#1 Skrevet Desember 23, 2018 Lurer på om noen har vært borti at posen med silikon som ligger i ekspasjonstanken til kjølevæska har sprukket, om det er et ubredt problem? Eller kanskje folk rettogslett ikke er klar over at de har sånn i bilen sin engang 😂 Ser det er populært blant annet borti USA at folk tar den ut for å unngå at den sprekker og tetter kjølesystemet. Den begynte visst å komme på midten av 90-tallet, dog har jeg aldri hørt om dette før de siste månedene. Skal vist være for å forlenge levetiden på selve kjølevæska, men tenker at det må jo være bedre å bare bytte den ut istedet etter x antall år 🤷🏻♂️ Har sett at jeg har en slik på min 2018 Golf GTI. Bilde funnet på nett: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 1, 2019 Faktisk.. Aldri hørt om det før og ikke skjønner jeg helt hva det er godt for heller. Silica absorberer fuktighet, men kjølevæske er jo nettopp blandet med vann for å fungere optimalt. Ren glykol har ikke de beste kjøleegenskapene. Av kuriositet så måtte jeg søke litt selv for å forstå hvorfor. Som med deg så finner jeg bare resultater ifra usa hvor denne posten har sprukket og innholdet tetter varmeapparatregisteret. Eneste jeg fant som forklaring er at den er der som rustbeskttende tiltak same tilføre silikon i kjølesystemet. Som sagt, aldri hørt om før nå. Snodig er det ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 1, 2019 Kan det være at den brukes istedet for glykol i land der frost ikke er tema? Har heller aldri hørt om disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2019 Jeg har den i min 2018 Golf GTI, og det er godt med frost i Norge. Tenkte ta en tur innom forhandleren min i dag, og høre med gutta på gulvet om de har noe godt svar, eller om det står noe i instruksene fra fabrikk hvordan de skal forholde seg til den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2019 Svar fra vw-teknikker; at den er for å forhindre korrosjon i kjølekanaler, da det ikke er silikon i G13. Den vil over tid "gå tom". Jeg ser egentlig for meg at det er tryggere å la den være for å beskytte motoren, enn å ta den ut som mange gjør. Heller bytte frostvæske og ekspasjonstank med tilhørende silikonpose hver gang man bytter regreim f.eks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 3, 2019 Når begynte de med det? Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 3, 2019 Usikker, er først siste månedene jeg har hørt om dette. Men det går minst 10 år tilbake virker det som på VW. Mercedes hadde det visst på begynnelsen av 90-tallet, men usikker på om de fortsatt praktiserer det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 3, 2019 Ok - takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2019 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 3.1.2019 den 9.39, Hans-Peter Röder skrev: Når begynte de med det? Noen som vet? Må ha vært 1. april 2018....... Marcussen: Kan det være at den brukes istedet for glykol i land der frost ikke er tema? Glycol/Vann i 50/50 blanding har et kokepunkt på 134 grader. 35% glycol gir et kokepunkt på 124 grader. I hvilke land mener du frost ikke er tema? Man trenger frostvæske på varme dager , ellers så koker motoren lett! Og for ikke å snakke om når det er minusgrader.... Ellers så står det litt om Glycol her, som kan være av interesse: http://www.teknisksalg.no/sa-typer-glykol/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2019 Jeg var ikke klar over at glykol også hevet kokepunktet, for min egen del kan jeg ikke huske å ha sett en moderne bil over 90 grader med mindre det var noe galt. Det var uansett et skudd fra hoften. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2019 Selv om den viser 90 grader så kan virkelig temp være både 75 og 115. Dette er nok slik for ikke å stresse sjåføren, det er ikke noe unormalt. Men det burde kanskje stått "N" og ikke 90..... Virkelig temp kan leses av med diagnose eller med "skjulte menyer". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...