312mm vs 288mm bremser - klave eneste forskjell?

Anbefalte innlegg

Skifta nylig bremser på en Touran 1.9TDI.

 

På den ene siden står originalkalipper og klave/holder. På den andre siden er alt nytt.

 

Men ser nå at skivene slites ulikt; altså på den nye siden står klossen lengre ute fra sentrum.

 

Det får meg til å tro at den nye klaven/holderen er for 312mm skiver og ikke 288mm som brukes på 1.9TDI.

 

Vet noen om det er riktig; altså at klaven/holderen (og skivene såklart) er eneste som skiller mellom 312 og 288mm?

 

Touran har ikke akkurat superbremser, så kan jeg da ev få tak i en til av disse klavene for 312mm, bytte skiver og så får jeg litt mer bremsekraft?

 

 

7DBED320-DF08-4F37-866D-DD83D32A9E34.jpeg

40167C9C-4C64-4E90-934F-32B512567B3E.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja enesete forskjell mellom disse 288 bremsene og 312 er klaven. Og med den glippen du har i fra skivens ytterkant og opp til klaven kan det se ut som klaven er til 312 mm skive. Du kan jo måle om du får plass til 12 mm større radius i mellomrommet der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser tydelig utifra bildene at klaven din er feil. 

Du ser mye av klossen går på yttersiden av skiva samt et tilsvarende stort felt på innsiden som ikke klossen tar på. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ser tydelig utifra bildene at klaven din er feil. 

Du ser mye av klossen går på yttersiden av skiva samt et tilsvarende stort felt på innsiden som ikke klossen tar på. 

 

Ja; men så det ikke under monteringen fordi jeg skrudde på autopilot da websjappa skrev at denne passet basert på regnr. 

 

NAF sa heller ikke noe på EU. Men det var før den innerste rustsirkelen satt seg på skiva

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka pris for en stk klave hos Møller; 2463,- 

 

I min let etter alternativ kom jeg over denne interessante sjappa som virker superbillig på originale deler; komplett sett med ATE kalipper, klave og klosser fremme, begge sider for 155EUR(!)

 

https://4yourdrive.de/en/

D9F9DB7D-35D8-4BA2-8BE9-DA931ED688A8.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltid kjekt med alternativer til Møller. Dog må du alltid huske frakt/mva og evt. i noen tilfeller toll samt fortollingsgebyr.  Mange av disse krever i tillegg innbytte av caliper (så du må sende inn den/de gamle)... Det finnes også noen av klubbens samarbeidspartnere som selger bremsedeler til fornuftige priser. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen over er eksl frakt 20EUR, som alle andre norske nettbutikker, og inkludert 19% tysk mva som kan dras av og erstattes med norsk mva på 25%. Det er pluss 6%.

 

Toll finnes ikke for dette.

 

Henter du i norsk butikk, koster det typisk mer i kjørekostnad enn 20EUR levert på døra med DHL express.

 

Det er ikke pant på dem over. 

 

I norske butikker finner du ikke klaven, og stort sett bare jallamerker som NK osv.

 

Har selvfølgelig høyere betalingsvilje for norske butikker, support your local troops, men anslagsvis 10000,- hos Møller kontra 2000,- levert på døra er for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med din vurdering mhp Møller priser. Jeg handler relativt mye deler til mine biler og har ikke opplevd noe problem med å få tak i ATE, Girling med flere til "fornuftige" priser i Norge/Sverige. Men det betyr ikke at jeg ikke handler fra Tyskland, USA, Canada og Japan. De aller fleste speditører har et gebyr på frtollong/mva utlegg, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regnestykket er som følger;

 

155euro -19%= 125,6euro

Frakt 20Euro

Dagens kurs 9,61

Norsk mva 25%

Posten mva behandlingsgebyr 158,-

Totalsum: ((125,6+20)*9,61)*1,25+158=1907NOK levert på døra

 

Syns postens behandlingsgebyr på 158 i denne sammenheng er peanuts.

 

Jeg fant ikke klave i norske butikker; hvor finner du ATE eller originalklaver?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg handlet "orginale" bremsedeler - så kjøpte jeg det hos Oslo Bremseservice (over disk - de driver ikke med nettsalg).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Settet var billig det, men da er du jo tilbake på 288 mm bremser. Skulle du ikke oppgradere når du først var i gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal oppgradere skiver, så anbefaler jeg Zimmermann sportsskiver. Jeg er så fornøyd med Zimmermann skiver at jeg nå har det på 3 av bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ny klave idag levert med DHL express på døra; 2000,- under Møllerpris. 

 

Står helt nye 288mm TRW skiver på bilen, så droppet å bytte 312. Men hadde gjort det om jeg visste dette før jeg kjøpte 288mm skivene. 

 

Angrer også som hund på at jeg kjøpte kalippere fra Autodoc som jeg trodde var billige, og ikke pakka over fra 4yourdrive.

 

 

A2DCFA50-9F9A-40F4-8CAF-C212D01FB932.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger du den ene klaven du har til 312 skiver kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp; må bare vite om butikken vil ha den i retur først!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Selger du den ene klaven du har til 312 skiver kanskje?

 

Da er den avmontert - si ifra om du er interessert; det er snakk om denne:

 

https://m.autodoc.co.no/febest/9347521

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at min lokale delepusher også har disse så kjøper derifra. må uansett ha to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.