Eksosproblemer Passat 2.0 16v

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med defekter i eksosanlegget på min Passat 2.0 16v (ABF), dvs. lekkasje som jeg tror stammer fra oversiden på katalysatoren...

I hvertfall så hadde jeg da håpet på å kunne bytte ut bare katalysatoren, men ifølge Møller så leveres ikke dette til min bil, men kun komplett med framre eksosrør og katalysator i et stykke.... Til den nette sum av. kr. 7.500 + mva....

Men har sett i familiealbumet at det finnes oppdelte eksosanlegg til ABF-motorer (framre eksosrør / kat.), dog til Golf, men er det noen som vet om dette kan passe?? Evt. er det noen som har gode forslag til hva jeg kan gjøre for å slippe å betale nesten 10' for disse eksosdelene?!? Uorginalt til denne bilen finnes selvsagt ikke.....

 

Og for å komme til å skru av det framre eksosrøret fra "manifolddelen" i motorrommet, må man da av med innsug +++?? Noen som har gjort dette??

Kjekkt å vite for en amatør før man begynner å skru, minst mulig deler av = minst mulig deler til overs etter på : rolleyes

 

Evt. hvis det mot formodning er noen som har noe brukt liggende, så gi meg et STORT hint da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme bil med samme problem som deg. Tenkte å løsne eksosmanifoilen unnenifra jeg. Laaange forlengere og en gå dunge med rustløser. Gjorde det på en 1.8 16V en gang, og synes det fungerte best å skru "nerdenfra og opp".

Har bare tenkt å fjerne katalystoren på min. Bruke flensene fra katalysatoren og bare sveise et rør i mellom.

Må bare finne ut om lamdaen må festes på noen spesiell måte. Får litt flere hester også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm. Har delvis vært under bilen nå, og det var merkelig... På katalysatoren's høyre overside så er det en "plugg" / hull hvor det kommer eksos ut av, men det er ikke noe som har rustet hull eller lignenede..

 

Noen som vet hva det er for noe, og om den har en funksjon eller om den kan sveises igjen?? Kan dette tyde på at kat'en er tett og at dette er en eller annen sikkerhetsfunksjon som blåses ut ved overtrykk??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne enkel eller dobbel kat? har den dobbel cat slik som G60 syncro/rallye så har jeg en org kat tilovers

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har enkel kat, og den går i et stykke opp til manifolden uten mulighet for ta av bare kat'en.... Kan det være mulighet for å bytte med den kat'en du har da?!? Muligens ikke plass?

 

Noen formening om hva den pluggen / hullet bakerst på kat'en er da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har enkel kat, og den går i et stykke opp til manifolden uten mulighet for ta av bare kat'en.... Kan det være mulighet for å bytte med den kat'en du har da?!? Muligens ikke plass?

 

Noen formening om hva den pluggen / hullet bakerst på kat'en er da?

 

Er det lambdasonden du mener? Min er i alle fall plasert ca på den plassen du beskriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være lambdasonden som har sittet der som som jeg har et hull nå?? Bakerst på katalysatoren, på oversiden til høyre, sett ovenfra?? Dvs. at lambdasonden min er blåst ut i så tilfelle?!?!

Skal på runde i morgen for å få noen til å se på bilen, så får vi se hva konklusjonen blir...

 

Takker for innspill ihvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være lambdasonden som har sittet der som som jeg har et hull nå?? Bakerst på katalysatoren, på oversiden til høyre, sett ovenfra?? Dvs. at lambdasonden min er blåst ut i så tilfelle?!?!

Skal på runde i morgen for å få noen til å se på bilen, så får vi se hva konklusjonen blir...

 

Takker for innspill ihvertfall...

 

Beklager la ikke merketil at du sa i bakkant. Min lamda sitter på oversiden foran på kat`n. Leita litt i AKTE, men fant ingen hull i bakkant. Har ikke sett noe hull der på min. Det skal jeg se etter om neste gang. Måtte du ut med hele anlegget for å se det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en lambadasonde blåser ikke ut!

men om du ikke finner noen lambadasonde noen sted er det vel lurt å fa tak i en slik. uten den går ikke bilen som den skal heller!

 

 

tror det er lik katalsator på 2E, ABF,AGG,ADYACX,AEP

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en lambadasonde blåser ikke ut!

Det tror ikke jeg heller... Men kan jo ha skrudd seg ut ?!? Ikke vet jeg , men ref. Gaute så var jo denne i forkant... , og bilen går greit nå også...

 

Gaute: For å kjenne hullet trenger du ikke annet enn å ligge under bilen å kjenne på siden av kat'en i bakkant ( når den er kald vel å merke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg litt hjelp gitt.....

Viste seg at det skal sitte en nippel / føler på kat'en der hvor det var hull (for å kunne måle temp..) og der var mutteren rustet bort slik at det var helt åpent..

Var innom ES Tuning, og der så Egil (??) på dette og sviset igjen dette ASAP, så ble det litt stillere ihvertfall :-) :tilber:

 

Kjempegreier med denne hjelpen, på sparket, mange +++ til ES tuning der...

 

(Men har vel trolig lekkasje på manifold'en / fleksirøret fra mainfolden........) :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det skal ikke være en tempføler der altså? Bare fikk sveisa det igjen? Skal sjekke på min også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref. han som sjekket dette, så er det mulighet for å koble seg på og sjekke temp der, men det var ikke noe som skulle kobles på der på min bil ihvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.