Overvåke AFR Air/ fuel ratio, bredbåndslambda? Eller andre muligheter?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal tune Audi S3 8P og ønsker å overvåke Air/fuel ratio AFR. Er det så enkelt som på eldre biler? Jeg har på eldre biler installert bredbåndslambda , sveisa på mutter ca 30 cm ned på downpipen å sørget for at bredbåndslambda sensoren er montert i vinkel ut til siden av downpipen. Å montert en måler/viser innvendig i bilen. Fungerer denne metoden på en 2006 Audi S3 8P ?Eller blir det kluss med sensorer som er originalt i avgassystemet? 

Vis det ikke vil fungere med metoden jeg har beskrevet ovenfor,  hva er den beste/enkleste måten å overvåke Air/fuel ratio, AFR?

Takker på forhånd for all mulig hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ekspert, men ville ikke tru det skulle gitt noe problemer så lenge monteringen blir gjort skikkelig :) 

 

Beste måten er vell å få satt opp en dedikert sensor og lagt opp egen måler til det slik som du sier, enkleste er det vell ikke.

 

http://www.p3cars.com/audi/audi-a3-s3/8p-2006-2013/audi-8p-tt-mk2-p3-obd2-multi-gauge/

 

Står støtter AFR om du kjøper med track pakka, koster sitt og leser da av ECU, men er vell et enkelt alternativ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ingen ekspert, men ville ikke tru det skulle gitt noe problemer så lenge monteringen blir gjort skikkelig :) 

 

Beste måten er vell å få satt opp en dedikert sensor og lagt opp egen måler til det slik som du sier, enkleste er det vell ikke.

 

http://www.p3cars.com/audi/audi-a3-s3/8p-2006-2013/audi-8p-tt-mk2-p3-obd2-multi-gauge/

 

Står støtter AFR om du kjøper med track pakka, koster sitt og leser da av ECU, men er vell et enkelt alternativ.

Hei! Jeg har faktisk vært på tanken på å kjøpe det produktet du linket til.så takker for tipset!  Jeg har Googlet litt rundt dette med å få overvåket AFR,  og funnet et produkt som heter PolarFis, det virker som et fantastisk produkt i mine øyne,  Jeg må bare prøve å finne ut om det er nøyaktig? Her er en link til det produktet jeg nevner. 

http://www.all-stars-motorsport.com/en/water-temperature/5855-polar-fis-advanced-audi-seat-skoda-volkswagen-pf04.html#anchor-product-compatibility Android versjon side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg tenker på når jeg ser det er FIS-Control som jeg kjøpte til S3 8L'en jeg hadde tidligere. Den fungerte litt som VCDS, gikk inn på 01 engine blokk og hentet ut informasjon derfra. Vil tro den fungerer på samme måte, kanskje bare via CAN i stedet. Så vil tru du får opp det samme som ECU leser av sensorene. 

 

Er veldig fin løsning og få opp informasjon i FIS :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Første jeg tenker på når jeg ser det er FIS-Control som jeg kjøpte til S3 8L'en jeg hadde tidligere. Den fungerte litt som VCDS, gikk inn på 01 engine blokk og hentet ut informasjon derfra. Vil tro den fungerer på samme måte, kanskje bare via CAN i stedet. Så vil tru du får opp det samme som ECU leser av sensorene. 

 

Er veldig fin løsning og få opp informasjon i FIS :)

Ok. Så du kjenner til produktet 

Det var artig. Ja det er som du skriver at den leser av på samme måte som ECU. Den monteres mellom ECU og OBD kontakten etter som jeg skjønner. Etter som jeg leser så leser den av lambda verdi fra ECU og ganger det med 14.7. Hvor nøyaktig det blir har jeg vanskelig for å skjønne. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FIS-Control fungerte med at du koblet den på kabelene som gikk til clusteret. Fikk med et skjøte kabel som som hadde noen ekstra ledninger til FIS-Control boksen.

P3Gauge fungerer med ved å bruke OBD2 kontakten og kun den. 

 

Polar FIS ser ut til å koble seg på en CAN kabel, på samme måte som FIS kontroll gjorde. Blir et mellom ledd, plugger original kabel i FIS Polar boksen og så en kabel fra den til der en opprinnelige kabelen skulle være så den endrer signalet til FISen. Noe trøtt, så håper du forstår meg :P 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

FIS-Control fungerte med at du koblet den på kabelene som gikk til clusteret. Fikk med et skjøte kabel som som hadde noen ekstra ledninger til FIS-Control boksen.

P3Gauge fungerer med ved å bruke OBD2 kontakten og kun den. 

 

Polar FIS ser ut til å koble seg på en CAN kabel, på samme måte som FIS kontroll gjorde. Blir et mellom ledd, plugger original kabel i FIS Polar boksen og så en kabel fra den til der en opprinnelige kabelen skulle være så den endrer signalet til FISen. Noe trøtt, så håper du forstår meg :P 

 

 

Helt riktig slik skal den kobles.  Trøtt jeg og. God natt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.