#1 Skrevet Januar 7, 2019 Heisann. Kjøpte i dag en Audi A3 1.8t quattro 180hk, 2001 mod med AYR motorkode. Denne har ødelagte lagerbukker til veiva hvor aksiallagrene sitter. Letteste uten mye maskinering og sikkert ikke blir bra er å få tak i annen motor. Har for hånd en BFB motor fra A4 og AUG fra golf. Med tanke på fremtidig tuning (350hk) hvilke alternativer er best? Må være mulig å kunne flytte alt over fra AYR motoren til "ny" motor. AUG er etter hva jeg har skjønt en eldre motor, men "big Port head" og smidd innmat? Ala AEB. BFB er er nyere type motor med kun 19?mm pinne på stempel? Og ikke smidd innmat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2019 Du som handla den a3'n med slitte aksial-lagere? såvidt meg bekjent, så er alle 1.8T motorene generelt like, med noen forandringer. big/smallport (alle tverrstilt er small, mens de fleste er bigport fra rettstilt. Utenom det så er forskjellen på blokka om det er 06A eller 058 blokk. Så har noen 19 kontra 20mm pinne for stempel. Det går masse rykter på at noen blokker (primært BAM) fra 225hk TT er smidd, men ingen er smidde. Jeg ville nok ha henta golf-motoren. For kun 350hk så ville jeg også ha byttet lagre og handlet inn H-rådet. Da er jo hele motoren klar for effektøkning senere! Husk at selvom mange er glad i disse bigport toppene, så er smallport å foretrekke for alt under 400ish hk. Dette er primært pga hvor du får effekten i registeret/spoolup. Her er noen kjekke tråder https://forums.vwvortex.com/showthread.php?6930456-Power-limits-of-OEM-1-8T-componentshttps://18t-tuning.co.uk/?fbclid=IwAR3CuIiO5KutY4LIw_n-QOc_iNkOIfyIEDniyyzBMWl03znfybcr21bPaeo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2019 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement 44 minutter siden, Daniel Bakke Randby skrev: Du som handla den a3'n med slitte aksial-lagere? såvidt meg bekjent, så er alle 1.8T motorene generelt like, med noen forandringer. big/smallport (alle tverrstilt er small, mens de fleste er bigport fra rettstilt. Utenom det så er forskjellen på blokka om det er 06A eller 058 blokk. Så har noen 19 kontra 20mm pinne for stempel. Det går masse rykter på at noen blokker (primært BAM) fra 225hk TT er smidd, men ingen er smidde. Jeg ville nok ha henta golf-motoren. For kun 350hk så ville jeg også ha byttet lagre og handlet inn H-rådet. Da er jo hele motoren klar for effektøkning senere! Husk at selvom mange er glad i disse bigport toppene, så er smallport å foretrekke for alt under 400ish hk. Dette er primært pga hvor du får effekten i registeret/spoolup. Her er noen kjekke tråder https://forums.vwvortex.com/showthread.php?6930456-Power-limits-of-OEM-1-8T-componentshttps://18t-tuning.co.uk/?fbclid=IwAR3CuIiO5KutY4LIw_n-QOc_iNkOIfyIEDniyyzBMWl03znfybcr21bPaeo Det stemmer, var visst ikke hyllevare den AYR motoren som jeg trodde, så da må jeg finne alternativer men da spørs det om jeg handler AUG motoren ja, så råder og lagre så det er unnagjort. noen enkel måte å se om det er 06A eller 058 Blokk?🤔 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2019 Står på blokka hva det er. Delenr står like ved termostathuset mener jeg å huske. Skal være en liste på nettet og, dog jeg får ikke lett etter den nå. Hvis dette er en bil du skal ha skilt på, og som ønsker minst mulig kluss ved EU kontroll så ville jeg kanskje vurdert en k03 hybrid fra feks bbt. Folk har fått i overkant av 300hk med den, og da har du orginalt utsennet på motorrom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2019 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 8.1.2019 den 8.39, Daniel Bakke Randby skrev: Står på blokka hva det er. Delenr står like ved termostathuset mener jeg å huske. Skal være en liste på nettet og, dog jeg får ikke lett etter den nå. Hvis dette er en bil du skal ha skilt på, og som ønsker minst mulig kluss ved EU kontroll så ville jeg kanskje vurdert en k03 hybrid fra feks bbt. Folk har fått i overkant av 300hk med den, og da har du orginalt utsennet på motorrom K03 hybrid er tankene ja, eller en GT28 turbo. Usikker om jeg skal beholde bilen eller bruke hele drivverket i en mk2 syncro. Skal hvertfall se over den skikkelig i kveld 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...