Hjulstillingskontroll på bil med større felger og lavere impress

Anbefalte innlegg

Hei

 

Siste 2 ukene så har jeg vært Sandefjord rundt om å prøve å få orden på hjulstillingen. Alt startet med at jeg handlet nye dekk for ca 2-3 uker siden nå, de gamle dekkene var gamle og litt skeiv slitt på innersiden i hjulbuen. Booket time på Bil-Service da de hadde tilbud, mekanikeren som gjorde arbeidet sa han ikke var fornøyd, fikk justert noe, men det var ikke bra nok. De hadde riktig nok problemer med skriveren der så jeg fikk heller ingen utskrift på hva han hadde gjort.. Han anbefalte meg om å oppsøke merkeverksted. Booket time på Møller, satt meg ned med kaffe og ikke lenge etter så fikk jeg beskjed at de ikke ville få det bra grunnet større felger og senk. De hadde ikke tall på det å justere.. Anbefalte meg å finne en spesialist. Kjørte videre til verkstedet på på Best på Sem da han skulle ha god erfaring med å ta sporty biler. Første jeg fikk beskjed om er at han tok ikke på seg jobben fordi det ville ikke bli bra om mindre jeg hadde egne tall på det. Han sa også alle som mente de kunne ordne det, så var det bortkastet penger. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro eller gjøre her.. 

 

Kort om bilen:

Audi S4 B8 2010, 20" felger som er 9" breie og ET 38. (Orginal felgene er 18"x8" ET47).

Bilen er senker med H&R fjærer.

Jeg må ha 3mm spacere forran grunnet større bremser så ET havner på 35. 

 

Noen formeninger her? Får jeg jeg gjort en god kontroll med noe mindre felger? Spørsmålet er bare hva jeg gjør med impresset forran grunnet bremsene. Er helt grønn på det her, så all hjelp settes pris på. Takk på forhånd! 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet er du utenfor de tillatte endringene i sporvidde, det er vel max 7,5mm på hver side.. Selv uten spacer er du jo utenfor. Det kan være derfor de ikke vil påta seg dette?

Om ET er tilnærmet riktig, skal generelt teoretisk sett vanlig innstilling også være riktig. Det blir jo samme geometri, man må muligens korrigere litt spissing for tillatt endring i ET. 

Kan du ikke få til lovlig innpress med felgene du har nå, må du vel strengt tatt bytte til noen andre med mer plass for å få det godkjent, men ellers er vel 'løsningen' å justere til spec med noen relativt originale hjul, og deretter bare ta regningen for evt. dekkslitasje. :p

Det er for øvrig ikke sikkert de får det helt innenfor med et senkesett montert, men den beste sjansen din er nok et 'random bakgårdsverksted' som ikke tenker så mye, men får det 'best mulig'. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt rare tilbakemeldinger du får her, men at du sliter skeivt foran må du nok leve med.. Er for lite å justere på her i forhold til endringene som skjer når du senker.

Eneste løsning er å gå til noen som driver med litt biler annet enn EU kontroll på Kia og at de tar det så godt de kan innenfor det man har å justere på samt utfra kompetanse de sitter med.

Jeg hadde samme på S4n jeg hadde, fant ut at man får tak i justerbare bærearmer slik at man kan få riktige vinkler, men om dette blir godkjent eller om man finne noen som vil ta jobben er jo litt usikkert kanskje.

Har hatt det slik på alle mine biler med multilink, jo lavere jo mer skeivt blir det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg løste det ved å ta firehjulskontroll på org vinterhjul. Mange maskiner med laser sliter med å få verktøyet som sitter på hver felg til å sitte om dekk/felg er for nærme hjulbuen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger her! Bare sliter litt med å forstå alt sammen, mye tall og greier :P

 

Jeg skal kunne få på 18" med bremsene jeg har forran, men jeg er skeptisk på innpresset og trenger antagelig noen spacere til bremsekalipperene. Hvordan blir det da med firehjulskontroll om jeg får ned felg størrelsen? 

 

Skal prøve ene vinterfelgen min og be til de store makter at det kanskje passer på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tull, justerte min B7 med luft uten problemer på jobb. Camber får du sikkert ikke innafor, men spissing greier man fint, da er rattet beint å bilen drar ikke til noen sider. 

 

Justerte min i den høyden her, Ble 2 gader camber rundt om men spissinga sitter dønn 😊

 

DSC01880.thumb.JPG.c5c6681b3f836b9359fb5387971725c0.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tull er det ikke, de slet på min golf. da gikk det akkurat, og da sto sensor i spenn mot bakfanger.

 

image.png.36e57ebc5e75b646df02b8d4e9fc0f21.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil-Service gjorde som sagt et forsøk, men de var ikke fornøyd med resultatet. Møller eller Best Verkstedet tok ikke på seg jobben en gang. 

 

Har ikke lyst til å tvinge et verksted til å gjøre det heller, og har heller ikke lyst å betale et verksted som ikke er motivert til å gjøre jobben heller.. 

 

Så bør jeg forsette å spørre rundt og finne noen villige eller bør jeg prøve å få på noe mindre felger? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mindre tilnærmet OEM felg størrelse dekk og ta kontrollen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Bil-Service gjorde som sagt et forsøk, men de var ikke fornøyd med resultatet. Møller eller Best Verkstedet tok ikke på seg jobben en gang. 

 

Har ikke lyst til å tvinge et verksted til å gjøre det heller, og har heller ikke lyst å betale et verksted som ikke er motivert til å gjøre jobben heller.. 

 

Så bør jeg forsette å spørre rundt og finne noen villige eller bør jeg prøve å få på noe mindre felger? 

Sa de konkret hva som gjorde at de ikke ville eller greide å gjennomføre en kontroll? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Sa de konkret hva som gjorde at de ikke ville eller greide å gjennomføre en kontroll? 

Møller og han på Best sa at de ikke hadde tall å justere etter da bilen har større felger, annet innpress og senk. Han på Best sa i tilegg at det aldri ville bli bra og at det var poengløst og bortkasta penger hvis jeg ikke hadde egne tall på det.. 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så de sier egentlig at du selv må finne ut hvilke tall du vil ha? Høres ut som ansvarsfraskrivelse. Finn ut hva spissing skal være på bilen din, stort mer er det vel ikke å justere uansett? Skal være ganske ekstrem camber før det spiser dekk.

 

Når jeg hadde senka RS2 på Møller i Tønsberg retta de bare opp spissinga så det ble grønt, camber rørte de ikke, selvom det nesten var 2 grader forskjell på forhjula. Vil forøvrig ikke anbefale å dra dit, det tok tre forsøk før bilen gikk rett frem og rattet var rett. Men tre dager etter den tredje kontrollen løsna begge bærekulene foran, og jeg var på nippet til å mose drømmebilen min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Så de sier egentlig at du selv må finne ut hvilke tall du vil ha? Høres ut som ansvarsfraskrivelse. Finn ut hva spissing skal være på bilen din, stort mer er det vel ikke å justere uansett? Skal være ganske ekstrem camber før det spiser dekk.

 

Når jeg hadde senka RS2 på Møller i Tønsberg retta de bare opp spissinga så det ble grønt, camber rørte de ikke, selvom det nesten var 2 grader forskjell på forhjula. Vil forøvrig ikke anbefale å dra dit, det tok tre forsøk før bilen gikk rett frem og rattet var rett. Men tre dager etter den tredje kontrollen løsna begge bærekulene foran, og jeg var på nippet til å mose drømmebilen min.

:O Var de løse de tre boltene? Sjukt å glemme å tighte dem etter å ha justert 😳

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre færre og færre som forstår seg på å skru "gammel bil". Men synes det er rart de ikke får til en B8. Hatt firehjulskontroll på min B8 før jeg skulle godkjenne coilovere på den. Og det ble gjort på Erik Arnesen Bryn som er Audi/VW forhandler. Mener det var på vinterhjul dog. Men justeringa er jo den samme uansett åssen hjul det er. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan høre med Kenneth på Mekonomen Rabbenkroken i Skien, eventuelt Autostrada i Skien og be om å få Magne. Begge to er vant til skru på biler som ikke er helt standard!😉

(begge 2 har ferie akkurat nå dessverre)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Du kan høre med Kenneth på Mekonomen Rabbenkroken i Skien, eventuelt Autostrada i Skien og be om å få Magne. Begge to er vant til skru på biler som ikke er helt standard!😉

(begge 2 har ferie akkurat nå dessverre)

Takk for tips! Får ta å ringe og spørre litt :)

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Dessverre færre og færre som forstår seg på å skru "gammel bil". Men synes det er rart de får til en B8. Hatt firehjulskontroll på min B8 før jeg skulle godkjenne coilovere på den. Og det ble gjort på Erik Arnesen Bryn som er Audi/VW forhandler. Mener det var på vinterhjul dog. Men justeringa er jo den samme uansett åssen hjul det er. 

Synes det er rart selv, B8 er jo ikke gammelt, B9 har jo såvidt tatt over.. Skal ekspermintere litt med vinterhjula mine ihvertfall. 

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Så de sier egentlig at du selv må finne ut hvilke tall du vil ha? Høres ut som ansvarsfraskrivelse. Finn ut hva spissing skal være på bilen din, stort mer er det vel ikke å justere uansett? Skal være ganske ekstrem camber før det spiser dekk.

 

Når jeg hadde senka RS2 på Møller i Tønsberg retta de bare opp spissinga så det ble grønt, camber rørte de ikke, selvom det nesten var 2 grader forskjell på forhjula. Vil forøvrig ikke anbefale å dra dit, det tok tre forsøk før bilen gikk rett frem og rattet var rett. Men tre dager etter den tredje kontrollen løsna begge bærekulene foran, og jeg var på nippet til å mose drømmebilen min.

Møller tok ikke på seg jobben i det hele tatt fikk jeg inntrykk av, Best kunne ta den hvis jeg kom med egne tall som jeg da må selv finne ut av. Off, hva sa de om det med bærekulene i ettertid? Godt det gikk bra! 

 

Jeg har en firehjulskontroll skjema fra 2015, noe tall fra den jeg evt. kan bruke? 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B8 og B9 er rimelig like i understell. Kommentaren om gamle biler var til rs2 som var nevnt her. 

 

De kvier seg nok pga klaringer på lav bil med store hjul. Kommer an på type bukk og utstyr de har. 

 
 
lagt til 2 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Takk for tips! Får ta å ringe og spørre litt :)

Synes det er rart selv, B8 er jo ikke gammelt, B9 har jo såvidt tatt over.. Skal ekspermintere litt med vinterhjula mine ihvertfall. 

 

Møller tok ikke på seg jobben i det hele tatt fikk jeg inntrykk av, Best kunne ta den hvis jeg kom med egne tall som jeg da må selv finne ut av. Off, hva sa de om det med bærekulene i ettertid? Godt det gikk bra! 

 

Jeg har en firehjulskontroll skjema fra 2015, noe tall fra den jeg evt. kan bruke? 

 

 

 

Men hva er dette med tall? De får opp verdier når de trykker inn S4 B8 Quattro på sin maskin. Så justerer de til beste evne etter det. Får de ikke verdiene innenfor justerer de bare så det blir likt på begge sider.

 

Men skal du ha andre verdier en originalt så skjønner jeg det. Men pleier ikke være noe problem det heller. Ba dem legge på 2 grader camber foran på golfen min, var ikke noe stress det. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de fleste nyere hjulstillingsmaskiner får de tilogmed opp bilder og info om hvordan den aktuelle bilen skal justeres. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

B8 og B9 er rimelig like i understell. Kommentaren om gamle biler var til rs2 som var nevnt her. 

 

De kvier seg nok pga klaringer på lav bil med store hjul. Kommer an på type bukk og utstyr de har. 

 
 
lagt til 2 minutter senere
 

 

Men hva er dette med tall? De får opp verdier når de trykker inn S4 B8 Quattro på sin maskin. Så justerer de til beste evne etter det. Får de ikke verdiene innenfor justerer de bare så det blir likt på begge sider.

 

Men skal du ha andre verdier en originalt så skjønner jeg det. Men pleier ikke være noe problem det heller. Ba dem legge på 2 grader camber foran på golfen min, var ikke noe stress det. 

 

Som sagt jeg, jeg er helt grønn på dette. Han sa til meg at han trengte tall, om han da mener verdier eller ei vet jeg ikke... Er vell en ting jeg hadde håpet å slippe å lære meg da jeg aldri kommer til å handle inn utstyr til gjøre det selv og regnet med at de som jeg betaler skal kunne det.. evt. fortelle meg på en forstålig måte.. Siste jeg ønsker å gjøre er å fortelle et verksted hvordan de skal gjøre det for å få det nogenlunde ok.

 

Er nok som du sier at de kvier seg, store hjul på senket bil.. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du setter på litt mindre hjul (i værste fall mindre bremser foran) og bare bestiller en firehjulskontroll uten å stille noe mer spm om det. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem. 🙂

 

Om spm om tall er pga de ikke får opp S4 i sitt system kan de jo bare bruke B8 quattro, understellet er jo likt og verdier skal være det samme. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Foreslår at du setter på litt mindre hjul (i værste fall mindre bremser foran) og bare bestiller en firehjulskontroll uten å stille noe mer spm om det. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem. 🙂

 

Om spm om tall er pga de ikke får opp S4 i sitt system kan de jo bare bruke B8 quattro, understellet er jo likt og verdier skal være det samme. 

Skal prøve montere vinterdekka mine til uka, se om jeg får på dekket. Har en som er interessert i de orginale S4 caliperne mine og som også kunne trengt et sett med nye felger. Mulig jeg selger vinterdekka mine og og kjøper noen nye 18" med litt lavere innpress hvis de orginale ikke går på. Litt repetisjon her, men blir å gjøre litt mål fremover så får jeg ta det derfra. 

 

Bil-Service nevnte aldri det med tall, det ble bare ikke så bra som han ønsket.. irriterer meg at printeren var defekt og ikke gadd han å fikse det så jeg kunne se hva han har justert. Møller burde vell få det opp, og han på Best var vell mest på det at det ikke kom til å bli bra uten egne verdier/tall. Baserte det på erfaring mener jeg å huske.

 

Takk for god respons ! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Skal prøve montere vinterdekka mine til uka, se om jeg får på dekket. Har en som er interessert i de orginale S4 caliperne mine og som også kunne trengt et sett med nye felger. Mulig jeg selger vinterdekka mine og og kjøper noen nye 18" med litt lavere innpress hvis de orginale ikke går på. Litt repetisjon her, men blir å gjøre litt mål fremover så får jeg ta det derfra. 

 

Bil-Service nevnte aldri det med tall, det ble bare ikke så bra som han ønsket.. irriterer meg at printeren var defekt og ikke gadd han å fikse det så jeg kunne se hva han har justert. Møller burde vell få det opp, og han på Best var vell mest på det at det ikke kom til å bli bra uten egne verdier/tall. Baserte det på erfaring mener jeg å huske.

 

Takk for god respons ! 

Bare hyggelig. 

 

Synes det var så rart at du skal ha så mye styr med det. Jeg leverte bare min og fikk den igjen ferdig justert med utskrift på vinklene. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Bare hyggelig. 

 

Synes det var så rart at du skal ha så mye styr med det. Jeg leverte bare min og fikk den igjen ferdig justert med utskrift på vinklene. 

Det var erfaringen min med S3en jeg eide som jeg nylig hadde montert coilovers på. Det var riktignok et Mekonomen verksted, kanskje jeg bør høre med de igjen når du sier det. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

:O Var de løse de tre boltene? Sjukt å glemme å tighte dem etter å ha justert 😳

 

Hoi! Sen på avtrekkeren her gitt. De glemte å etterdra ja. Tok en camberjustering med vinkel-app på tlf, fikk tilbake penga og bilen blei grei å kjøre igjen:D

Hadde veldig lyst til å lage stor sak av det, men siden det var han jeg maila med som skulle behandle klagen, og hadde skrudd på bilen, så hadde det nok stoppa der uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.