Touran, load index og extra load?!

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

kjøpte nye sommerdekk til Touran i dag. 

Bilen har originaldimenjson 205/50-17 med load index 90.

På bilen har det tidligere vært 235/35-19 med load index 91. De ble i dag byttet til 225/35-19 med load index 88. 

Jeg la merke til dette og spurte selgeren. Han forklarte imidlertid at siden dekkene hadde hastighetskode W ville dette kompensere for lasteindeksen, og det ville ikke bli noe problem på PKK. Om det har noen betydning er dekkene merket "extra load". 

Kan noen bekrefte om dette faktisk stemmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg aldri hørt om. Load index og hastighets index er jo to forskjellige ting. Er en grunn for at de er oppgitt separert. Det skal gi mangel lapp på PKK så lenge load indexen er lavere en det som står i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som står i load index feltet spiller ingen rolle. Kjøretøyforskriften kapittel 13-1 punkt 2.2 sier: "Kjøretøyet må har hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast". Derfor blir høyeste aksellast det gjeldende. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillatt last på forakselen er 1180kg, altså 590kg pr hjul. Det matcher med index 90 på 600kg, så da må jeg holde meg innenfor det. 

Takk for info, dekk-duden visste ikke bedre eller prøvde å lure meg :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha lastindeksen som står i vognkortet( eller høyere) uansett hastighetskode. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treffer man på rette figur på en kontroll langs veien, kan man i verste fall få kjøreforbud på stedet med for lav load index.
Har hørt om flere tilfeller av dette, dog for det meste med varebil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hva som står i load index feltet spiller ingen rolle. Kjøretøyforskriften kapittel 13-1 punkt 2.2 sier: "Kjøretøyet må har hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast". Derfor blir høyeste aksellast det gjeldende. 

 

 

Jeg tror også at dette er riktig, det er slik jeg også tolker regelverket.

På min mk7 GTI PP står det load index 93 i vognkortet, men når jeg regner ut fra aksellast kan jeg ha mye lavere lastindeks.

 

Har gjort en kjapp sjekk på forskjellige reg nr av samme bil og finner load index fra 88 - 83 på helt like biler.

 

Har sendt en mail til Møller, som ble videresendt til typegodkjenningsavdelingen, så forhåpentligvis får jeg et svar på dette innen kort tid.

Ønsker å ha dette skriftlig fra Møller før jeg kjøper nye sommerdekk, og i etterkant prøve å oppdatere vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.