. Man kan prøve å løsne denne armen og så smøre den opp samt røre på den til den blir løs. Dette kan fikse overboost problemet, men kommer skranglingen fra disse skovlene så er det nok litt verre å få fikset. Mulig det finnes folk her inne som har reparert slike turboer og som kan svare deg bedre enn meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Resirk er jo enkel å både sjekke og bytte, så jeg hadde begynt med den. :)

Resirk på en diesel bil uten gasspjeld?

 
 
lagt til 4 minutter senere
 

uten at jeg er helt 100 på din bil så mener jeg den ikke har vnt turbo men en vanlig turbo med wastegate og da kan det være staget som er løst eller spjeldet inne i eksoshuset som er løst. er det staget så er det nok noe med wg men er det spjeldet så må nok turbo byttes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Resirk på en diesel bil uten gasspjeld?

 
 

Sorry, my bad! :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.