Caliper problematikk 100 Q Avant 90'

Anbefalte innlegg

Måtte bytte calippere bak i fjor sommer. De gamle hadde gjort sitt.

Når jeg sjekket litt rundt ble det til å kjøpe fra Mekonomen. Når vi skrudde av viste det seg at de nye calipperne var mye mindre i selve huset enn de gamle. Ringte til Audi på Slependen, Norsk Bildelsenter, Møller Ryen. Alle mente det var den samme som på Mekonomen. Den skulle til og med passe på V8'n. Som sagt. Dette er en 100 Quattro Avant med nivåregulering bak, og ventilerte skivebremser. Sjekket Callippern på høyre side i går pga. piping ved kjøring. Nå viser det seg at ytre belegg er helt inne på stålet. M.a.o helt ned slitt, mens det er masse igjen på innsiden. Er det likevel feil calippere jeg har satt på?

 

Hilsen oppgitt Lars :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Størrelsen på huset spiller egentlig liten rolle hvis stempel diameteren er lik. Hvis den ikke er lik har du fått feil. Sjekk om calipteren og klossene kan bevege seg fritt siden slitasjen er så forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Størrelsen på huset spiller egentlig liten rolle hvis stempel diameteren er lik. Hvis den ikke er lik har du fått feil. Sjekk om calipteren og klossene kan bevege seg fritt siden slitasjen er så forskjellig.

 

Stempeldiameter er lik. Skal sjekke calipteren. Takk for innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min mors bil. Bilen hennes var en 91 mod Audi 100 quattro, avant av gamle type. Nivåregulering osv. Det var ventilerte bremseskiver bak på denne bilen og hadde derfor større calippere. Delelageret bestillte calipper fra bilen uten ventilerte skiver et par ganger før jeg fikk riktig :) calipperene som var riktige stammet fra 100 turbo.

 

Mvh Atle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den ene klossen blir nedslitt og den andre er helt fin er det glidepinnene som sitter fast. Disse skal gli lett på begge sider, men pleier å ruste fast..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den ene klossen blir nedslitt og den andre er helt fin er det glidepinnene som sitter fast. Disse skal gli lett på begge sider, men pleier å ruste fast..

 

Er nye caliptere på fra i fjor. Alt sitter som det skal. igen ting sitter fast. Stempler og pinner er perfekt. Kan det være som Atle sier i svaret over

at det likevel ikke er riktige caliptere? De jeg har, kom de jeg var i kontakt med, frem til var de jeg skulle ha. De passet også åp V8. Har vel funnet ut at håndbrekkvaierene fra Mekonomen er for lange. Ingen ting å gå på på justerskruen ved nye klosser. Dat kan jo være det som gjør at det sliter ugjevnt.

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.