Anbefalte innlegg

Har en 2010 Touran Higline 2.0 tdi.

Webasto virka ikke, gikk inn og letta feilkoder og åpna den med vagcom. den har ikke vært i bruk siste 2-3 åra.

Da starter den og går, men kommer bare kaldluft.

 

Noen tips om hva neste steg bør være her? var selvsagt strålende fornøyd med å få den igang, men hjalp liksom litt lite når det bare kommer kaldluft.. :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sette denne i sommermodus for å kjøle bilen; du har sjekka at det ikke er tilfelle her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Webasto brenner men null varme så er det nok en feil på klima eller temp.styring når webastoen kjører. 

 

Hvilken temp har du på klima i bilen? 

Starter klimapanel og kupevifte opp?

Får du utslag på kjølevæsketemperaturmåler i bil når du setter på tenning etter 15-20 min? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Du kan sette denne i sommermodus for å kjøle bilen; du har sjekka at det ikke er tilfelle her?

Fra bilen eller fra vagcom? Står på heat i displayet i bilen.

 
 
lagt til 1 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hvis Webasto brenner men null varme så er det nok en feil på klima eller temp.styring når webastoen kjører. 

 

Hvilken temp har du på klima i bilen? 

Starter klimapanel og kupevifte opp?

Får du utslag på kjølevæsketemperaturmåler i bil når du setter på tenning etter 15-20 min? 

Temp står på HI, klimapanel og kupevifte starter opp ja. Ikke utslag på tempmåler (det har jeg heller ikke om den står en halvtime på tomgang, men går fort opp til 90 grader og blir der når jeg kjører)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du helt sikker på Webasto står og uler, eller stopper etter kort tid? 

 

Høres ut som defekt sirkulasjonspumpe, men da skal Webasto shutte ned etter kort tid pga overoppheting.

 

Sommermodus i bilens meny ja; ikke vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går lenge ja, men hørte på den nå og høres ikke ut som den tenner. Så prøvde vagcom på igjen og da har det kommet feilkode igjen siden jeg sletta de. 01406 - No Flame så det stemmer jo bra.

 

Hva gjør man så. Plukker den ut, demonterer og renser før man prøver på nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde og starte den med vagcom nå.

Den starter opp, coolant temp aux heater går fort opp, til rundt 120 og den går da i after run modus.

 

Høres ut som sirkulasjonpumpe vel. Enig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig; men siden du også fikk noflame så er nok brennkammeret også ganske slitent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ukjent med defekt sirkulasjonspumpe. Måtte skifte min etter knappe 70`000km.

Det du kan gjøre er å gå inn på "output test" og starte sirkulasjonspumpa der, for så å lytte veldig godt i området foran høyre fremhjul, aller helst skulle du ha tatt på den og kjent om det er noen bevegelse i den. Er den død må den skiftes uansett.

 

Hvis du får feilkode(r) på flammedannelse er det skifte av brennkammer som gjelder. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde No flame feilkode på min og røyk så naboen ringte brannvesenet for hun trodde bilen brant 😂😂😂bytta brennkammer nå. Funker helt gull nå. Kosta meg 4k for brennkammer og fikk hjelp til å bytte det. Hadde tatt Pumpa og brennkammer samtidig var litt av en jobb syns jeg for en som ikke skrur. Var godt med litt   hjelp og veiledning av noen som har skiftet et par. Brukte vel ca 3timer på jobben 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel starte med å bytte pumpa da..

Noen som har delenummer til den? Er 2010 mod om det har noe å si. Og noen som vet pris? Fins det noe erstatningsfabrikater eller er det Møller som gjelder?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker..

Bare for å sjekke før jeg kjøper, har den en egen sikring eller? I såfall hvilken?

Eller får den strømmen sin via selve webastoen så siden den går har pumpa strøm og.. (såfremt ikke ledningsfeil da selvsagt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har egen sikring på min 2011 model i sikringgsboksen i motorrommet til webastoen 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Får google litt hvor den er på 10 modell da.

Stod jo ikke i instruksjonsboka så får lete litt.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oppklare litt, det er egen sikring til webastoen, men både forbrenningsvifte, glødeplugg, doseringspumpe og sirkulasjonspumpe blir matet direkte ifra hjernen på webastoen.

 

Men jeg ville absolutt tatt jobben med å legge meg ned og komme frem til pumpen, evt. el-kontakten så du kan gi 12v spenning via en liten ledningstump. Du kan gjøre det samme på friskluftviften men IKKE legg direkte 12v på glødepluggen eller doseringspumpen. Da risikerer du å ødelegge de.

Sånn før du bestiller deler som kanskje ikke er ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra oppklaring.

Høres ut for meg som at det er sirkulasjonspumpen siden den starter og tempen (coolant temp aux heater som det står på vagcom) fyker opp i 120 grader før den stopper og går i after run modus.

Så får bare bestille ei før det blir ennå kaldere.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres forsåvidt ut som det, men jeg synes det er rart den ikke kaster feilkode på pumpe.

Er ikke en slange som har fått en knekk eller kollapser når pumpen går da? Vet gummi gir seg etter en stund. Har opplevd det på et par biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Høres forsåvidt ut som det, men jeg synes det er rart den ikke kaster feilkode på pumpe.

Er ikke en slange som har fått en knekk eller kollapser når pumpen går da? Vet gummi gir seg etter en stund. Har opplevd det på et par biler.

 

Veldig vanlig med defekt sirkulasjonspumpe uten feilkode spesifikt på den. Er det en feil i den elektriske kretsen i pumpa så trigges en feilkode, men hvis det er en mekanisk feil av noe slag dukker det gjerne ikke opp feilkode på selve pumpa. 

 

@Kristian Tokle

Ta av tåkelysdekselet H.F og skru ut lampa, gå inn på output test i VCDS og aktiver pumpa, gå så ut å kjenn om det er aktivitet inne i pumpa, den skal vibrere merkbart. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bytta pumpe og den nye går hvertfall imotsetning til den gamle da jeg hører den går.

Dog løste ikke det problemet. Fortsatt NoFlame feilkode.

Starter den med vagcom, men går i malfunction etter kort tid og feilkode lages på noflame.

Kan det ha med batteriet og gjøre? Det virker å være dårlig da det har vært flatt et par ganger i det siste. Har dog ladet det opp igjen.

 

Hvis brennkammer må byttes, er det kurant og gjøre det selv? Og hvor kjøper man? Hva er nummeret på brennkammeret?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den forsøker å starte, hører du drivstoffpumpa gå? (pulspumpe)

 

Hvis ja, så er det bare å bytte brennkammeret. 

 

Skulle gjerne ha gitt deg riktig nr. men akkurat nå har jeg ikke tilgang til katalogen. 

De aller, aller fleste VAG forhandleren har brennkammeret på lager. 

 

Har du skrudd litt før og normal teknisk forståelse så fikser du det. 

 

Løsne fanger i h. hjørne, demontere innerskjerm og løsne spylertank. 

Ha to slangetenger tilgjengelig så slipper du å måtte etterfylle masse kjølevæske. 

Resten er selvforklarende, når du ser det.

 

Bruker ca. 2t på en slik jobb, men du kan sikkert gange den med 2 når du ikke har gjort det før og hvis du mangler løftebukk. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Er ekspert på og ta fangeren av og på nå etter og ha gjort det to ganger på ei uke (kom selvsagt feil pumpe først) så det går fort.. :)

Drivstoffpumpa går så bare å begynne og skru igjen da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var kurant og få den ut ja.

Står 9013194C på brenneren. 

Møller hadde slange, kun 400,- :) Nå viser det seg at en kompis hadde en hel webasto som han påstår virker så prøver den i første omgang.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Veldig vanlig med defekt sirkulasjonspumpe uten feilkode spesifikt på den. Er det en feil i den elektriske kretsen i pumpa så trigges en feilkode, men hvis det er en mekanisk feil av noe slag dukker det gjerne ikke opp feilkode på selve pumpa. 

Du har rett, jeg tenkte på noe annet :)

 

Du kan prøve å rense brennkammeret også. Men hvis du skader en pakning så må du ha nye av disse og når du først har ut brennkammeret, så kan du nesten like godt sette inn et nytt brennkammer. Er litt sånn valgets kvaler.

En ting er sikkert, en fungerende Webasto er veldig deilig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukka brennkammeret fra hverandre og rensa..

Ser ut til og funke. Har gått 40min nå og varm bil. :)

 

Spent på hvor lenge det varer, men nå kan jeg det jo så får bytte brennkammer neste gang hvis det trengs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.