Endeledd fra biltema til s4

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal bytte endeledd på bilen min og lurer på om man kan bruke endeleddene fra biltema med nr 72-0032 og 33 også om man kan bruke bærearm nr 72-344 og 45?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prisene er ikke så dårlig så det er bare å prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ingen andre vet det så prøver jeg jo, men det hadde vært kjekt hvis noen hadde gjort det, eller evt visste om det er likt på s4/s6 som på vanlig audi 100

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt bærearmene fra Biltema, og hørt om andre som har gjort det samme. Har ikke hørt om noen som har hatt problemer med kvaliteten.

Skulle tro endeleddene også holder samme kvalitet.

 

Om de så skulle bli utslitt litt raskere enn originale så forsvarer prisforskjellen fortsatt bruk av Biltema sine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på biltema i dag å kjøpte bærearmer og endeledd på begge sidene og det er i allefall likt. Vil tro a det blir en annen bil for alt dette var temmelig utslitt. Er det noen ide å vente med å stramme alt til bilen er nede på bakken, slik at ikke foringer o.l vrir seg for mye siden bilen er senket 50mm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan evt. vente til bilen står på bakken før du strammer til mutta i enden på stabsataget. Alt det andre kan du dra til med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gjør jeg det, er det noen tips ute å går ang endeleddene? disse sitter som svarte, kjøpte endeleddsavtager istad og regner med det bare er å skru ut mutteren for å så dra ut leddet? ER det links eller rechts gjenger på styrestaget?

 

skal også bytte ytre drivaksel mansjett foran og har handlet inn reppsett til dette, men sliter litt med å få av mutteren, tenkte å sette på endeledd og skiva+calipper for å så sette bilen i revers med brekket på,i tilegg til at en står på bremsen, regner med at den vil løsne da.

Må man ha spesialtang for å få mansjetten på plass? Evt klipsa

 

Noen tips?

 

på forhånd takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med avdrager får du lett endeleddene ut av fjærbenet. Skulle det ikke gå med en avdrager, så er en brytegaffel helt konge. Eneste ulempe med den er at den moser mansjettene på endeleddet, men skal de byttes så spiller jo ikke det noen rolle.

 

Justeringsskruen på styrestaget har links og rechts gjenger i hver sin ende. Gjengene er som regel litt synlige så du ser lett hvilken vei du skal skru. Dersom de er vanskelige å få av, så ta hele styrestaget ut av bilen, mye lettere da. Masse rustløser og oppvarming er stikkord. Vær forsiktig så du ikke ødelegger sekskanten på justeringsskruen. Alle delene til styrestaget er tilgjengelige som løse deler, bare ikke den.

 

Den greieste måten å løsne navbolt/mutter på er å la bilen stå på hjula med brekket på. Men det bør funke med bremsen også, i allefall om bilen står på en skikkelig bukk.

 

I utgangspunktet trenger du ikke noe spesialverktøy for å bytte drivknutemansjett. Det finnes ei spesialtang for å stramme klipsene. Denne er billig både på biltema og på torshov, men en avbiter eller er jernbindertang gjør nytta om du er forsiktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å få endeleddet av fjærbeinet var ikke noe problem men å få det løs fra styrestaget er en annen låt. Vurderer å ta det løs og ta det med ned til et verksted for å få de til å løsne det.

 

Bytta mansjetten i går, det gikk lekende lett, faktisk så lett at jeg bytter den på andre siden mens jeg først er i gang :)

 

takk for tips hittil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke justeringen til endeleddene som blir dårlig og bør byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.