HJELP. Mutterh****e på drivaksel

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal montere airlift i tiden som kommer, og husker plutselig skrekken fra forrige gang jeg monterte senkesett. 

Vi klarte ikke løsne mutteren til drivakselen venstre foran, og som resultat måtte vi løsne ytre drivknute fra akselen for å få nok plass til demperen. 

 

Er det noen som har tjuvtriks på å løsne denne? Vi prøvde en stor hydraulisk muttertrekker, og en arm på ca. 2m uten hell den gang, og jeg frykter at jeg må kjøpe nytt nav, lager, ytre drivknute og det som høres til for å gjøre dette igjen. 

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Hvis noen vet om et vidundermiddel som trenger og smører gjennom rustent stål og oksidert aluminium, tar jeg det vel imot. WD40 er for pysete i mitt tilfelle. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muskler? 😁

 

De boltene pleier å bli strammet til en rundt 200+nm mener jeg å huske (ikke skyt meg hvis det er feil)

Trengs bare en stor latmannsarm og et større rør. Jeg har aldri hatt noen problemer med dem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dras til med 200nm + 180 grader.

Men, de pleier ikke sitte spesielt godt ved demontering. 

 

Entre en hjulbolt så du slipper å dra istykker den lille skruen som holder skiva til nav samt få en til å stå på bremsen. 

Bruk en latman så pleier de å løsne lett. 

Ikke vært bortei én som ikke har løsnet på de årene jeg har holdt på. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke triks bruker dere når drivaksel er limt til hjullager? Hører det er er h** da å få drivaksel ut av lageret (etter bolten er løsnet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha; så enkelt... den avdrageren har jeg. Leste om noen som måtte løsne hele drivaksel og spindel og ta den i 10 tonns presse, men da må det være unntaket.

 

Bruker dere lim når dere skrur det sammen igjen eller dropper dere det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsner alltid med muttertrekker. Og om den sitter litt gir den seg etter et bare slag med en slager....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåselampe på mutteren en liten stund hjelper også. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en drivaksel bolt på A4n som jeg ikke faen greide å løsne. En liten varmings med tiggen, så løsna den som om den sku vært dratt til med 20nm ✌️😜

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme og muttertrekker altså.. :)

Mener å huske at vi prøvde alle triksene i boka forrige gang, men jeg gir den et nytt forsøk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker å ta av senterkoppen på felg og løsne mutter FØR du jekker opp bilen slik at den står på hjul.

Dette sammen med en svær latmannsarm løser alt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken kopp skal man egentlig bruke her? Skal gi den et forsøk til uka! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tør ikke garantere noe da jeg alltid bruker samme kraftpipe uten å se på størrelsen, men er rimelig sikker på at du har 24mm 12kant bolt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.