#1 Skrevet Juni 4, 2019 Heisann, Jeg gjorde det første av mine to årlige oljeskift nå nylig. På tur til garasjen (2 timers kjøretur) lå bilen på stødige 88 / 89 grader celcius oljetemperatur. Da på Castrol Edge 0W-40. Oljen ble skiftet til Castrol Edge Supercar 10W-60, og på samme turen hjem (med ish samme omgivelsestemperatur, litt kaldere) gjorde bilen turen på ca. 92 grader celcius. Er dette å forvente ved endring av viskositet? Oljen har vel andre termiske egenskaper, siden den brukes på Bugatti, R8 osv, men.. ? Jeg spør delvis i frykt, for i bakhodet er jeg redd for å ha kjøpt falsk olje som igjen kan føre til skade på motor. lagt til 2 minutter senere Før noen spør, jeg kjører gammeldags tankegang på oljeskift. Vinterolje og sommerolje. Grunnen er at jeg på sommeren har en meget inspirerende kjørestil med opptil flere banedager - Da trenger jeg olje som tåler juling. Den er dessverre ikke godt egnet på nordnorsk vinter, så da skifter jeg når temperaturen nærmer seg blå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 11, 2019 Oljetemperatur er ingen problem opptil 120 grader. Det er tvert imot bare bra at den kommer opp mot 100grader, for da blir oljen kvitt eventuell kondens. På våler i helgen så hadde jeg nermere 125grader og det er ikke uvant på en bil som brukes på bane å ligge imellom 120-130grader. Så du skal ihvertfall ikke bekymre deg for de 3-4 gradene du har sett i økning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 12, 2019 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement 11 timer siden, Chris-William Gjestemoen Rønning skrev: Oljetemperatur er ingen problem opptil 120 grader. Det er tvert imot bare bra at den kommer opp mot 100grader, for da blir oljen kvitt eventuell kondens. På våler i helgen så hadde jeg nermere 125grader og det er ikke uvant på en bil som brukes på bane å ligge imellom 120-130grader. Så du skal ihvertfall ikke bekymre deg for de 3-4 gradene du har sett i økning. Det er ikke selve temperaturen jeg er redd for, men at høy-ytelsesolje fikk høyere temperatur på samme kjøretur under nøyaktig samme forhold. Ville derfor bare undersøke om det var fare for at jeg kunne ha kjøpt "falsk" olje, eller om det er en naturlig endring ift. endring i viskositet 0W-40 til 10W-60 er jo ganske stor forskjell :p Jeg skal jo kjøre litt hardt i sommer, så jeg bare dobbelsjekker (Før jeg evt. raserer motoren) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...