Anbefalte innlegg

Har en 2000-modell Caravelle 2,5 TDI som rundet 400.000 km i vinter. På en tur fra Trondheim til Bodø for en knapp mnd. siden merket jeg en viss ujevnhet i gangen på motoren når jeg ga gass over et visst nivå eller turtallet kom over 2700-2800. Vel hjemme viste det seg at problemene er langt verre når motoren er kald, for da skal det svært lite gasspådrag til før motoren går som en gammel sjark. Gitt 3-4 minutter på tomgang går motoren normalt igjen. Videre kjøring med svært forsiktig gassfot går bra. Når motoren blir driftsvarm tåler den mye mer og jeg kan kjøre som normalt, men unngå gasspådrag over et visst nivå og turtallet som er nevnt ovenfor. Å holde 80-90 på landevei går helt greit. Dieselforbruket er ikke endret og på 75 mil Trondheim-Bodø med et flyttelass var det på i underkant av 0,8/mil - som før. Er fornøyd med det.

Et verksted i Bodø (ikke merkeverksted) har hatt den inne til forsøk på rep. Ei dyse ble påvist "blødende" og dieselpumpa justert et par grader, men tilstanden er uendret også etter skifte av dyse. De mangler ideer til videre undersøkelser, men mistenker "noe" inne i pumpa.

Noen som kjenner seg igjen her og har tips til hva det kan være??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til Bodø.. :)

Det kan ikke være trykkluftlekkasjer?

Dersom motoren får feil dose diesel vil jeg tro at dette kan observeres på eksosen når du opplever ujevn gange. Er det snakk om "brå nykking" eller mer dempede "variasjoner" i turtallet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppførselen varierer med hvor driftsvarm motoren er. Nystartet skal det svært lite til før den begynner å "putre" jevnt og bli litt kraftløs. Eneste medisin er å ta det med ro og helst la den gå noen minutter på tomgang. Så gir det seg. Med veldig forsiktig gassfot unngår jeg at dette skjer. Når motoren putrer slik er eksosen blå og "rikelig"

Så snart motoren er varm tåler den mye mer av dette - er jeg litt for hard på gassen kjenner jeg kun en vibrasjon i  motoren som sannsynligvis har samme årsak, men det gir seg mye raskere. Inntrer ved turtall over 2700-2800. Hvis jeg holder gasspådraget jevnt med varm motor kan den gå helt opp til 3000 rpm uten å begynne vibrere. Derfor går det helt greit å kjøre både på landevei og i byen når motoren er varm. 

Hvis jeg skal sammenligne dette med noe kjent, så minner det om en gammel forgassermotor som får for feit blanding i en periode.

 

Om problemet ligger i pumpa, så er det ikke tema å bytte denne i en ny, men er det noen som vet av hvor det kan gå an å få tak i overhalte eller brukte. Har ikke rukket å sjekke vrakhandlerne ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.